Nekromanti Varför är närstrid skit?

FFF

Veteran
Joined
2 Oct 2002
Messages
91
Varför är närstridsfärdigheterna så obalanserat dåliga?
Till skillnad från de olika stridskonsterna så är de ju i princip oanvändbara.

Låt mig ta ett exempel.
Om du slåss med något av de vapen som finns, låt oss säga klor så har du av någon för mig helt outgrundlig anledning inte lärt dig at varken unvika eller blockera. Istället har du enbart lärt dig sjävla slagen så i slutändan hamnar du på 5 T6 i svårighetsgrad vilket ju är i praktiken omöjligt med tanke på de OB omslag som man generellt drabbas av.
Jämför då det med någon som har köpt upp till tio poäng i någon kampsport och som satsat några fattiga BP på att kunna undvika. Denna person kommer ta mig fan att undvika bättre och oftare än personen som har 20 poäng.

Att man när man lär sig slåss med sina klor över huvud taget inte lär sig ett skit under tiden.

Det enda närstrid är bra till är att slåss mot sådana som är sämre på närstrid. Så fort du hamnar i en situation där du måste slåss mot någon som tränat någon stridskonst kommer du ändå att åka på stora stryket.

Kan någon förklara det rimliga i närstridsfärdigheterna?

Finns det några husregler som gör att de inte är fullt så skitdåliga? Jag sitter för tillfället i situationen att jag köpt 19(jag köpte skiten utifrån det falska antagandet att det gick att använda till något, ett intryck som min spelledare get mig genom att berätta om några attacker man kan göra med slashers) i närstrid klor och så här i efterhand har jag insett att det det facto är totalt djävla oanvändbart om du skulle stöta på något större än tjocka skolbarn med vadderade pinnar då det ju faktiskt är så att man inte kommer att träffa något och man ju mer eller mindre självklart själv kommer att bli träffad.
Som det ser ut nu så funderar jag på att låta henne plocka ut sina slashers(som för övrigt är svindyra tenton-slashers) och försöka glömma att jag slösat bort en tredjedel av mina BP. Har någon en bättre idé?
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
"Om du slåss med något av de vapen som finns, låt oss säga klor så har du av någon för mig helt outgrundlig anledning inte lärt dig at varken unvika eller blockera."

Du kan ju köra så att alla närstridsfärdigheter även innehåller Blockera I. Ska man undvika får man väl använda Slagsmålets Undvika-teknik, eller så slänger du även in Undvika i alla närstridsfärdigheter (inte helt orimligt tycker jag). Jag skulle dock låta spelaren använda just Slagsmål för att slåss med sina klor, vilket löser problemet med åtminstone det vapnet.

"Jämför då det med någon som har köpt upp till tio poäng i någon kampsport och som satsat några fattiga BP på att kunna undvika."

Du menar satsa några fattiga enheter på köpa ett par nivåer i tekniken Undvika, eller? Tja, 10 i en kampsport tillåter endast nivå II, så man kommer inte under Ob3T6 som grunsvårighet.

"Denna person kommer ta mig fan att undvika bättre och oftare än personen som har 20 poäng."

Nej. Det är alltså endast personen med 20 i en kampsport som tillåts ha högre nivåer än II i sina tekniker.

"Det enda närstrid är bra till är att slåss mot sådana som är sämre på närstrid. Så fort du hamnar i en situation där du måste slåss mot någon som tränat någon stridskonst kommer du ändå att åka på stora stryket."

Som i verkligheten, är jag rädd.

"Finns det några husregler som gör att de inte är fullt så skitdåliga?"

Det är förmodligen inte alls vad du letade efter, men jag bifogar i alla fall några ytterligare stridskonstregler jag använder mig av.


För övrigt så tycker jag inte att det riktigt är meningen att skaffa sig skyhöga värden (som 19) i vanliga närstridsfärdigheter. Köp istället en stridskonst om du avser att få en skicklig fighter. Om någon av mina spelare skulle få runt 16 i en närstridsfärdighet så skulle jag börja ge honom tekniker (till högst nivå II eller nå) istället för ökat FC när han lyckas med ett framgångsslag.
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Jag har ingen som helst aning om hur reglerna egentligen funkar... men om det är som du säger:

"Så fort du hamnar i en situation där du måste slåss mot någon som tränat någon stridskonst kommer du ändå att åka på stora stryket."

