Re: ...
Nog tusan verkar det finnas fler skribenter än till bara ett fåtal alster, och definitivt mer intresse från läsekretsen
Min stora invändning mot sammanslagningsidéerna (utöver att jag tillhör de som anser att mångfald i sig är kul) är att det är helt olika alster du pratar om.
Codex är en kommersiell speltidning, med alla de för- och nackdelar en sådan tidning har. Som sådan är den ensam i sitt slag, och t.ex. den enda tidning med rollspelsinnehåll som även drar in annonser från andra delar av spelbranschen (som någon mycket riktigt påpekat så finns det just inga annonspengar att hämta från rollspelstillverkarna...) Codex måste hävda sig på en marknad där annonsörerna står för pengarna och köparna behövs för att få fler spridda ex.
Sverox är Sveroks förbundstidning. Den har alltså ett annat syfte än att bara vara en speltidning. Förvisso är Sverok ett spelförbund, så mycket av innehåll kretsar kring spel, spelande och spelare. Sverox främsta uppgift är att tilltala (och kanske rentav rekrytera fler) medlemmar.
Fansin har en både enklare och svårare uppgift... Enklare för att det inte ligger lika mycket pengar i deras verksamhet. Förvisso gör det att exempelvis tryckkvaliteten ofta blir lidande, men i gengäld kan de ha en mer oberoende attityd till såväl köpare som annonsörer. Fansinredaktörer gör ofta den tidning de själva vill ha, utan att snegla allt för mycket på några andra. Nackdelen är att de är mer beroende av redaktionens tid och engagemang på fritiden. Det gör att det kan bli problem med kontinuiteten, inte minst när de sker stora förändringar i redaktionsmedlemmarnas liv (studier, jobb, kärlek, barn). Runans svårigheter just nu är ett exempel på det. Däremot upplever jag det inte som om det är läsekretsen som svikit Runan på något sätt. Lyckas de bara få ihop sin redaktion lär nya nummer tas emot med öppna armar.
/t
<A HREF="
http://www.rollspel.com" target="_new">
http://www.rollspel.com</A>