Ulfgeir
Swashbuckler
En grej med superhjältesoel är att de är reaktiva. Dvs rollpersonerna reagerar hela tiden på vad skurkarna gör. Visst andra spel kan ha det med, men där har rollpersonerna ofta mer agens att själva göra saker.
Ja gå premiären av en marvelfilm och gör en empirisk undersökning av vilka som befinner sig i publikenPå vad sätt är det uppenbart?
Fast det här behöver inte alls vara en grej. Gör bara stadens grundläge superkasst och låt spelarna städa upp hur de vill. Staden är korrupt, farlig, fylld med superskurkar, smutsig och ekonomiskt i toaletten. Nu är det hjältarna som sätter agendan. Min setting som Sekulära Martyrer speltestata i är att SD styr landet och det är full nazist regim.En grej med superhjältesoel är att de är reaktiva. Dvs rollpersonerna reagerar hela tiden på vad skurkarna gör. Visst andra spel kan ha det med, men där har rollpersonerna ofta mer agens att själva göra saker.
På premiärer är det nog oftare superfans/nerds, och den typen av personer är nog oftare män.Ja gå premiären av en marvelfilm och gör en empirisk undersökning av vilka som befinner sig i publiken
Jag tror filmerna i större utsträckning appellerar till kvinnor och barn, medan klassiska rollspelsgenrer såsom sci-fi och fantasy appellerar mer till män.Jag skulle tro att du har helt fel där. Dessutom bygger ju inte intresset för superhjältar primärt på filmerna för många, utan på serietidningsorginalen där medlåders män nog är överepresenterade. Jag har förstått det som att vi är en hel del superhjältefans i medelåldern även här på forumet, jag själv inkluderad, och jag känner onekligen igen mig i frågeställningen varför inte fler spelar superhjältespel. Själv har jag planerat för det flera gånger och läst en hel del sådana spel, men det har ännu aldrig blivit av.
Och det borde ju då säga emot premissen att supers mest uppskattas av kvinnor och barn .På premiärer är det nog oftare superfans/nerds, och den typen av personer är nog oftare män.
Nej. I dem breda publiklagrerna tror jag man i huvudsak hittar kvinnor och barn. Men möjligt att det finns statistik på det. Jag känner då inga vuxna män som gillar superherofilmer.Och det borde ju då säga emot premissen att supers mest uppskattas av kvinnor och barn .
Redan på tidiga levels är D&D 5e ett superhjälte spel. Du spelar tydliga arketyper med tydliga krafter och reglerna handlar om hur du använder dessa krafter för att skapa actionscener.Är inte DnD på högre levels egentligen ett superhjälterollspel i förklädnad? Jag tänker i alla fall att det fyller samma funktion och att uttalade superhjälterollspel därmed blir en smula överflödiga.
Jag skulle säga att jag däremot inte känner några kvinnor som gillar supeherofilmer eller nördgrejer alls men jag har bara dom kvinnorna jag umgås med att utgå ifrån och med undantag för en kvinna som är med i min spelgrupp så finns noll och inget intresse för geek och nördgrejer bland mina kvinnliga vänner.Nej. I dem breda publiklagrerna tror jag man i huvudsak hittar kvinnor och barn. Men möjligt att det finns statistik på det. Jag känner då inga vuxna män som gillar superherofilmer.
Jag känner då inga vuxna män som gillar superherofilmer.
Jag skulle tro att din upplevelse av publikförhållandet är i extrem minoritet. Superhjältegenren (både film och serier) försöker diversifiera sig och bjuda in fler målgrupper men majoriteten är fortfarande förkrossande stor män, tyvärr. Men siffrorna pekar säkert uppåt för andra målgrupper också, vilket jag ser som positivt.Nej. I dem breda publiklagrerna tror jag man i huvudsak hittar kvinnor och barn. Men möjligt att det finns statistik på det. Jag känner då inga vuxna män som gillar superherofilmer.
Detta är även min erfarenhet , supers verkar även ha en genomslagskraft som inte andra nörd genre verkar ha. Mitt ena syskons partner som tycker lord of the rings och star wars är rena nörd dyngan ser varenda Marvel och DC film som kommer ut .Jag känner inga vuxna män som ogillar superhjältefilmer.
Några som är lite trötta på att det är den enda sorts film som finns nuförtiden men sen ser de ändå allt som kommer
Du får komma till Norrland och hänga med min spelgrupp. Vi - sex medelålders män och en kvinna - har som tradition se nya superhjältefilmer på bio.Jag känner då inga vuxna män som gillar superherofilmer.
Geek och nördgrejer håller jag som sagt med om är en killgrej. Men superherofilmer är extremt mainstream och skulle jag trott till stor del konsumeras av kvinnor, barn och ungdomar och inte såsom rollspelen av män i 30-50 års åldern.Jag skulle säga att jag däremot inte känner några kvinnor som gillar supeherofilmer eller nördgrejer alls men jag har bara dom kvinnorna jag umgås med att utgå ifrån och med undantag för en kvinna som är med i min spelgrupp så finns noll och inget intresse för geek och nördgrejer bland mina kvinnliga vänner.
Så… En klassisk anekdotisk killgissning helt utan egentligt underlag, alltså? Right.Nej. I dem breda publiklagrerna tror jag man i huvudsak hittar kvinnor och barn. Men möjligt att det finns statistik på det. Jag känner då inga vuxna män som gillar superherofilmer.
Geek och nördgrejer håller jag som sagt med om är en killgrej. Men superherofilmer är extremt mainstream och skulle jag trott till stor del konsumeras av kvinnor, barn och ungdomar och inte såsom rollspelen av män i 30-50 års åldern.
Fast jag som jobbar i en butik som säljer Serier, rollspel och DVD:er kan avslöja att det finns massor av vuxna män som köper Marvel/DC grejer både på DVD och i tidningsformat. Jag skulle till och med säga att de som genomsnitt är äldre än de som handlar rollspel.Nej. I dem breda publiklagrerna tror jag man i huvudsak hittar kvinnor och barn. Men möjligt att det finns statistik på det. Jag känner då inga vuxna män som gillar superherofilmer.