... så tycker jag att det låter som reglerna illustrerar verkligheten på ett väldigt bra och trovärdigt sätt.
<font size="1">(som DAKRilla påpekade, I know, ville bara understryka det i ett litet medhåll...)</font size>
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Tekniknivåer

"Nej. Det är alltså endast personen med 20 i en kampsport som tillåts ha högre nivåer än II i sina tekniker."

Falskt är jag rädd.
På sidan 153 i offensiv så står det att när man skapar sin rollperson så gäller speciella regler. Nämligen att har man under 10 i sin stridskonst så får man endast ha Nivå I. Har man 10 ? FV < 20 så får man ha Nivå II från början och har man FV ? 20 så får man ha Nivå III+.
Men det gäller endast när karaktären skapas, vilket bör poängteras. Sen får man höja bäst man vill med erfarenhetskryss eller träning eller vad som helst.


/Naug, har böjt och bänt en hel del på stridskonstsystemet
 

FFF

Veteran
Joined
2 Oct 2002
Messages
91
Ska man undvika får man väl använda Slagsmålets Undvika-teknik

Jo det får man ju självklart men då rör det ju sig om en besläktad färdighet vilket gör att det går från att vara svårt till att vara mer eller mindre omöjligt.

Som i verkligheten, är jag rädd.

Nu vet jag inte om jag riktigt vill hålla med. Närstrid handlar väl i första rummet om att läsa sin motståndare, det lär man sig till stor del genom erfarenhet. Jag tycker inte att de ruffigare närstridsfärdigheterna skall vara lika bra men jag tycker onekligen att det är fånigt att de är så mycket sämre som de är idag.

Jag skulle dock låta spelaren använda just Slagsmål för att slåss med sina klor, vilket löser problemet med åtminstone det vapnet.

Ok. Det skulle jag nog inte göra då det är en helt annan teknik som krävs för att slåss med till exempel slashers. Till exempel närstrid klubba ligger åtminstone i mina ögon närmare slagsmål än vad klor gör.

För övrigt så tycker jag inte att det riktigt är meningen att skaffa sig skyhöga värden (som 19) i vanliga närstridsfärdigheter.

Det skall erkännas att det rörde sig om ren okunskap.
Som tidigare sagts levde jag i villfarelsen att färdigheten innehöll fler tekniker än att anfalla(i likhet med slagsmål) samt att min spelledare ansåg att min karaktär inte hade möjlighet att träna någon kampsport som involverar klor.
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Väx up!

Grow up, get real, get a GUN!

Jag bryr mig inte om hur många svarta bälten man har, det är inte mycket till match mot ett par 45:or.

Varför slösa tid på närstrid när man kan sätta en "doppeltapp" i huvet på kräken?

/Bjorn
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Kotsumedo

Om färdigheten närstrid:slagsmål, motsvarar den erfarenheten man har från rena slagsmål. Så motsvarar Stridskonster den skolningen man får från genomtänkt och pedagogisk träning.

Kort och gott. Om du planerar att lära dig slåss, så bör din karaktär studera en stridskonst. Strids- och kampkonster är genomtänkta, utstuderade och noggrant planerade, till skillnad från närstrid:slagsmål som bara är att höja och sänka näven.

Så istället för att klaga om att det är omöjligt att slåss med klor på ett tufft sätt så får du betänka följande.

"Man kan inte skriva hur mycket som helst, på ett ändligt antal sidor."

Och va faen har det med saken att göra? :gremwink:

Jo, det innebär att även om det så finns, eller bör finnas, en stridskonst med klor i Neotech. Så kan inte Neogames skriva ner varenda liten tänkbar stridskonst som någonsin existerat i Offensiv på grund av platsbrist.
Således finns det ingen stridskonst med klor beskriven i Offensiv, men det betyder inte att det inte existerar någon sådan.

