Ond bråd död said:
Hon vet nog vad hon talar om, men jag ogillar att man lägger tyngd vid att stänga ute vissa.
Jag fick uppfattningen att det inte var det du menade.
Ond bråd död said:
Gillar inte sånt där "ej Cis-män"-grejer, det ser illa ut, men det beror nog mer på vilka sammanhang som ord som "cis" brukar dyka upp. Ordet är för mig väldigt kopplat till de värsta typerna av genusförespråkare. Kan dock tänka mig att det är mkt sexism inom magic iom mängden unga killar. Det hade låtit bättre om de nämnde vilka som eventet var för istället för vilka som inte är välkomna. Sen undrar jag lite hur vanligt det egentligen är med icke-cis inom den hobbyn. Känns som de mest gör en stor grej av något som kunde varit bara en dam-turnering i magic.
Särskilt sista meningen får mig att uppfatta det som att du förminskar behovet av ett separatistiskt forum för Magic-spelare som inte är cis-män.
Poängen med den där punkten, som jag ser det, är att det bara ska vara personer som vanligtvis inte får utrymme i den ordinarie Magic-verksamheten. Att det finns cis-manliga nördar som ogillar det är något som kommer att hända och det är något man får ta. Det finns garanterat cis-kvinnor, icke-binära och transpersoner som ogillar det också, men för de Magic-spelare som vill få spela Magic med andra personer med liknande erfarenheter så är det här fantastiskt.
Jag har själv deltagit i separatiska forum, allt från facebook-grupper till diskussionstillfälle på rollspelskonvent, och det är bara positivt. Det ger styrka och energi att fortsätta verka ute i den ordinarie verksamhetet och det kan också leda till att man upptäcker att man inte är ensam om att ha varit med om sina upplevelser.
Sen är det också värt att nämna att det där separatiska Magic-spelandet inte är kategoriserat under Magic på Gothcons hemsida utan det ligger under Kortspel. Det är inte en damturnering, det är en plats för icke-cis-man-spelare att spela med varandra och för nykomlingar att få prova på.