Hej allihopa. Jag är i ett samkönat förhållande, har flera transexuella personer som står mig väldigt nära och röstade på F! i EU-valet och i Riksdagsvalet.
Och jag hatar ordet cis. Om man nu kan hata ett ord.
Jag har inget emot den forskning som Kristen Schilt och Laurel Westbrook gjort, jag ogillar bara att ordet används i nio fall av tio (eller mer?) för att beskriva en grupp människor man har ett problem med eller vill exkludera.
För mig gräver det mer skyttegravar mellan vad olika rörelser för jämställdhet vill uppnå (tillexempel feminism) än det byggar broar. Där finns inte ett problem bland cis-personer som gör att vi inte kan uppnå det jämställda samhället. Däremot finns det individer som råkar vara cis och samtidigt är ett problem för jämställdheten, precis som det finns kriminella som råkar vara invandrare eller rasister som råkar vara vita. Det betyder inte att alla invandrare är kriminella eller att alla vita är rasister.
Cis ordet, som det ofta används, är generaliserande och (används ofta) negativt. Ett lysande exempel är inbjudan till ovan magic-event. "Du får inte komma för du har en penis och du tycker det är okey".
Folk hade gått bananas åt helvete om det stått "Romer får inte delta", med god anledning också. Inbjudningar ska vara inkluderande, inte exkluderande. Man säger tjejkväll liksom, inte "Killar-får-inte-komma"-kväll.
Istället hade det kunnat stå "Vi inbjuder kvinnor och trans-personer i alla dess former att delta" eller whatever. Jag förstår vad man vill uppnå och jag tycker målet är bra. Det är bara vägen dit som är lite krokig.
Inkludera. Exkludera inte. Det är rätt grundläggande jämstäldhet för mig.