Jag såg personligen luckan som borde fyllas, och satte mig ner och skapade stridskonster Tsumedo och Kotsumedo som hanterar dom stora respektive dom små klorna.

Dom kan du ladda ner här.

/Naug, tycker om stridskonster
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
"Jo det får man ju självklart men då rör det ju sig om en besläktad färdighet vilket gör att det går från att vara svårt till att vara mer eller mindre omöjligt."

Det var inte så jag menade. Jag menade att man använder färdigheten Närstrid-slagsmål, som innehåller Undvika, när man ska unvika oavsätt vilket vapen man håller i händerna. Alltså är det inte ett besläktad slag man ska slå, utan ett som är normalt för Undvika I, d.v.s. Ob4T6 eller vad det nu än är.

"Närstrid handlar väl i första rummet om att läsa sin motståndare, det lär man sig till stor del genom erfarenhet."

Jag ser på det så här: högt FC i färdighet = mycket erfarenhet eller jättemycket träning. Man kan bli ungefär lika bra som en person som har erfarenhet genom träning men det tar mycket längre tid. Och så är det ju; att träna tar en sabla tid och hängivenhet (40 timmar per höjningsslag) medan en edna riktig fight kan ge en höjning.

Så, samtliga färdigheter som behandlar närstrid, vare sig det är stridskonster eller vanliga närstridsfärdigheter, innehåller lika mycket förmåga att läsa sin motståndare per FC. Skillnaden kommer i att stridskonsten har lite ytterligare förfiningar som liksom kostar erfarenhet/träning utöver kostnaden för själva värdet i färdigheten (visserligen är det bara tilläggstekniker som kostar, vilket jag faktiskt ändrat lite på själv, så att även varje Basteknik kostar 1 enhet oavsätt tekniknivå). En typ med 12 i Shaolin kung-fu är alltså lika bra att läsa sin motståndare som motståndaren med 12 i Närstrid-slagsmål är på att läsa honom, så länge som man inte räknar in eventella tekniker som shaolintypen har. Då är det möjligt att han blir bättre.

Däremot kan jag säga att jag tycker att det är för billigt att få maffiga tekniker till sina stridskonster. Priset för varje teknik borde vara lite högre eller åtminstone större ju högre tekniknivå det gäller.

"Jag tycker inte att de ruffigare närstridsfärdigheterna skall vara lika bra men jag tycker onekligen att det är fånigt att de är så mycket sämre som de är idag."

En person som har ett visst värde i en Stridskonst har lagt ner mer träning på sin förmåga än den ruffigare bråkstaken med samma värde i Närstrid-slagsmål. Stridskonsten har ju förfinats och utvecklats av många hängivna personer genom många år av experimenterande, träning och evolution. Jag tycker det är helt rätt att Stridskonsten ska vara bättre än den vanliga närstridsfärdigheten.
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Precis

Jag minns en urgullig scen i någon Indiana Jones-film där en beaktad sabelmästare ställer sig i vägen för Jones och gör en riktig show-off där han viftar sablarna åt höger och vänster i systematiska mönster, något som antydde på att han tränat med sabeln sedan han var ett litet barn för 25 år sedan. Våran hjälte tar sedan fram sin revolver och sätter i kula i honom. Problem solved - NEXT!
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Ford hade feber (OT)

Visste ni att tanken egentligen var att Indy skulle besegra killen i maffig sabelduell? Men eftersom Harrison Ford hade feber och var sjuk på den inspelningsdagen så tog han bara upp sin pistol och sköt killen istället. :gremsmile:

/Naug
 

Magnus L

Hero
Joined
25 Dec 2000
Messages
1,046
Location
Göteborg
Re: Roger Moore(OT)

Haha..

Drar mig till minnes ett citat av Roger Moore när han fick frågan varför han slutade som Bond.

