CapnZapp
Myrmidon
- Joined
- 3 Apr 2008
- Messages
- 4,015
4th edition framstår vid första anblick som väldigt attraktivt.
Efter att man spelat första gången är man fortfarande positiv även om man undrar hur Advantage egentligen kommer att funka.
Sedan går det brant brant nedför. Jag vill påstå att inte en enda av er kommer uppskatta spelet när ni väl spelat det, iallafall inte om ni inte ändrat eller struntat i så många regler att ni knappast kan påstå ni fortfarande spelar Cubicle 7's WFRP4.
Låt mig ta bara tre gruvliga besvikelser (ja, jag HAR verkligen spelat spelet):
* Besvikelsen över att Advantage fullständigt förstör hur strider genomförs, eftersom det enda man vill göra i början en strid är att ackumulera Advantage (och hålla ett öga så ingen SLP samlar Advantage). Extrem metakänsla av sämsta snitt. Vi provade flera olika, alltmer komplicerade, husregler för att hålla Advantage under kontroll innan vi gav upp och helt sonika tog bort konceptet helt och hållet som fullständigt ospelbart.
* Hur irritationen över alla modifikationer övergår till ren desperation - spelet fullständigt svämmar över av specialfall och bonusar och avdrag när karaktären blir erfaren. Varje liten grej har sin egen uppsättning modifikationer vilket Warhammer VERKLIGEN inte behövde. Talanger kan inte bara skrivas ner och sedan glömmas bort utan många har egna specialregler (som dessutom snabbt gör hjältarna helt oövervinneliga!)
* varenda liten avdelning är skriven som om just dess modifikationer och specialregler är spelets enda. Dvs vad som kan framstå som rimligt när man tittar på det enskilt blir snabbt (MYCKET snabbt) en oöverskådlig röra utan dess like. Kolla reglerna för monsterstorlek eller reglerna för kritiska träffar om du inte tror mig.
Jag kan gå på och gå på och gå på.
Jag har sett många regelsystem i mina dagar. Många av dem har varit alltför detaljistiska eller tafatta eller matematiskt ogenomtänkta. Men frågan är om inte WFRP4 tar priset som sämsta regeluppsättning. Spelet tar definitivt priset för hur fullkomligt det misslyckas med vad som borde varit en relativt enkel uppgift, dvs att fixa till WFRP2s största brister utan att sabba någonting.
Som ni kan läsa i den länkade tråden lyckas WFRP4-konstruktörerna fullständigt förstöra nästan allting ner i minsta detalj.
Efter att man spelat första gången är man fortfarande positiv även om man undrar hur Advantage egentligen kommer att funka.
Sedan går det brant brant nedför. Jag vill påstå att inte en enda av er kommer uppskatta spelet när ni väl spelat det, iallafall inte om ni inte ändrat eller struntat i så många regler att ni knappast kan påstå ni fortfarande spelar Cubicle 7's WFRP4.
Låt mig ta bara tre gruvliga besvikelser (ja, jag HAR verkligen spelat spelet):
* Besvikelsen över att Advantage fullständigt förstör hur strider genomförs, eftersom det enda man vill göra i början en strid är att ackumulera Advantage (och hålla ett öga så ingen SLP samlar Advantage). Extrem metakänsla av sämsta snitt. Vi provade flera olika, alltmer komplicerade, husregler för att hålla Advantage under kontroll innan vi gav upp och helt sonika tog bort konceptet helt och hållet som fullständigt ospelbart.
* Hur irritationen över alla modifikationer övergår till ren desperation - spelet fullständigt svämmar över av specialfall och bonusar och avdrag när karaktären blir erfaren. Varje liten grej har sin egen uppsättning modifikationer vilket Warhammer VERKLIGEN inte behövde. Talanger kan inte bara skrivas ner och sedan glömmas bort utan många har egna specialregler (som dessutom snabbt gör hjältarna helt oövervinneliga!)
* varenda liten avdelning är skriven som om just dess modifikationer och specialregler är spelets enda. Dvs vad som kan framstå som rimligt när man tittar på det enskilt blir snabbt (MYCKET snabbt) en oöverskådlig röra utan dess like. Kolla reglerna för monsterstorlek eller reglerna för kritiska träffar om du inte tror mig.
Jag kan gå på och gå på och gå på.
Jag har sett många regelsystem i mina dagar. Många av dem har varit alltför detaljistiska eller tafatta eller matematiskt ogenomtänkta. Men frågan är om inte WFRP4 tar priset som sämsta regeluppsättning. Spelet tar definitivt priset för hur fullkomligt det misslyckas med vad som borde varit en relativt enkel uppgift, dvs att fixa till WFRP2s största brister utan att sabba någonting.
Som ni kan läsa i den länkade tråden lyckas WFRP4-konstruktörerna fullständigt förstöra nästan allting ner i minsta detalj.