Taranis
Veteran
Du presenterar en hel del intressanta förslag i husreglerna. Jag spelade själv Pendragon för länge sedan, och kommer ihåg att det var funktionellt och ganska simpelt att räkna ut effekten där. Att låta vad tärningen visar vara lika med skadan är nog en bättre lösning än vad jag presenterade i exemplet ovan.Tja, det är väl rätt givet att jag går in och svarar, med tanke på denna tråd där jag presenterar just ett sådant system som är tänkt att användas till DoD (hoppa över allting innan rubriken Oskadliggöra).
Men graden av ”bättre lösning” ditt Effektsystem kontra Differenssystem har jag tänkt lite på. Det enda som egentligen skiljer är att man i Effektsystemet slipper uträkningen och slipper att skadan kan bli noll. Nackdelen i Effektsystemet, att man med ett BRP T20-system, inte kan orsaka mer skada än vad tärningen kan visa, är något som är möjligt i ett Differenssystem. Jag ska dock försöka hitta information om de rollspel du nämnde och se hur de löst problemet. Min version av skaderegler ligger ju fortfarande i Alphaversion, så det blir nog en del ”digging” innan man får fram något man är riktigt nöjd med.