Ack, detta självhat!Det är vad jag kallar mig själv.
Ack, detta självhat!Det är vad jag kallar mig själv.
Korrelation med rollspel som hobby??Ymir;n75860 said:Det är väl vedertaget att misogyni frodas bland nördar, och det har skrivits oräkneliga bloggposter om orsakerna (killing spree-nörden i USA som bara skjuter kvinnor är ett klassiskt exempel). För att väldigt kort försöka sammanfatta resonemangen, så finns det en problematisk dubbelhet i att vara en misslyckad man som failat att uppfylla samhällets manlighetsnormer, men samtidigt hela tiden få höra att man är priviligierad. För att ingen ska börja argumentera emot sådana detaljer i vad jag försöker säga tänker jag vara övertydlig: Jag är en cis-man, jag är 32 år gammal, men jag har en extremt bräcklig självbild, är deprimerad och bitter, jag har aldrig haft en flickvän, aldrig varit bra på sport, aldrig varit ekonomiskt framgångsrik, eller på något annat vis uppfyllt vad kulturen lärt mig att jag ska göra. Jag är feminist ändå, för jag är åtminstone väldigt bildad, så jag kan förstå att jag har -strukturella- privilegier trots att jag själv rent känslomässigt inte upplever mig ha några privilegier överhuvudtaget. (Plus, feminismen för mig handlar också om att krossa den hegemoniska manligheten). Men förstår alla nördar det? Nej, det gör de inte.
Lustigt, jag kallar det självinsikt. Jag vet också att jag är fet, omtänksam, långsint, bra på matlagning samt en tillgång för vilket företag som än skulle anställa mig. Konstigt nog är det lättare att övertyga folk om att jag är fet än om att jag vore en tillgång för deras företag =)Arfert;n75948 said:Ack, detta självhat!
Ah, här har vi då pudelns kärna. Du tycker inte att man har ett större ansvar bara för att man placeras/är i samma grupp som priviligierade medan jag tycker att man har just det. Detta är en grundläggande skillnad mellan oss och gör att vidare diskussioner i ämnet blir närapå meningslösa - eftersom vi inte är överens om grundförutsättningen. Vi kan såklart respektera varandra, men komma överens går nog inte. Det betyder någonstans, om jag tolkar dig rätt, att du inte tror på maktstrukturer som förklaringsmodell, men för mig är det en av de mest centrala teorierna för att förstå vårt samhälle.Ond bråd död;n75752 said:Jag tycker inte att man har ett större ansvar bara för att man kan placeras i samma grupp som några privilegierade. Det är ju något som beror helt på hur någon väljer att kategorisera människor. Man tillhör ju så många andra grupper än bara cis-män. Och även om man värderar egenskapen cis-man som mer betydelsefull för en person av någon anledning, så är man ju inte privilegierad automatiskt. Tiggaren utanför ica har inget särskilt ansvar bara för att han är en cis-man.
w176;n75983 said:Shit. Nu får jag flashback till tio år sen när folk tyckte det var upprörande eller obekvämt att bli kallade hetro eller straight. Är det verkligen så obekvämt att även det normativa får ett ord?
MattiasLejbrink;n75987 said:Det är extremt obekvämt tror jag. Du ska se de gånger jag använder ordet "köttisar" för människor som valt att inkludera djur i sin kosthållning - då blir det snabbt reaktioner.
Det är klart. Du utesluter ju en stor del av deras kost med det uttrycket. Det blir ju som att kalla folk som är bisexuella för "homisar". Du kunde väl prövat med blandisar, eller alltisar eller varför inte bådisar?MattiasLejbrink;n75987 said:Det är extremt obekvämt tror jag. Du ska se de gånger jag använder ordet "köttisar" för människor som valt att inkludera djur i sin kosthållning - då blir det snabbt reaktioner.
Det är vad ganska många av oss feministiska cismän kallar oss.Arfert;n75942 said:Och cis-man är knappast nåt man vill bli kallad för. Även om man är en vanlig snubbe.
Jag har faktiskt ett ganska bra exempel från en kille som jag har ganska stor respekt för:krank;n75933 said:EDIT: Jag vet för övrigt extremt få som använder "cisman" som du beskriver. Kan du ge exempel?
Jag skulle lätt ta att bli kallad omnis.w176;n76013 said:Omnisar kanske? För omnivorer?
Mja, fast det är inte därför köttisarna blir förbannade, utan för att man genom att kalla dem "köttisar" indirekt säger att man själv valt att inte äta kött, och att det är ett aktivt ställningstagande som man inte skäms för. Många upplever detta som att man sätter sig på en högre moralisk häst och ser ned på dem, och uppfattar det därför som ett skällsord. Själv föredrar jag ordet "likätare".Rymdhamster;n76005 said:Det är klart. Du utesluter ju en stor del av deras kost med det uttrycket.
För att det används som det? Det är en massa underförstådda värderingar i det ordet. Vilket andra i den här tråden redan påpekat.Hur kommer det sig att så många tycks uppleva det som ett skällsord?
Var? När?Arfert;n76034 said:För att det används som det?
Jag tror inte jag någonsin sett eller hört någon säga " Jag är rik" utom möjligne på ett humoristiskt sätt. "Rik" används ofta som ett hyfsat neutralt (eller nedsättande) ord för att beskriva någon med mycket pengar.krank;n76027 said:"Rik" används av rika och personer som har intresse av att upprätthålla det rådande klassamhället som något positivt.
.