Nekromanti Var början man???

DODswe4

Hero
När man gör ett rollspel var börjar man? Är det att skapa världen, eller fillar man på reglerna direct? hittar man på när det ska utspela sig?

Selly

Level 5 Laser Lotus
Var man vill?

Tja...Krille har en nifty liten guide på sin hemsida, och denna guide finner du här. Själv har jag en rätt simpel inställning till det där; gör vad du vill. Om du nu har en ball idé till ett regelsystem, genomför den och se vart det leder. Har du en ball idé till en värld, skriv ner den och sno ett lämpligt regelsystem (eller hitta på ett eget). Det känns ju lite dumt att börja skriva ett rollspel med motiveringen "varför inte?", så man bör väl ha nånting att gå på. Gärna något som inte redan finns. Det finns ju ingen mening att skriva ner en nästintill identisk kopia av Vampire, D&D eller Eon, ety dessa spel redan finns. Så frågan är då: har du något att gå på, och vad är det isf? Eller är det här en rent akademisk fråga?

DODswe4

Hero
Re: Var man vill?

okej, tack för länken. Den är ju fin. Jag har en liten ide över hur världen ska se ut, inga regler klara är dock fäst vid BRP-systemet så det är lugnt, kan ta det. Jag funderar på vilken tids ålder. har några raser som man skulle kunna använda mer än Orch, Alv, Dvärg och Människa menar jag. Jag tar gärna emot förslag

Selly

Level 5 Laser Lotus

"Jag har en liten ide över hur världen ska se ut, inga regler klara är dock fäst vid BRP-systemet så det är lugnt, kan ta det. Jag funderar på vilken tids ålder. har några raser som man skulle kunna använda mer än Orch, Alv, Dvärg och Människa menar jag."

Fast...vad är det för bild du har av världen om du ännu inte valt tidsålder? Det valet brukar ju vara tämligen avgörande för hur världen ser ut. Nåväl, mitt enda egentliga förslag är väl att du bör ta dig en funderare över vad för funktion alver, orcher och dvärgar skall fylla; om de är precis som vanligt så finns det risk för att den där otrevliga känslan av "standard-fantasy" (för jag antar att det är fantasy det handlar om) infinner sig, och såna lir finns det ju redan en uppsjö av. Du nämner ju dessutom att du har några andra raser i åtanke; är det inte roligare att göra nåt nytt av dem då, istället för att använda de gamla standardraserna? Det är väl mest min spontana (och tämligen ogrundade) åsikt.

DODswe4

Hero

Jag har världsdelarna, dock inga länder eftersom det spelar roll var man ska placera alla raser. Hmmm ja det borde jag nog. Ja jo det är iof sant. Dom andra raserna skall finnas. Om man skulle ta bort Alver Dvärger å Orcherna skulle mina kompisar klaga alldeles för mycker därimot ska dom ha lite speciela delar som gäller bara min värld (i alla fall var detta min tanke, så vi får se hur det går med det)

Selly

Level 5 Laser Lotus

"Jag har världsdelarna, dock inga länder eftersom det spelar roll var man ska placera alla raser."

Så du har alltså snarare en världskarta än en värld?

"Om man skulle ta bort Alver Dvärger å Orcherna skulle mina kompisar klaga alldeles för mycker därimot ska dom ha lite speciela delar som gäller bara min värld"

Fast hur konservativa är dina kompisar egentligen? Om de klagar över avsaknaden av de klassiska raserna så finns det nog en överhängande risk att de klagar om du gör nåt nytt med dem också. Personligen skulle jag nog ta ett snack med dem och höra efter vad exakt det är de gillar med klassikerna, och sen se om du på nåt sätt kan inkorporera dessa kvaliteter i dina egna raser. Om du nu känner för att skräddarsy spelvärlden efter dina kompisars tycke och smak vill säga, men det valet verkar du ju redan ha gjort.

Nåja, det låter som om du själv redan valt i vilken ände du vill börja, så att säga. Lycka till, hur som helst.

DODswe4

Hero

hmm ja. Nja dom vill ha Orcher som grönaktiga halvkorkade. Sen får man göra som man vill. Alver som lite förnäma femenima. Tja spetsiga öron var en sak dom villa ha oxå. Dvärgar öl å yxer samt berg.

