Nekromanti Vapenskada

Spitfire

Swordsman
Joined
16 Jul 2003
Messages
420
Location
Staden med tre hjärtan
satt och kollade igenom Krilles sida och läste där hur man skulle vara försiktiga med inskickade vapenförslga eftersom det lätt kunde bli inflation i bra vapen, för att ett vapen skulle kännas fräckt så skulle det ha bra eller bättre värden än tidigare vilket kunde leda till en inflation av ubervapen.

Det problemet har inte jag i mitt skapande då jag har satt upp en tabell där man helt enkelt checkar av olika saker en efter en och får balanserade vapen.
Skada baseras på karaktärens styrka. (skadebonus typ, och ja, ett vapen kan ha 0 eller tillochmed negativt skadevärde eftersom man slår på en tabell och modifierar med skadevärdet.)
Anfallsmetod
Stöt +0
Hugg +1
Skadetyp
Kross +0
Hugg +1
Stick +2
Balans
"Obalanserad" +1 vid hugg/ -1 vid stöt (exempelvis en yxa eller klubba)
Kvalite +0 för ordinära till +3 för superkvalite/material/
slutligen en bonus för tyngd. +1 för varje fulla 2 kilos vikt på vapnet.

det är väl tyngd bonusen som oroar mig lite, än så länge har jag inte lagt in en maxvikt för vid vilken gräns vapnet är ohanterbart utan förlitat mig på historiska fakta som att de flesta svärd väger bara runte ett kilo medan yxor och klubbor kan väga 2-4 kilo och sen då Extremvarianter av 6kilos Zweihänder (tyska tvåhandssvärd på 2meter)
var sätter man gränsen? ska man sätta en gräns? ska bonusen vara linjär eller ska man köra en exponentiell kurva för att hindra extrema exempel där någon för för sig att svinga en 100kilos motorcykel på en fiende och räkna +50 skada förutom styrkebonus för att han är antingen cyberjackad eller använder magi för att boosta sin styrka?
(i den spelvärld jag planerar kan man dock inte lobba MC på varandra eftersom det inte finns tillgång till sådana styrke ökande saker av den magnituden, jag vill bara undvika en såndär regelmiss om man vid något tillfälle skulle använda systemet till andra världar
 

2ma2

Veteran
Joined
17 Oct 2005
Messages
71
För att undvika den där så måste du kvitta det mot kraften man svingar med. Om du verkligen svingar en hoj lika kraftfullt som ett en-kilos svärd så blir det mesta mos som träffas, så då ser jag inget problem med det. Att kunna lyfta en hoj kan väl många göra som boostar på ett eller annat sätt, men inse vilken fruktansvärd styrka som krävs för att svinga den som ett vapen.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,321
Location
Helsingborg
Ja, just det.. Jag skulle svara på den här tråden.. Det hade jag glömt bort.. :gremsmile:

"det är väl tyngd bonusen som oroar mig lite, än så länge har jag inte lagt in en maxvikt för vid vilken gräns vapnet är ohanterbart /.../ var sätter man gränsen? ska man sätta en gräns? ska bonusen vara linjär eller ska man köra en exponentiell kurva för att hindra extrema exempel där någon för för sig att svinga en 100kilos motorcykel..."
Kan du inte göra som så att vapnet endast anger hur mycket utav styrkebonusen som man får tillgodose sig via tyngdbonusen? Alltså, du kan bara tillgodoräkna dig 1 poäng av skadebonusen om du använder knytnävar, 2 om du använder järnrör och så vidare, även fast du kanske har en skadebonus på 5.. En motorcykel skulle kunna innebära kanske en skadebonus på 15 för att få utnyttjas till fullo.. Vapen som har 5 i "Tyngdbonus" eller något över Skadebonusen kan dock inte anfallaren ens försöka använda som vapen, då det räknas som för tungt.. Så någon med 11 i Skadebonus som svingar en motorcykel kan göra sina 11 i skada, men någon med Skadebonus 18 får bara använda 15 av sina skadebonuspoäng..