Jo, dom hittade inga skurkar som var klena nog att slåss mot mig

Med syftande på stigande ålder :gremwink:
 

zokie

Veteran
Joined
29 Jun 2003
Messages
156
All stridskonsts träning jag känner till som inte baserar sig på balletliknande 'kator' eller 'mönster' innehåller sparring, alltså simulerat slagsmål vilket lär en att läsa sin motståndare, så träning när det gäller stridskonst ger en just erfarenhet.

närstrid klor har nog inte undvika för att har man vapen e det bättre att blockera, och man kan ju som sagt använda slagsmåls undvika..

edit: jaha klor innehåller visst inte blockera, det beror nog på att har man ett par brutala slashers skiter man i om man blir träffad.efter som man mkt hellre slår tillbaka
 

Desticado

Veteran
Joined
4 Apr 2003
Messages
68
Location
Västerås (Bjurhovda)
Tjena FFF

Jag vet vad du går igenom...Mina spelare håller på att köpa sina närstridsfärdigheter just för tillfället...Jag kör på ett sånt sätt att skulle dem vilja undvika eller blockera så kan dem slå ett (Ob4T6) slag mot RÖR...Självklart så tillkommer ju svårigheterna ifrån Trauma, Smärta och Blodförlust...dessutom tillkommer TO-minskningen ifrån Smärt-sektionen ifall dem skulle bli träffade...

H Desticado
 

zokie

Veteran
Joined
29 Jun 2003
Messages
156
SÅ, nu när jag faktiskt läst om färdigheten klor kan jag ge dig ett riktigt svar.

"Närstrid: Klor
Denna närstridsfärdigheten ger en grundläggande kunskap i hanteringen av olika typer av cybernetiska implantat i form av kloliknande vapen OSV...."

se där, närstrid klor lär en hur man hanterar klor, inte mer, inte mindre... vill man lära sig slåss så får man lära sig slagsmål eller en lite mer avancerad stridskonst.

lär man sig använda klor så lär man sig just det...
 

Greymourn

Swordsman
Joined
28 Jan 2001
Messages
593
Location
I en stad i ett län etc.
För att...

Skjutvapen i Neotech fungerar som skjutvapen gör i en actionfilm, inte som i verkligheten... Tror jag...
Alltså, det är för lätt att träffa och man behöver knappt sikta...

Och dessutom så är skjutvapen bättre i nio fall av tio...

NOT: Detta är inte någon som helst kritik mot Neotech...
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: För att...

Skjutvapen i Neotech fungerar som skjutvapen gör i en actionfilm, inte som i verkligheten... Tror jag...
Alltså, det är för lätt att träffa och man behöver knappt sikta...

Och dessutom så är skjutvapen bättre i nio fall av tio...


Nu kan Marco ge ett klart bättre svar på dessa påståenden, men vad Krille, Marco och andra försökt förklara är att Neotech inte är som en actionfilm, till skillnad från andra. Det kan vara förbenat svårt att träffa folk i Neotech med skjutvapen (särskilt med automateld, som däremot används friskt i actionfilmer för att ha ihjäl folk). Till skillnad från många filmer dör inte en människa knall och fall av att bli skjuten av en lågkalibrig revolver ("huvudpersonen tar sig för bröstet och sjunker ihop"). Statistik från amerikanska polisen visar att man behöver skjuta folk ganska mycket för att försäkra sig om att de är döda.

Neotechs skadesystem är oerhört slumpartat (precis som verkligheten), vilken jag sällan tycker att actionfilmer lyckas simulera.

Sök på forumet så ser du vilken oerhörd mängd kritik som riktas mot Neotech för att folk tycker att det är för svårt att träffa. Denna kritik är dock IMHO grundad på actionfilmer snarare än verkligheten.

/RipperDoc
 

Greymourn

Swordsman
Joined
28 Jan 2001
Messages
593
Location
I en stad i ett län etc.
Ah oh...

Nåja... Hur svårt det blir är nog mycket upp till SL, det blir ju modifikationer på ett helt annat vis än i närstrid... Det e nog mest så att jag spelat strider på ett actionmässigt sätt och att mina spelare skulle tagit illa upp annars...

Det var ett "tror jag"... Onödigt av mig att lägga mig i...

kan vara jag som e trött och galen men det känns som att du tolkat mitt inlägg lite som ett påhopp/glirning, vilket det för en gångs skull inte var... Att N2 har ett "oactionbetonat" skadesytem är jag oxå mkt medveten om, och jag borde förstås skrivit det som ett undantag ovan... Stridsystemet är det jag gillar bäst med Neogames, då jag vill ha få men realistiska/detaljerade strider...

