Joakim_UBBT
Veteran
Du har rätt. Det är precis de beslut som kommer från den operativa chefen som sitter i stab (ett hus någon annanstans) Konstaplarna på plats knyter näven i fickan och lyder order.xyas said:Vad lustigt (egentligen tragiskt), för jag har blivit vittne till exakt det här. En drös med påståda fotbollssupportrar (egentligen bråkstakar) spottar och sparkar på två tjejer som står och väntar på bussen iklädda "fel" halsdukar. Mindre än 100 meter bort står en bataljon kravallpoliser, lutar sig mot sina sköldar och tittar på. Enligt egen utsago i efterhand ville de inte ingripa och "eskalera situationen".
Så ingen ska försöka lura i mig att det här inte är metoder som polisen använder.
I övrigt så tycker jag det reflexmässiga försvarandet av polisen är trist. Det är väl jättebra om saker och ting utreds och ifrågasätts.
Detta för att inte eskalera situationen så att vi får en pöbel som löper amok. Rätt, fel, bra taktik, orättvist, fördjävligt fegt, smart?
Jag vet vad jag vill göra när jag knyter näven i fickan, men jag vill ju gärna behålla jobbet också.
Behov och proportionalitetsprincipen styr ju. Men om man drar det till sin spets å ena sidan så kommer vi inte att kunna jobba öht och å andra sidan så blir det ju lika absurt (som raketgevär på flyende bilar)
Klart att saker ska granskas, inget fel i det. Det finns regler, förordningar och rutiner som ska följas. Däremot så lägger sig polisen lite väl platt för mediadrevet och de konsekvenser som folks agerande medföljer.
Om vi vid ett ingripande riskerar att eskalera så finns det en del av mig som inte vill backa en millimeter och ge de som utför kriminella handlingar luft under vingarna. En annan del av mig vet att det är bättre att filma, ingripa civilt 45 minuter senare och sen lagföra. Men där och då känns det inte så bra