"Tyngdbonus" är med andra ord lite fel term, då det mer är en begränsning utav skadebonusen i mitt tänk..

Sedan kunde man tänka sig att lättare vapen ger mindre begränsningar till initiativet eller något.. Likadant där så finns det en "Kvickhetsbegränsning", där motorcykel kanske begränsar ditt initiativvärde ner till 2 medan knytnävarna kan användas till fullo av de som har initiativvärde 15.. Vill du hålla på och fula dig med mer regler så kan varje skadebonuspoäng över Tyngdbonusen höja Kvickhetsbegränsningen med ett, så exempelvis varelsen med 18 i Skadebonus får (18-15=) 5 i initiativ med hojen istället för 2..

Öööh, så svaret blir väl att systemet blir linjärt eller exponensiellt beroende på hur du sätter värdena..

Jag har ingen aning om hur din skadetabell funkar, så det här kan därför vara ett rätt kasst förslag.. Själv tycker jag man kan skippa skadetabeller och istället rätta sig efter de tärningar som (färdighets)systemet använder, för att få fram skadan..

/Han som själv blev sugen på att designa ett stridssystem som såg ut som ovan
 

ostro

Veteran
Joined
1 Apr 2004
Messages
165
Location
tullinge
Sen om man ska vara jättepetig så är det ju det här med träffyta. Att stampa på någon med en sko gör väl lite ont, men att stampa med samma kraft med en stilettklack kan skada en person allvarligt. Detta eftersom all kraft koncentreras till en liten punkt istället för att spridas ut. Utöver det har vi ju hållfastheten. Om stilettklacken är jätte spröd kan kraften istället slösas bort på att deformera klacken istället för att föra över kraften till foten. Då spelar det mindre roll om stilett klacken var jättetung och färdades snabbt. Med andra ord, att svinga en motorcykel som är "mjuk" på sina håll och har en jättestor träffyta kan göra ont men det gör mycket ondare att svinga ett jättehårt svärd med en vass egg och samma tyngd som motorcykeln.

Sedan har man det här med olika typer av kraft. En skottsäker väst stoppar en kula vilken dag som helst men är helt värdelös mot knivhugg. Jag har för mig att det beror på att kniven fortsätter att få kraft från armen även efter att den har träffat västen medan kulan bara har sin ursprungskraft. Dessutom är kniven hållfastare än kulan. Det gör att kniven kommer igenom även fast kulan har en mycket högre ursprungs energi. Den totala mängden energi man lägger in i knivan blir högre.

De olika typerna av kraft ger olika typer av skada dessutom kniven ger penetrerande skada, den skär alltså medan kulan ger trauma skada, den krossar alltså. Att bli skjuten är alltså lite mer som att bli slagen jävligt hårt snarare än att bli knivstucken.

Kan man väl lyfta en motorcykel så är det nog inga problem att svinga den. Har man bara fått den i rörelse så krävs det bara lite till energi för att öka hastigheten och sedan lite till för att öka den mer. Problemet är väl att få stopp på den eller att hålla kvar. Kolla bara på släggkastare.

Det här kanske är helt oanvändbart och lite överkurs. Men men. Jag hade kanske inget bättre för mig.

- ostro
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,637
Location
En mälarö
Skyddsvästar

En skottsäker väst stoppar en kula vilken dag som helst
Eh... förlåt? Vilka västar och (vad viktigare är) vilka kulor tar tog du med i den ekvationen? Mig veterligen skyddar de flesta västar fullt ut, endast mot lättare pistolammunition. Något som en 30-kalibrig gäverskula på kort avstånd och som träffar rakt på, tror jag inte det finns en väst i världen som stoppar. Eller har västutvecklingen tagit stormsteg sedan jag kollade senast?

