Re: Var går gränsen mellan lätta och tunga rollspe
Sidantalet är av underordnad betydelse.
Efter att ha funderat lite, tycker jag nog ändå inte det. Av två anledningar:
1) När jag köper en rollspelsbok, är det sista jag tänker på
systemet. Jag köper, i princip (Adventure! är undantaget), aldrig rollspelsböcker för de system de innehåller. Det jag köper är inspiration, en spel
värld eller möjligen en genre. Systemdelen får därmed vara hur kort som hemst, eftersom den i 90% av fallen ändå knappt blir läst. Jag vill helt enkelt ha mer värld, och mindre system, för pengarna.
2) När jag läser de rollspelsböcker jag köpt, så vill jag att de ska vara intressanta. Jag vill att de ska vara inspirerande. Nästan alla rollspel jag köper blir aldrig spelade, utan lusläses bara efter inspiration till mina redan existerande kampanjvärldar. Även här blir många sidor regler jobbigt; det spelar ingen roll hur pedagogiskt upplägget är, om regelsystemet är längre än ungefär 16-32 sidor (inklusive arketyper, klasser, utrustning, karaktärsskapande, stridsregler, listor på färdigheter/fördelar/nackdelar/whatever) så hoppar jag generellt bara över det när jag läser.
Så för
mig kan rollspel gärna säljas helt utan egna regelsystem. Ge mig ett par vinkar om hur man spelar spelet med några olika system som redan finns, så är jag nöjd. Behöver inte ta mer än 5-10 sidor i ett appendix.