Ond bråd död;n44802 said:
Drakar och demoner har väl 27 färdigheter och 7 (?) egenskaper. Inga feats, och minimalt med rasbonusar vad jag kan minnas. Inga levlar heller. Hur är det plottrigt i jämförelse? Och man hade som max 5 spells om man var trollkarl.
Jag är inte så förtjust i när folk jämför spel och säger "Drakar och Demoner" - det finns ett halvdussin versioner som är sinsemellan ganska olika.
Och eftersom du inte specar så specar jag:
Svarta Elric-boxen.
DoD har c:a 30 färdigheter, DnD5 har 18.
Om någon säger att det även finns tool proficiencies i DnD5, kontrar jag med att i DoD är en av färdigheterna vapenfärdighet - det visar sig att varje vapen är en egen skill och det finns c:a 30 vapen.
DoD har 7 egenskaper, DnD5 har 6.
Feats är numera en optional rule i DnD5.
I DnD5 slås alla egenskaper med 3d6 och de flesta raser har +2 i i två abilities. I DoD slår MÄNNISKOR fram sina egenskaper med 3d6 - alla andra raser slår fram sna egenskaper med andra tärningskombinationer - det är ganska extrema rasmodifikationer.
DoD har inga levlar, istället ska man hålla reda på alla färdigheter som man lyckats använda och slå erfarenhetsslag efter varje äventyr.
En trollkarl kunde memorera (INT+PSY)/4 (avrundat uppåt) antal formler. En Wizard kan memorera sin INT-modifier + level spells, vilket onekligen blir lite mer om man stiger i level.
Och så har DoD något som heter motståndstabellen....
Det är ingen större skillnad i komplexitet mellan DnD5 och gamla DoD, men jag skulle nog ändå säga att DnD5 är lite lättare.