/Anders (lite förundrad men inte helt säker på att han rätt)
 

ostro

Veteran
Joined
1 Apr 2004
Messages
165
Location
tullinge
Re: Skyddsvästar

Jag menade en standard skyddsväst mot kulor. Inte så mycket en ekvation som en höftning. Min poäng var att de flesta skyddsvästar som är tillverkade för att stoppa/skydda mot kulor är helt värdelösa mot knivhugg. Inte att det finns skyddsvästar som tar vilka kulor som helst. Sedan finns det skyddsvästar mot stickskador. Dessa är i sin tur helt värdelösa mot kulor. Utvecklingen av kroppsrustningar har såvitt jag förstått endast bestått av olika material och utformning. I grunden har det alltid handlat att skydda sig mot i huvudsak två olika skadetyper. Krossskada och stickskada. De tillfogas på ganska olika sätt och det har alltid varit svårt att utveckla skydd som är effektiva mot båda. Man får oftast kompromissa. Det finns så vitt jag förstått idag endast ett fåtal produkter som uppfyller båda men dessa är mycket dyra.

Sen vet jag inte var skärskador kommer in, om det ens är en egen grupp, men jag har för mig att dessa oftast inte är direkt livshotande, ialla fall inte i samma grad som de båda andra. Dessutom har jag för mig att de olika typerna av skydd som finns ganska effektivt skyddar mot detta. Det är i princip bara ha något som är tillräckligt tjokt eller hårt för att det ska funka.


Sen vet jag att det finns en kroppspansar som utvecklades under första världskriget av britterna som stoppar i princip alla kulor. Men den är bara användbar om man inte tänkt röra på sig.....alls.

- ostro
 

Spitfire

Swordsman
Joined
16 Jul 2003
Messages
420
Location
Staden med tre hjärtan
Re: Totus anctus

Jag ser att vi tänker i liknande banor.

troligtvis får jag lov att lösa det här dilemmat med två regelklausuler:
a) ett realististiskt vägande vapen har en skademod på +1 per två kilo medan orealistiska vapen (vägande över 10kg) har en skademod på sin roten ur sin vikt i kilo +2 (så en 100kilos motorcykel skulle ha ett skadevärde på +12

klausul b) en persons maximala vapenvikt är detsamma som hans lättaste belastning. normalt ca 4-5kg

för att sätta detta i ett perspektiv, med mina regler skulle en person behöva vara stor som Robert Wadlow (272cm) (storlek +10) och kunna lyfta sin egen vikt 5 gånger om (styrka +20) innan det ens skulle vara aktuellt för honom att slänga motorcyklar omkring sig.
En "vanlig" människa kan inte skaffa mer än +5 i dessa egenskaper (2.25 lång respektive olympisk tyngdlyftare)
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,637
Location
En mälarö
Re: Skyddsvästar

Jag menade en standard skyddsväst mot kulor. Inte så mycket en ekvation som en höftning.
Ok, det jag reagerade mot var att du drog alla kulor över en kam, fast då din poäng inte hade att göra med huruvida en modern skyddsväst stoppar olika sorters kulor eller ej, så lämnar vi den debatten.

Sen vet jag inte var skärskador kommer in... Dessutom har jag för mig att de olika typerna av skydd som finns ganska effektivt skyddar mot detta.
Där tror jag du har helt rätt. En väst som stoppar ett knivhugg borde mer än väl skydda mot en skärande rörelse från samma vapen.

Sen vet jag att det finns en kroppspansar som utvecklades under första världskriget av britterna som stoppar i princip alla kulor. Men den är bara användbar om man inte tänkt röra på sig.....alls.
Jo jag har sett de där underliga komtraptionerna. Det ser ut som om någon satt på sig en järnkamin ungefär. :gremgrin: Tyskarna däremot tänkte i lite mer praktiska banor och skaffade fram extraförstärkningar av tjockt stål att hängas på hjälmarna (så de såg ut som hockeymålvaktshjälmar med elefantiasis ungefär), som de delade ut till sådana i extra utsatta positioner, som t.ex. kulspruteskyttar och eldledare.

/Anders
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Skyddsvästar

Sen vet jag att det finns en kroppspansar som utvecklades under första världskriget av britterna som stoppar i princip alla kulor. Men den är bara användbar om man inte tänkt röra på sig.....alls.

