Nekromanti Var ska man börja med "alternativa" rollspel?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Italienska.

Annars är NNOs svenska översättning helt fantastisk.

Jocke

Man med skägg
Jag gillar Lady Blackbird. Det är gratis, det är snyggt och så länge sl håller sig till principerna som beskrivs så blir det vad det "ska" bli.

Dimfrost

Special Circumstances
Apocalpse World borde alla testa, men det är på många sätt ganska traddigt: spelledare, rollpersoner med egenskaper som är förankrade i spelvärlden, begränsad spelarmakt, rentav skaderegler med hit points och erfarenhetsregler med xp.

En sak jag skulle rekommendera är Polaris. Det är sällan omtalat numera, och har inte fått några egentliga uppföljare, men det är avvikande på många sätt, främst genom berättarstrukturerna (ingen spelledare, man fyller antagonistrollen åt spelaren mittemot, ungefär) och konfliktresolutionen (förhandling genom formaliserade faser, möjligtvis men sällsynt ett tärningsslag i slutändan). Det är också rätt klart hur det ska spelas och hur det går till. Mindre intressant om man inte är intresserad av fantasyriddartragedi på Nordpolen, men det är smällar man får ta.

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
wilper;n253088 said:
Italienska.

Annars är NNOs svenska översättning helt fantastisk.
Ja, PDF och den underbara översättningen räcker gott.

Khan

Kondottiär
Tack för alla tips.

Jocke;n253092 said:
Jag gillar Lady Blackbird. Det är gratis, det är snyggt och så länge sl håller sig till principerna som beskrivs så blir det vad det "ska" bli.
Det lutar nog åt Lady Blackbird som första spel, tätt följt av Daughters of Verona när jag utvärderat de övrigas shakespeareiana lite mer.

God45 said:
Ron Edwards Sorcerer eller Apocalypse World är bra ställen att starta på. De är bra och inte för långt från normala spel.
Sorcerer känner jag inte till mer än namnet. Vad är dess USP?

AW har jag läst och tyckte verkade gräsligt. Men sedan testade vi nya Kult som ju bygger på de reglerna och det var ruskigt bra. Så jag känner mig rätt förvirrad i frågan.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Khan;n252924 said:
Personligen är jag fett för Daughters of Verona, men jag vet att jag själv är ungefär fyrtiotusenmiljarder gånger mer Shakespeare-nörd än resten av gänget. Måste man kunna sin Shakespeare för att ha behållning av det?
Nej, absolut inte. Spelet berättar vad man ska göra och vad som är roligt.

kaptendral

Warrior
Jag skulle också rekommendera Apocalypse World. Det är dock mycket bättre för kanske 5-6 tillfällen än en one shot. Det är rätt traddigt för spelarna men kan vara väldigt mycket nytt för SL, beroende på vilken stil man har såklart.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Khan;n253142 said:
AW har jag läst och tyckte verkade gräsligt. Men sedan testade vi nya Kult som ju bygger på de reglerna och det var ruskigt bra. Så jag känner mig rätt förvirrad i frågan.
Vincents sätt att skriva är lite polariserande, antingen älskar man det, eller så hatar man det. :)

RasmusL

Champion
Björn den gode;n252898 said:
Samma sak hände mig. Fast jag skulle i och för sig öppnat asken ändå. Förstörd på det bra sättet liksom.

Story of my life...