Nekromanti Varför är det så många avstängningar nu?

!Paxen

Swashbuckler
Bara två, väl?

Inte för att jag tycker det är roligt (mest onödigt och irriterande), men det har varit värre..

Sodivra

Champion
!Paxen said:
Bara två, väl?

Inte för att jag tycker det är roligt (mest onödigt och irriterande), men det har varit värre..
Jag menar de senaste sex månaderna sisådär. Så här har det aldrig varit på forumet tidigare.

No shit, vi har inte haft temporära avstängningar tidigare, men trots det känns det som att det är mer avstängningar nu än det var t. ex trådlåsningar förr?

!Paxen

Swashbuckler
Arvidos MC said:
!Paxen said:
Bara två, väl?

Jag menar de senaste sex månaderna sisådär. Så här har det aldrig varit på forumet tidigare.
Isf, ja, det är irrterande. Och sugigt.

I övrigt så är väl frågan varför det har blivit så. Har vi haft fler avstängingar dom senaste 6 mån (känns så, men det kanske inte stämmer) så undrar iaf jag om det beror på om folk har blivit mer pissiga, eller och mods har blivit hårdare/duktigare på att avgöra gränsfall.

Hursomhaver, många av avstängningarna har jag inte hållt med om, men majoriteten har varit såna fall där om personen ifråga hade tagit en kalldusch och lugnat ner sig så hade inget hänt.

Sodivra

Champion
!Paxen said:
Isf, ja, det är irrterande. Och sugigt.

I övrigt så är väl frågan varför det har blivit så. Har vi haft fler avstängingar dom senaste 6 mån (känns så, men det kanske inte stämmer) så undrar iaf jag om det beror på om folk har blivit mer pissiga, eller och mods har blivit hårdare/duktigare på att avgöra gränsfall.

Hursomhaver, många av avstängningarna har jag inte hållt med om, men majoriteten har varit såna fall där om personen ifråga hade tagit en kalldusch och lugnat ner sig så hade inget hänt.
Jag har ungefär samma tankar som dig.

Jarl

Hero
!Paxen said:
Vilka som är aktiva på forumet går ju lite i vågor. På senaste tiden känns det som att många av de mest aktiva råkar vara personer som både är rätt hetsiga debattörer, samt är sådana som gärna kastar sig in i, eller skapar, trådar om kontroversiella ämnen.

anth

Vetefan
Arvidos MC said:
!Paxen said:
Bara två, väl?

No shit, vi har inte haft temporära avstängningar tidigare, men trots det känns det som att det är mer avstängningar nu än det var t. ex trådlåsningar förr?
Jag skulle säga att det är de nya veco- (och månads) avstängningarna som märks. Jag tror inte att det är fler vanliga avstängningar än tidigare.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag känner att det kanske är möjligt att saker har börjat hanteras mer med veckoavstängningar än med varningar allt eftersom sen jag kom tillbaka i somras (och veckoavstängningarna infördes), men det är svårt att säga utan att faktiskt börja gå tillbaka och studera saken ingående, vilket jag inte tänker göra =) Å andra sidan tycker jag i gengäld att disskutioner sällan spårar ur så kapitalt som de tenderade att göra.

På många sätt känns det som att grundinställningen har blivit "tänk efter innan du postar" istället för "vi säger åt dig när du borde börja tänka efter" vilket jag personligen tycker är en bra sak.

Men på det stora hela tycker jag inte redaktörer och moderatorer har blivit hårdare, utan generellt sett så har de legat på enligt mig rätt bra nivå. Kanske någon enstaka avstängning har känts lite väl hård, men det har nog bara rört sig om två stycken allt som allt. Och en av dem har jag bara hört beskrivas i efterhand (från chatten) så där känner jag att jag inte riktigt vet vad jag ska tycka och det känns väldigt överspelat nu.

Vad jag tycker är viktigt är att de faktiska anledningarna till avstängningen anges om det finns mer bakomliggande än bara just det utlösande inlägget (så som görs nu), för jag tycker det är viktigt att vi andra (jag) kan förstå varför någon stängdes av eftersom det så att säga fungerar som ett klargörande om vad som är acceptabelt beteende.

Den enda jag egentligen känner är en förhoppning om att avstängarna diskuterar avstängningarna genomgående med de avstängda i efterhand i PM eller så. Jag vill minnas en incident för ett tag sedan (inga namn nämnda) där en person blev avstängd i en vecka för något denne sa, men i en diskussion vid ett senare tillfälle visade det sig att personen ansåg att uttrycket betydde något rätt annorlunda jämfört med hur övriga inblandade uppfattade det. Lite som "att löka" betyder "att inte göra något särskilt/lata sig" i Stockholm men betyder "att ha sex" i en annan del av landet (som jag inte kommer ihåg just nu).

Mukwa

Swashbuckler
Jag tror att det handlar om att några forumiter tycker att det är coolt att bli avstängda. Det här beteendet upprätthålls av en skara nötter som dunkar dem i ryggen för deras bedrifter istället för att fördöma det. Forumiter vinner mer, rent statusmässigt i ögonen hos andra forumiter, på att stängas av, än vad forumsklimatet vinner på att banna folk till höger och vänster.

