Har funderat lite på det här inlägget som jag svarar på nu och kommer väl fram till följande.
"
Om man skriver ett scenario (/äventyr/whatever) tycker jag att det är helt värdelöst och jättetråkigt att sitta och skriva samman regeltekniska delar. Tänk t.ex. att man i ett äventyr slår ett slag mot Informationssökning och Skumrask-affärer för att se hur mycket info rollen får fram om det han vill veta. Lyckat slag ger ett extra slag på ryktestabellen, med effektnivån som modifikation. Man beräknar sedan tids återgången och nu vet rollpersonen nåt nytt. Bläää!
Den där tabellen hade SL säkert spenderat timmar på, trots den inte förstärkte stämningen alls."
Jag brukar slå allt sådant i förväg. Det är ju inte så att jag
inte vet att sådana slag kan uppkomma eftersom jag till viss del vet vad som kan komma att hända. För att dra en liten anekdot, så när jag var liten (nä, inte bara yngre, utan även
liten) så gjorde jag mötestabeller som jag slog på under speltillfället. När min bror såg att jag gjort en sida tabeller på monster så undrade han varför jag inte bara valde monster istället. Jag hade inget bra svar på den frågan.
"
Mycket roligare, oftast, är att spela fram hur personen får tag i informationen. Sedan kan man lägga in något slag kanske, under konversationen med den där underliga utländska köpmannen på baren, för att se hur mycket information rollpersonen lyckas dra ut ur mannen, men isf borde det ske under oavbrutet spelande."
Beror lite på spelstil. Ibland använder jag
scene framing och efter ett "kontaktslag" gjorts, så säger jag "Efter tips från din hallick så närmar ni er nu lagret där Los Can håller till". Liksom, ibland så känner jag inte för att spela ut när rollpersonernsa handlar mat, helande örter eller vapen. Det kan bli så ointressant, eftersom jag i regel vill fokusera på handlingen.
"
Jag kanske tappat tråden helt vid det här laget men för att sammanfatta... Att sitta och bläddra i regelböcker är bland det tråkigaste som finns. Jag gillar inte rollspel. Jag gillar att rollspela."
Så jag funderar lite på om det verkligen är
reglerna som du stör dig på och inte bara hur vissa personer
använder reglerna. Men visst. Jag kan själv störa mig på rollspel som exempelvis under strid måste ta till avancerade tabeller för att få reda på ett slutresultat. Där finns åtminstone min begränsning.
/
Han som tackar för den insikten och som nu ska klura ut något smart som definierar detta