I lumpen pratade en löjtnant om hur olika länder försvarsmakter även sedan dess har försökt ta fram verkligt effektiva kroppspansar. Men varje gång de får fram ett så är det så tungt och otympligt att soldaterna förr eller senare tar av det för att kunna röra sig ordentligt i terrängen.
Ergo: Hellre ett halvbra som folk har på sig än ett utmärkt som bara ligger och skräpar.

--
Åke
 

ostro

Veteran
Joined
1 Apr 2004
Messages
165
Location
tullinge
Re: Skyddsvästar

Men varje gång de får fram ett så är det så tungt och otympligt att soldaterna förr eller senare tar av det för att kunna röra sig ordentligt i terrängen.
Det är också av denna anledning som det är svårt att göra en rustning effektiv mot båda typerna av skada. Det har gjorts men de är oftast alldeles för otympliga och tunga. Det man vinner i skydd förlorar man i mobilitet, vilket i många fall kan vara mångt mycket viktigare.

Detta får mig av någon anledning alltid att tänka på servo-rustningar och mecha. Det är egentligen den enda lösningen för en effektiv personlig helkroppspansar.
- ostro
 

2ma2

Veteran
Joined
17 Oct 2005
Messages
71
Kan du lyfta ett svärd är det heller inget problem att svinga det, men att svinga det kraftfullt ökar drastiskt skadan, och jag antog iallefall att det var så här motorcykeln var ämnad att svingas. Tyngdlyftare kan lyfte obscena vikter, men du ser dem aldrig svinga dem så jäkla mycket. :gremwink:

Träffytan är en annan femma, men där kan du bara fördela totalskadan över hela träffområdet. Eftersom en hoj torde ge traumaskada så blir det brytna ben och inre blödningar av fruktansvärda mått.

MEN detta tänkte jag på någon som lyfter och slår ned på en stackars sate, jag tänkte ju aldrig på att svinga som en släggkastare, eftersom om du har marken under dig kan du ådstakomma så mycket mer eftersom kraften möts av en lika stor kraft underifrån.

Så, hmm.. uh.. fan..
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Re: Skyddsvästar

Ergo: Hellre ett halvbra som folk har på sig än ett utmärkt som bara ligger och skräpar.

Samma anledning som varför jag inte använder cykellyse...

Dewil
 

ostro

Veteran
Joined
1 Apr 2004
Messages
165
Location
tullinge
MEN detta tänkte jag på någon som lyfter och slår ned på en stackars sate, jag tänkte ju aldrig på att svinga som en släggkastare, eftersom om du har marken under dig kan du ådstakomma så mycket mer eftersom kraften möts av en lika stor kraft underifrån.
Jojo...men att svinga den som en släggkastare ger så många fina dimensioner till skadan. För det första, om man klarar av att hålla fast i den så färdas den väldigt snabbt när den träffar offret. Mycket krossskada där. Lägg till att ofret flyger x antal meter och slår in i vägg/mark, ytterligare lite krossskada där. Vill man nu poängtera exakt vad man tycker om offret kan man alltid dumpa motorcykeln lite så där nonchalant på'n. Ytterligare lite skada. :gremelak:

- ostro
 

ostro

Veteran
Joined
1 Apr 2004
Messages
165
Location
tullinge
Re: Skyddsvästar

Jo jag har sett de där underliga komtraptionerna. Det ser ut som om någon satt på sig en järnkamin ungefär. Tyskarna däremot tänkte i lite mer praktiska banor och skaffade fram extraförstärkningar av tjockt stål att hängas på hjälmarna (så de såg ut som hockeymålvaktshjälmar med elefantiasis ungefär), som de delade ut till sådana i extra utsatta positioner, som t.ex. kulspruteskyttar och eldledare.
De är så roliga. :gremgrin: Problemet är nog till stor del att de skulle behöva motorer för att driva de lederna. Även om man kollar på tyskarnas lösning så är det ju en väldigt specialiserad sådan. Den lösningen funkar ju inte så bra för folk som springer omkring. I annat fall skulle varenda soldat ha sådana.

- ostro
 
Top