Nekromanti Var är runan?

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Tja.. (Igen)

Tja, öh. Visst, whatever you say! /images/icons/wink.gif
Jag menade bara att det GÅR att göra kommersiella rollspelstidningar.



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: Tja..

Men det var ett reklamblad, den hade inte klarat sig som en fristående tidning, tidningen gick massvis med back i varje nummer.

MVH Olle Johansson
Webchef, www.rollspel.nu
 

userfriendly

Warrior
Joined
3 Dec 2000
Messages
321
Re: Snick-snack

Jag kanske är på fel forum, men de åsikter jag visat ovan
syftar mest till kommersiella tidsskrifter. Visst kan det
finnas hur många fansin som helst, men kan de överleva?
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,364
Location
Stockholm
Re: ...

Nog tusan verkar det finnas fler skribenter än till bara ett fåtal alster, och definitivt mer intresse från läsekretsen:)

Min stora invändning mot sammanslagningsidéerna (utöver att jag tillhör de som anser att mångfald i sig är kul) är att det är helt olika alster du pratar om.

Codex är en kommersiell speltidning, med alla de för- och nackdelar en sådan tidning har. Som sådan är den ensam i sitt slag, och t.ex. den enda tidning med rollspelsinnehåll som även drar in annonser från andra delar av spelbranschen (som någon mycket riktigt påpekat så finns det just inga annonspengar att hämta från rollspelstillverkarna...) Codex måste hävda sig på en marknad där annonsörerna står för pengarna och köparna behövs för att få fler spridda ex.

Sverox är Sveroks förbundstidning. Den har alltså ett annat syfte än att bara vara en speltidning. Förvisso är Sverok ett spelförbund, så mycket av innehåll kretsar kring spel, spelande och spelare. Sverox främsta uppgift är att tilltala (och kanske rentav rekrytera fler) medlemmar.

Fansin har en både enklare och svårare uppgift... Enklare för att det inte ligger lika mycket pengar i deras verksamhet. Förvisso gör det att exempelvis tryckkvaliteten ofta blir lidande, men i gengäld kan de ha en mer oberoende attityd till såväl köpare som annonsörer. Fansinredaktörer gör ofta den tidning de själva vill ha, utan att snegla allt för mycket på några andra. Nackdelen är att de är mer beroende av redaktionens tid och engagemang på fritiden. Det gör att det kan bli problem med kontinuiteten, inte minst när de sker stora förändringar i redaktionsmedlemmarnas liv (studier, jobb, kärlek, barn). Runans svårigheter just nu är ett exempel på det. Däremot upplever jag det inte som om det är läsekretsen som svikit Runan på något sätt. Lyckas de bara få ihop sin redaktion lär nya nummer tas emot med öppna armar.

/t

<A HREF="http://www.rollspel.com" target="_new">http://www.rollspel.com</A>
 

tinwe

Veteran
Joined
20 Jul 2001
Messages
91
Location
Jönköping
överlevnad

Visst kan fanzinen överleva, och ibland tom längre än de kommersiella varianterna.

Daniel Roos
 

SvenFu

Warrior
Joined
4 Oct 2000
Messages
265
Location
Stockholm
Re: Rollspelstidningar etc...

Begreppet konkurrens är vidare än att enbart innefatta den ekonomiska biten. Även om Runan inte är ett vinstgivande projekt så kan tidningen kanske påverka ex Codex att satsa på bättre/mer rollsspelsmaterial, om läsarna klart visar att de uppskattar detta hos Runan (t ex).

Mvh,

Sven Folkesson
Textansvarig Runan
 

SvenFu

Warrior
Joined
4 Oct 2000
Messages
265
Location
Stockholm
De icke-komersiellas överlägsenhet

Helt korrekt! Runan överlevde både jätte-gamla Nya Sverox (Rävarnas första), Saga och gamla-nya Sverox. Om vi bara klarar oss ur den nuvarande krisen så överlever vi nog Codex oxå skall ni se ;-)

Mvh,

Sven Folkesson
Textansvarig Runan
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,771
Location
Stockholm
Eller tvärtom

Visst kan fansin överleva, men ibland klarar de inte ens av att ge ut fler än ett eller två nummer. Mitt Fansin på 80-talet orkade jag bara göra två nummer av.

Jag menar... det finns ju Alarums and Excursions och Shadis, men förutom det vet jag inget, inget fansin som levt lika länge som tex Dragon och White Dwarf.

Om man tittar internationellt, det vill säga.

M.

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

Blippe

Warrior
Joined
7 Jan 2001
Messages
393
Location
"Rojala" hufvudsta'n
Runan, runan, min sköna!

Det är grymt skönt att få ner Runan i lådan då man vet att ett nummer innehåller maximalt med grejor som e skojiga att använda för renodlat(???, inga def. nissar, tack) rollspel!
 
Top