w176
Förlorad dotter
Re: Blå skåp och katrinplommon!
I agree that we disagree.
Jo här tycker vi i grunden olika för att vi värderar olika saker i spelandet, och jag förstår ju och håller med om resonemang från din synvinkel och så vidare.
Jag tycker bättre om när man själv kan vältra sig i skiten och om man själv väljer konsekvenserna på saker ytterst (även överraskningar från andra och hemska situationer andra utsätter en för är underbart och grunden för bra spel.)
"Som man bäddar får man ligga" är utmärkt tumregler om man satsar på olika typer av gameistisk och presentation spel eller vill ha en kampanj med det temat genremässigt.
Problemet tillstöter dock när man har ett annat syfte med scenen. Till exempel att ens karaktär är arrogant och övermodig och ung, och därför kastar sig in i striden. Om den scenen egentligen handlar om att visa på karaktärens temperament, och hans svagheter. Om man då tycker "Som man bäddar fårman ligga" blir de helt fel om spelledare och tärningar tycker "De där var ju korkat och onödigt. Du dog. Ny gubbe tack." så passar de ju inte alls de syfte på vad jag villa ha ut av spelat och scenen.
Konsekvensen att gubben dog och jag fick göra en ny var ju inte alls intressant, men i de läget kanske de skulle ha varit kul om hans kompanjoner började lite på han mindre. på grund av de han gjorde, eller inte ens de utan bara visa hans problem med övermod och visa de problemet innan de blir jätterelevant i en annan framtida scen.
"Man skulle lika gärna kunna säga "jag är så hård att jag pissar napalm så jag skiter i att benen har gått av och blöder på honom tills han drunknar!" (eller mer troligt, "jag är så chockad att jag inte ens märker att jag har tappat benet"), likaväl som man skulle kunna säga att skräck är en irrationell respons på ett yttre stimuli och att flyktresponsen därför är trovärdigt, eller att man inte litar på övertalaren men hans argument håller ju faktiskt."
Dels tror jag att spelare med sådana tendenser är ett mycket mindre problems praktiken än de kan vara i teorin. Visst man stöter på folk med sådana tendenser men de brukar släppa dem efter ett tag.
Jag skulle säga något mer också, men de glömde jag
/w176 undviker egentligen städning
I agree that we disagree.
Jo här tycker vi i grunden olika för att vi värderar olika saker i spelandet, och jag förstår ju och håller med om resonemang från din synvinkel och så vidare.
Jag tycker bättre om när man själv kan vältra sig i skiten och om man själv väljer konsekvenserna på saker ytterst (även överraskningar från andra och hemska situationer andra utsätter en för är underbart och grunden för bra spel.)
"Som man bäddar får man ligga" är utmärkt tumregler om man satsar på olika typer av gameistisk och presentation spel eller vill ha en kampanj med det temat genremässigt.
Problemet tillstöter dock när man har ett annat syfte med scenen. Till exempel att ens karaktär är arrogant och övermodig och ung, och därför kastar sig in i striden. Om den scenen egentligen handlar om att visa på karaktärens temperament, och hans svagheter. Om man då tycker "Som man bäddar fårman ligga" blir de helt fel om spelledare och tärningar tycker "De där var ju korkat och onödigt. Du dog. Ny gubbe tack." så passar de ju inte alls de syfte på vad jag villa ha ut av spelat och scenen.
Konsekvensen att gubben dog och jag fick göra en ny var ju inte alls intressant, men i de läget kanske de skulle ha varit kul om hans kompanjoner började lite på han mindre. på grund av de han gjorde, eller inte ens de utan bara visa hans problem med övermod och visa de problemet innan de blir jätterelevant i en annan framtida scen.
"Man skulle lika gärna kunna säga "jag är så hård att jag pissar napalm så jag skiter i att benen har gått av och blöder på honom tills han drunknar!" (eller mer troligt, "jag är så chockad att jag inte ens märker att jag har tappat benet"), likaväl som man skulle kunna säga att skräck är en irrationell respons på ett yttre stimuli och att flyktresponsen därför är trovärdigt, eller att man inte litar på övertalaren men hans argument håller ju faktiskt."
Dels tror jag att spelare med sådana tendenser är ett mycket mindre problems praktiken än de kan vara i teorin. Visst man stöter på folk med sådana tendenser men de brukar släppa dem efter ett tag.
Jag skulle säga något mer också, men de glömde jag
/w176 undviker egentligen städning