Vad gäller tendensen hos (vissa) cis-män att se cisgrejen som förolämpande, så tänker jag såhär:
Att kalla en rik person för rik, och säga att hen är privilegierad jämfört med en fattig person är ganska oproblematiskt.
Att kalla en person utan funktionsvariation för "person utan funktionsvariation", och säga att hen är privilegierad jämfört med en person med funktionsvariation är, eller borde vara, ganska oproblematiskt det också.
Att kalla en högutbildad person för "högutbildad" och säga att hen är privilegierad jämfört med en lågutbildad är även det, tänker jag mig, förhållandevis oproblematiskt.
En cisperson är privilegierad jämfört med en i övrigt likadan ickecisperson.
En man är privilegierad jämfört med en i övrigt likadan kvinna. Om vi säger att de kommer från samma samhällsklass, samma bakgrund, samma utbildningsnivå, samma grav av snygghet, samma närvaro eller frånvaro av funktionsvariation.
Det här med att det "aldrig är något bra" att vara cisman... Jag skulle säga att det nästan alltid är något bra. Det är lite det som är grejen. Att det är något som anses lite bättre än allt annat, och ges vissa fördelar, allt annat lika.
Jag skulle önska att vi kunde tala lite mer om rika på samma sätt men hey, jag är ju en såndär vänsterextrem typ.