Nu drar jag bara de här siffrorna ur röven. Jag kommer inte ihåg källan och är inte helt säker på att jag ens har siffrorna. Men om jag inte minns helt fel så är återfallsfrekvensen 30% bland folk som begår grova brott, utom för sexualbrottslingar där det är runt 10%. Oavsett vad så kan jag förstå önskan att reformera, men är också helt med på att som individ är det svårt när man står där med en mördare att tänka "Äh, vaffan, det är ju bara en på tre att hen mördar igen".
Jag är för att vi börjar med att försöka reformera folk. Jag inser dock att det finns människor som både samhället och de kanske mår bättre av att de hålls under uppsikt under resten av sitt liv. Frågan är inte helt skitlätt.
Angående rånet i Södertälje där en rånare blev skjuten. Polisen brukar backa undan och låta rånarna dra, sedan identifiera dem och ta dem senare. Detta följdes inte i detta fall, varför vet jag inte. Kanske var det ovana/brist på utbildning, kanske var det så att man inte ens visste hur allvarlig situationen var. Hursomhelst, när man väl står där och någon har en AK i händerna så skjuter man nog fanskapet. Då är det mer illa att det krävdes 19 skott utan att bli skjuten tillbaka för att träffa. Det är en sak om man skjuter när kulorna viner runt ens eget huvud och inte träffar en ladugårdsdörr innifrån, det är en annan om man skjuter någon som utgör ett hot och denna aldrig öppnar eld tillbaka och man ändå behöver hela sitt jävla mag för att träffa.