Tack så mycker =)

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Börja med att slå fast vilken tidsålder och samhällstyp som ska dominera. Fortsätt sedan med den stämning som ska råda i spelet: heroisk, noir, gritty eller något annat. Detta styr nämligen hur spelsystemet bör utformas. (System D6 passar bästa till heroiska spel, medan Basic Roleplaying är mer lämpat för gritty.)

Skamlöst självframförande

Du kan ju börja med att ta en titt på min kampanjartikel

http://bank.sverok.se/?sid=568&content=scen

Den ger en struktur för själva arbetet fast fantasin får man stå för själv.

(Hej Vitulv! Jag kunde ha skrivit "Sök i Sveroks scenariobank" men det gjorde jag inte. Det här gjorde jag för *din* skull, så det betyder att du är min bitch ett tag.)

Helmgast
D6/BRP

(System D6 passar bästa till heroiska spel, medan Basic Roleplaying är mer lämpat för gritty.)

Varför?

sockerpappan

Veteran
Jag tycker att man bör börja med en brainstorm, dvs efter det att man fått sitt lilla idéfrö till vad man skall göra bör man sätta sig ner och bara trycka ut idéer som man skulle kunna tänka sig ha något med det hela att göra. Sedan efter det kan man sortera det hela till värld, regler osv. Därifrån kan man gå vidare med det man önskar, eller följa någon mall, vad som än ger en förstårlig struktur för ens arbete.

Mekanurg

Re: D6/BRP

D6 är konstruerat för att tillåta extremt höga färdighetsvärden. Detta anger hur många T6 man ska slå i syfte att överträffa en viss svårighetsgrad. Ultrasvårt är 40.

BRP är baserat på procentslag: slå 1T100 lika med eller lägre än färdighetsvärdet. Detta leder till svårigheter att hantera värden över 100%.

Helmgast

Har för mig att du har skrivit detta i nån Sverox för ett tag sen.

Men - vad gör BRP bättre än d6 på grisodling? (Jag förstår vad som gör d6 bättre än BRP på heroism.)

entomophobiac

Low Prep High Play
I rätt ände...

Det beror på.

Olika spel fokuserar på olika saker. Vissa kanske mer går ut på regler än något annat (D&D, EON etc) och då börjar man med reglerna.

Andra definieras av sina spelvärldar, metaplotter eller koncept, och då börjar man istället i den änden (V:tM, AFMBE, CoC etc).

Är man inte fullt så seriös, eller har ett spel där allt är lika viktigt, så skriver man lite i taget inom alla sfärer.

Så... egentligen - börja i rätt ände. Det spelar ingen större roll vad andra gör, så länge du gör vad som är rätt för ditt projekt.

Själv brukar jag börja med en grundidé av något slag. Något som motiverar mig att skapa en värld runtomkring för att stödja den grundidén. Sedan expanderar jag allting i en spiral utåt från denna grundidé, och kommer i slutänden ha regler, värld och allt annat definierat.

Denna metod fungerar för mig. Däremot är det många idéer som aldrig blir mer än just idéer, för att de inte lyckas ge mig tillräckligt med inspiration eller helt enkelt faller i glömska.

Det är sådana idéer jag hittar några år senare och gör en kampanj av :gremwink:

Mörker

Warrior
Personligen börjar jag med att...

: Låta idéerna gro och diskuteras i någon vecka
: Skriva stödord (brainstorming) om allt möjligt och sedan dela in dessa i kategorier
: Fundera lite till och snacka med vänner
: Överväg vilka regelsystem man tycker om och vilket man själv skulle vilja använda
: Fundera lite på hur stort arbetet skall bli och lägga upp någon liten plan på vad man skall göra

Försök åtminstone med några utav dem...

Mekanurg

Men - vad gör BRP bättre än d6 på grisodling?
Det är något i känslan när man bygger BRP-rollpersonerna. Jag kan inte sätta bra ord på det.

Dimfrost

Special Circumstances

Det känns mer naturligt att bli riktigt dålig på ett gäng färdigheter i BRP också, eftersom man får så mycket lägre grundchans där.

/Dimfrost