Sannerligen. Väl talat, Magnus!Magnus Seter said:Det är en intressant vinkel, som jag tar med mig i diskussionerna i redaktionen.Nässe said:Jag tycker ansvaret att sköta sig ligger på de som bannas ofta, och den frågan ska man hålla levande i en diskussion som inte handlar om att straffa eller skälla utan prata kring frågan "vad talar för att vi ska släppa in dig här igen?"
Jag tror också att man i framtida banningar kan titta tillbaka på hur personen resonerat tidigare för att avgöra om det här verkar vara en person som inte lär sig. Samma misstag igen, samma undanflykter.
Jag tar självklart med mig allas vinklar i diskussionerna, även de som jag själv inte håller med om. Redaktionen jobb är ju inte att göra precis som vi vill, utan att gör det som är bäst för forumet, och om det innebär att vi måste ändra på hur vi ser på vissa saker, så måste vi vara öppna för det.
Så tack för all input.
/Magnus
+1Eksem said:För mig är det ett community i första hand, och det är ett community med folk som inte kan diskutera trevligt.
Min erfarenhet av forat är att diskussioner inte är effektivare bara för att folk går ut hårt; snarare är det då diskussionerna havererar i skyttegravskrig där folk inte alls är beredda att omvärdera sina ståndpunkter utan åsnelikt antingen harvar samma argument ad nauseam eller mest bara upprepar att de blir missförstådda.
Trevlig ton och communitykänsla skapar effektiva diskussioner. Åtminstone på WRNU.
Det första skriver jag under på men communitykänslan ser jag ofta som rent destruktiv för en givande diskussion. Jag vill inte diskutera med människor som jag är överens med, som har samma värderingar, etc, då kan jag diskutera med polarna, jag vill ha åsikter som provocerar mig, får mig att omvärdera vad jag tycker och skapar incitament att lägga tankekraft på resonemangen. För mig hjälps detta inte av "communitykänslan".Eksem said:Trevlig ton och communitykänsla skapar effektiva diskussioner. Åtminstone på WRNU.
Det här tyckte jag var fint.krank said:WRNU är liksom vattenhålet, oasen på internet, dit jag går för att behöva ha med minsta möjliga antal polemiska idioter att göra.
Här håller jag heller inte med, även om det möjligen kan bero på att jag har en ganska hög toleransnivå (som säkert yttrar sig på ett för dig negativt sätt när jag skriver). Jag tycker att tonen är förhållandevis bra med tanke på att forumet behandlar ett spetsintresse fyllt med olika stilar, smaker och åsikter om vad som är rätt och fel.Eksem said:För mig är det ett community i första hand, och det är ett community med folk som inte kan diskutera trevligt.
Jag upplever att ett community skapar ett klimat där personer snarare än idéer diskuteras. Jag har inget intresse i vem du är men jag är intresserad av dina åsikter. Att hetsiga diskussioner följer av skilda åsikter ser jag inte som något konstigt och även om en trevlig ton är att föredra tycker jag inte att någon ska behöva lägga en massa tid på att rulla in sina argument i bomull.Eksem said:Jag förstår hur du tänker på ett generellt plan, nya idéer skapas ju sällan där hegemoni råder; men uppenbarligen gör du ett misstag när du ställer upp communityt WRNU som ett exempel på det. Du beskriver ett läge som inte existerar och inte kan existera här. Missta inte trevlig ton och communitykänsla som brist på provocerande tankar. Istället bör du fråga dig själv varför du återkommande hamnar i skyttegravskrig utan framåtrörelse i så många trådar, om det nu är effektivtet i diskussionerna du är ute efter. Det är inte communitykänslan som är boven där.
Jag vet inte riktigt hur du tolkade det som att jag önskade mig motsatsen, allt det du listar förutom ordet "community" upplever jag som idealfallet.Robert Jonsson said:Det går minst lika bra att få information genom att vara trevlig och inte hårdhudat bröla på aggressivt. Det ger liksom inget extra, utan skapar bara otrevlig stämning - och otrevlig stämning är inte ett måste för att lära sig saker. Snarare tvärtom.
Men om vi måste välja, så säger jag ett community med god ton alla dagar i veckan.
På frågan vad rollspel.nu är - är svaret att det är olika saker för olika människor.Elmrig said:Här håller jag heller inte med, även om det möjligen kan bero på att jag har en ganska hög toleransnivå (som säkert yttrar sig på ett för dig negativt sätt när jag skriver). Jag tycker att tonen är förhållandevis bra med tanke på att forumet behandlar ett spetsintresse fyllt med olika stilar, smaker och åsikter om vad som är rätt och fel.Eksem said:För mig är det ett community i första hand, och det är ett community med folk som inte kan diskutera trevligt.
Absolut och om mitt sätt att vara här är jobbigt för andra så tar jag gärna hänsyn till det, att läsa går även utan att posta.Jag blev trollad av said:På frågan vad rollspel.nu är - är svaret att det är olika saker för olika människor.Elmrig said:Här håller jag heller inte med, även om det möjligen kan bero på att jag har en ganska hög toleransnivå (som säkert yttrar sig på ett för dig negativt sätt när jag skriver). Jag tycker att tonen är förhållandevis bra med tanke på att forumet behandlar ett spetsintresse fyllt med olika stilar, smaker och åsikter om vad som är rätt och fel.Eksem said:För mig är det ett community i första hand, och det är ett community med folk som inte kan diskutera trevligt.
- För vissa människor är det ett rollspelsforum.
- För vissa är det ett rollspelscommunity.
- För vissa är det en plats att hitta rollspelsgrupper.
- För vissa är det en platsa att utveckla nya rollspel på.
- För vissa är det en chatt (de använder nästan bara småpraten).
o.s.v.
Just för att forumet är så många olika saker för olika människor kan man aldrig veta exakt varför en medforumit är på forumet.
Därför är det extra viktigt att man visar hänsyn så att forumet även i fortsättningen får vara en plats för alla människor oavsett tycke och smak.