TRÖTT o FÖRVIRRAD
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Re: För att... [NTIT]

"Statistik från amerikanska polisen visar att man behöver skjuta folk ganska mycket för att försäkra sig om att de är döda."

Vilket får mig att tänka på slutstriden i Scarface... :gremwink:

Men även om man inte dör direkt så är det säkert troligt att man ligger i en sorglig hög och förblöder istället.

Jag brukade tycka att det var svårt att skjuta folk i Neotech, men numera brukar jag applicera husregler som minskad svårighet för om offret inte gör något motstånd eller hoppar runt (oftast "okej, hjärnan sprättar ut på vägen bakom och rinner nedför tapeten" utan att slå några slag :gremtongue:).

Jag känner mig gnällig när jag påpekar det här... men det är för svårt att skjuta någon flera gånger i samma runda. Om du ställer någon 10 meter framför dig, tar en pistol och försöker skjuta honom i magen 3 gånger så får du en svårighet på Ob7T6 per skott, vilket förmodligen innebär att man skjuter sig i själv i huvudet istället (om man har tur). Försök bortförklara det med "verkligen är inte som en actionfilm :gremooo:" :gremwink:.

Det var förstås inte bättre i Neotech 1 när man kunde hoppa förbi 4 vakter och sätta 2 kulor i huvudet på var och en av dem (i samma runda). Ja, jag har provat :gremgrin: varje skott träffade också vill jag minnas.

Tror en kompromiss av N1/N2 vore optimalt.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Ah oh...

Jag tolkade inte det som ett påhopp alls :gremlaugh: Du skrev ju att det inte var kritik av Neotech (det hade å andra sidan inte varit ett påhopp ändå). Jag bara passade på att ge min syn på det eftersom du presenterade en bild av vapen i Neotech som jag inte håller med om. Men om du nu säger att du vet att Neotechs stirdssystem inte är som en actionfilm så är var mitt inlägg måhända lite onödigt :gremsmirk:

/RipperDoc - som tycker att actionfilmer kan vara extremt tråkiga
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: För att... [NTIT]

"Om du ställer någon 10 meter framför dig, tar en pistol och försöker skjuta honom i magen 3 gånger så får du en svårighet på Ob7T6 per skott, vilket förmodligen innebär att man skjuter sig i själv i huvudet istället (om man har tur). Försök bortförklara det med "verkligen är inte som en actionfilm "."

Åkej. Verkligheten är inte som en actionfilm.

I verkligheten så inträffar majoriteten av alla skottväxlingar i "civila miljöer" (dvs inte i krig) inträffar i dåligt upplysta miljöer inom 10 meters håll. Ungefär 1 av 6 skott träffar, resten missar. 50% av träffarna sker på avstånd under 2 meter. Det innebär att ca 8% av alla avlossade skott mot mål på 2-10 meters avstånd träffar - förmodligen är det närmare 16% vid strax över 2 meter och närmare 2% vid omkring 10 meter.

Av träffarna är ungefär allihopa (90%) av sådan art att de slår ut fienden så att han inte kan fortsätta. Det innebär dock inte att fienden är död: "endast" 20% av skottskador är dödande, och hälften av dessa rör huvudsakligen de få fall där skottet har träffat i hjärtat, halsen eller huvudet. Summan av kardemumman, ger du dig in i eldstrid så är risken ungefär 3,6% att du dör av ett skott, 14% att du är utslagen av ett skott och ligger och skriker efter mamma, 1,5% att du är träffad av ett skott men kan fortsätta agera, och ca 82% att du missades helt och hållet. Statistiken kommer från FBIs ballistiska årsrapport från 1992, om du undrar.

Medan vi ändå är inne på ämnet, om du är så dum att du siktar mot magen så får du skylla dig själv. Dubbelplugg mot största målytan om du vill dräpa motståndaren, dubbelplugg mot benen om du bara vill fälla honom.
 
Top