Jag tror även att man bör ha ett någorlunda kraftigt vapen så man kan parera ett tvåhandssvärd om man effektivt ska kunna komma in på kroppen. Att undvika och ta sig in är mycket svårare samtidigt som det är mycket svårt att orka parera med ett mindre vapen.
Det räcker nog med en parerdolk eller den minsta sortens sköld. Varför skulle det bli lättare med ett "kraftigt" vapen? Visst, man kanske har en viss nytta av vapnets tröghet men ett långt vapen får ju ett visst vridmoment också...
Ja, men med ett bastardsvärd har du inte speciellt stor fördel vad det gäller räckvidd mot ett långsvärd. Där tror jag längdskillnaden är ganska försumbar.
Det behövs inte mycket... tio centimeter kan vara avgörande.
Ja, visst är det så men detta detaljseende kommer att tillföra mycket extra regler som jag tror kommer att bli för mycket för att det ska bli snabbt och kul. Eons stridssystem är redan aningen långsamt. Om man vill genomföra detta tror jag man ska ta bort de vanliga vapenfärdigheterna och bygga upp allas stridsfärdigheter som stridskonster.
Eller så kan man minska hela regelmängden och göra ett stridssystem mer baserat på berättande och inlevelsefyllda beskrivningar(som i PlayElf 2 t.ex.)... men det är en annan fråga
Det räcker nog med en parerdolk eller den minsta sortens sköld. Varför skulle det bli lättare med ett "kraftigt" vapen? Visst, man kanske har en viss nytta av vapnets tröghet men ett långt vapen får ju ett visst vridmoment också...
Ja, men med ett bastardsvärd har du inte speciellt stor fördel vad det gäller räckvidd mot ett långsvärd. Där tror jag längdskillnaden är ganska försumbar.
Det behövs inte mycket... tio centimeter kan vara avgörande.
Ja, visst är det så men detta detaljseende kommer att tillföra mycket extra regler som jag tror kommer att bli för mycket för att det ska bli snabbt och kul. Eons stridssystem är redan aningen långsamt. Om man vill genomföra detta tror jag man ska ta bort de vanliga vapenfärdigheterna och bygga upp allas stridsfärdigheter som stridskonster.
Eller så kan man minska hela regelmängden och göra ett stridssystem mer baserat på berättande och inlevelsefyllda beskrivningar(som i PlayElf 2 t.ex.)... men det är en annan fråga