Feuflux

omjonasson.se
Tycker nån på fullt allvar att det är coolt att bli avstängd? Jag skulle tycka jag hade misslyckats rejält som forumit om jag blev bannad, och om jag inte lärde mig nåt utan blev bannad en andra gång så skulle det ju vara ofantligt pinsamt.

Men kanske har du rätt, eftersom det känns som att det är samma personer som blir avstängda om och om igen snarare än att det är en ny vid varje tillfälle (magkänsla, har inte full koll).

Moderatorerna tycker jag sköter sig hur bra som helst (kanske skulle "demokrati-tråden" fimpats i ett tidigare stadium). Däremot är det flera andra som borde skärpa sig (det här inlägget tillför tillexempel ingenting mer än som ett konstaterande att Feuflux är lite smågrinig just nu).

Kram på er, och hoppas att alla som blir bannade förstår varför, kan hålla med och lär sig någonting på vägen.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Feuflux said:
Jag skulle tycka jag hade misslyckats rejält som forumit om jag blev bannad, och om jag inte lärde mig nåt utan blev bannad en andra gång så skulle det ju vara ofantligt pinsamt.
Word!

99.776%

Mukwa

Swashbuckler
Jag håller med om att det vore pinsamt att bli bannad, men jag har läst mången ryggdunk från publik och jag har funnit mången strof där ex-bannade slår sig för bröstet för att vinna coolhetspoäng också. Det är uppenbarligen inte bara vår åsikt att det är pinsamt att bli bannad som gör sig gällande.

Och ja, min magkänsla säger också att det finns en del namn som är mer frekventa i dessa sammanhang.

Recca

Femme Fatale
Feuflux said:
Men kanske har du rätt, eftersom det känns som att det är samma personer som blir avstängda om och om igen snarare än att det är en ny vid varje tillfälle (magkänsla, har inte full koll).
För min del handlar det nog bara om att jag har svårt att hålla mig i skinnet. :gremwink:

Men nån gång har det hänt att jag har blivit så sur på nånting att jag inte brytt mig om att jag blivit avstängd efteråt, liksom tänkt flera gånger "om jag gör det här blir jag nog avstängd... Ska jag göra det? Ja, jag gör det nog banne mig... Suck."

Vimes

Sillkung
Mukwa said:
Jag tror att det handlar om att några forumiter tycker att det är coolt att bli avstängda. Det här beteendet upprätthålls av en skara nötter som dunkar dem i ryggen för deras bedrifter istället för att fördöma det. Forumiter vinner mer, rent statusmässigt i ögonen hos andra forumiter, på att stängas av, än vad forumsklimatet vinner på att banna folk till höger och vänster.
Det där låter jävligt spekulativt, Mukwa...

Jag tror snarare att det handlar om att vissa ibland tänker "fuck it, jag kan ta en vecka för det här, det är värt det" eller inte tänker alls. Jag vet att jag själv tänkt att det kan vara värt en vecka för att "få" något sagt, men jag får ju bara tillsägelser.

God45

#PrayersForBahakan
Recca said:
Feuflux said:
För min del handlar det nog bara om att jag har svårt att hålla mig i skinnet. :gremwink:

Men nån gång har det hänt att jag har blivit så sur på nånting att jag inte brytt mig om att jag blivit avstängd efteråt, liksom tänkt flera gånger "om jag gör det här blir jag nog avstängd... Ska jag göra det? Ja, jag gör det nog banne mig... Suck."
Känner igen mig i det :gremwink:

Jag tycker inte något du blivit avstängd för sedan jag gick med har varit värt en avstängning och jag tycker samma sak om en massa andra avstängningar. Ofta är det vissa individer som provocerar fram inläggen som får folk avstängda genom att vara passivt aggressiva och gömma sig precis, precis bakom reglerna. Sedan blir personen som är ärlig och står för sina åsikter avstängd. Så fegisarna stannar medan folk som är ärliga åker på avstängningar.

Sedan finns det såklart fall där folk förtjänat sina avstängningar också såklart.

God45

#PrayersForBahakan
Recca said:
Tack, god45. :gremsmile:
Det är inte svårt att hålla med dig när du har rätt :gremsmile: Fortsätt med vad du gör, det uppskattas :gremsmile:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
God45 said:
Fortsätt med vad du gör, det uppskattas :gremsmile:
Jag uppskattar det inte. Det river upp sår, folk blir arga, och folk blir bannade.

Banningar drabbar inte bara de som blir bannade. Allt som leder fram till banning gör forumet illa, banningen gör forumet illa, och det som händer efter gör forumet illa.

Forumet mår som sämst när banningar utfärdas. Om alla kunde uppträda så att vi slipper banningar, skulle forumet må bättre.

Och då tänker jag mig inte att man ska ligga så nära gränsen man kan, utan att man helst ska klara att förhålla sig till reglerna och reglernas intentioner såsom 99,97 procent av alla användare gör.

/Magnus

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Magnus Seter said:
Och då tänker jag mig inte att man ska ligga så nära gränsen man kan, utan att man helst ska klara att förhålla sig till reglerna och reglernas intentioner såsom 99,97 procent av alla användare gör.
99,97%? Siffran har gått upp sen senast den här disskutionen dök upp. This is a good thing!