Nekromanti Varför är Persson moderator?

Smrtihara

Warrior
Vitulv said:
"Han" är inte medlem i föreningen, så egentligen vet jag inte om han borde engagera sig så mycket i vår ordförande.
Det där uppfattar jag som rätt otrevligt. Gäller det mig också för att frågeställningen intresserar mig? Det är väl inte konstigt att folk på forumet reagerar när Persson, som uppenbarligen är en del av forumets redaktion och föreningens styrelse uttrycker sig klumpigt?

Jag uppfattar också det som främst en fråga för styrelsen och redaktionen, men om Han reagerar borde han väl få ventilera detta?

chrull

Stockholm Kartell
Vitulv said:
chrull said:
Han said:
Fast det jag vill diskutera är Perssons lämplighet i rollen som ordförande när han uttalar sig om saker på det sätt han gör, inte vad en moderator innebär.
Det ska väl om någonstans diskuteras på föreningsforumet?
"Han" är inte medlem i föreningen, så egentligen vet jag inte om han borde engagera sig så mycket i vår ordförande.
Då försöker jag på mig att sammanfatta den här tråden:

En användare (TS) startar en tråd för att kritisera uppträdandet och person hos en ordförande i en förening användaren själv inte är medlem i.
Det framkommer snart att användaren själv tidigare har visat liknande uppträdande.
En annan användare som kritiserar TS person och uppträdande blir tillsagd/varnad av moderator.
Mitt ibland det frågar ordföranden om hans titel/roll påverkar folks syn på hans inlägg.

Har jag förstått det hela rätt då?

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Smrtihara said:
[…] Persson, som uppenbarligen är en del av forumets redaktion och föreningens styrelse […]
Styrelsen, ja. Redaktionen, nej.

Persson och Solvebring har fått moderatorbefogenheter på Föreningen WRNU:s forum för att de ska kunna hantera inlägg och trådar på ett vettigt sätt.

Och för att övriga redaktörer och globala moderatorer inte ska behöva göra det. Forumet är nämligen != föreningen, och tvärtom.

tull

Hero
Vän av ordning said:
Smrtihara said:
[…] Persson, som uppenbarligen är en del av forumets redaktion och föreningens styrelse […]
Styrelsen, ja. Redaktionen, nej.

Persson och Solvebring har fått moderatorbefogenheter på Föreningen WRNU:s forum för att de ska kunna hantera inlägg och trådar på ett vettigt sätt.

Och för att övriga redaktörer och globala moderatorer inte ska behöva göra det. Forumet är nämligen != föreningen, och tvärtom.
För er som inte fattar vad != menas så är det programmerarspråk för inte eller något liknande. Det tog mig själv lång tid att fatta det. Därför jag säger till.

Om ni har några frågor ni vill att jag skall besvara så skicka ett PM eller ställ dem här.

Smrtihara

Warrior
Tack. Det förtydligandet behövde jag (både Vän av ordning och Persson). Då förstår jag bättre.

För att gå on topic igen och återkoppla till mitt tidigare inlägg:

Jag tycker att oavsett om Persson inte är en del av redaktionen så har en orange färg på namnet en koppling till forumet i stort.

Feuflux

omjonasson.se
Smrtihara said:
Jag tycker att oavsett om Persson inte är en del av redaktionen så har en orange färg på namnet en koppling till forumet i stort.
Vill bara kommentera lite här. Oavsett om en orange moderator tycker sig ha en särskild position eller ej så bör de ha hårdare krav på att uppföra sig. Så om både Persson och Han (för att fortsätta lite på pajkastandet) skulle kalla en användare för en rutten fisk (eller nåt annat lagom opassande) så är det värre om den förstnämnde gör det (eftersom han enligt min tolkning talar med någonting mer än sig själv i ryggen).

Om det nu är så att moderatorer (oavsett varför de är moderatorer eller hur liten bit av forumet de kan styra över) ska räknas som vilken normalforumit som helst vid övertramp så... så får jag väl lära mig att ignorera den orangea färgen.

Sen vore det ju trevligt om ingen kallade nån annan för en rutten fisk alls...

chrull

Stockholm Kartell
Magnus Seter said:
chrull said:
Har jag förstått det hela rätt då?
Men ... men ... vem är då BO? Och hur är det med GM?

:gremgrin:

/M
Enligt ordningsmakt så är BO=TS (även känd som H, boende i AU) och GM är V, boende lite här och där enligt folkbokföringen.

:gremsmile:

Nässe

Myrmidon
inte till Han personligen

Nu får ni ge er. Ska man behöva se sådana här sandlådetrådar på det här forumet varenda gång man loggar in???????

Är det inte urringningen på någon bild så är det kränkta känslor hit och dit.

Pågår det något slags nördgängkrig, eller vad händer?

Rickard

Urverk speldesign
Re: Varför är Persson moderator? [sammanfattning]

Förutom de sedvanliga trollandet så kom det fram ett par poänger som jag ville visa upp med denna tråd. Uppfattningar som folk har.

Persson said:
Finns det något krav på hur moderatorerna får uppföra sig?

Om krav finns har de inte presenterats för mig.
Poseur said:
Kanske borde tas upp på föreningens årsmöte och försöka få en stadgeändring att föreningens officiella personer bör uttrycka sig på ett sådant sätt som inte försätter föreningens rykte på spel? Åtminstone på forumet.

/Poseur tycker nog också att föreningens ordförande bör tänka på att han är ansiktet utåt.
Feuflux said:
Oavsett om en orange moderator tycker sig ha en särskild position eller ej så bör de ha hårdare krav på att uppföra sig.
Det finns andra inlägg från en annan tråd där fler tycker att ordförande för föreningen sitter på en speciell position, som med moderatortiteln särskiljer posten från andra användare samt spekulationer att föreningsordförande kan ses som mer viktig än forumsredaktören. Detta är helt klart värt att tänka på. Även om det sista är något som är en bisak då det var Persson lämplighet i moderatorrollen som jag ville diskutera.

anth said:
Om du inte tycker om att Persson är moderator finns det bara en sak jag kommer på som du kan göra.
Lägg fram en motkandidat till ordförande i WRNU på nästa årsmöte.
Eftersom Persson inte hade eller visst om att han hade några som helst krav så har jag inget emot honom i ordförandeposten om han skärper till sig. Alternativt så har moderatorerna (som en ordförande automatiskt blir) inga som helst krav på sig men då känner jag att de inte borde ha titeln "moderatorer" på forumet.

Det var Perssons agerande med titeln som moderator som gjorde att jag reagerade. Som jag först skrev i chatten när Persson begick sitt personangrepp (fritt från minnet): "Persson: Tänk på att du är moderator. Håll käft och låt någon vettig prata istället." [i sammanhanget när solvebring, Persson och den då personangripna användaren diskuterade om användarens agerande i en tråd.]

Om moderatorerna inte har hårdare krav på sig på hur de får uttrycka sig än andra användare så får jag även be om ursäkt till Persson för det jag skrev vid den tidpunkten i chatten. Även om jag ändå hade reagerat på personangreppet så hade jag uttryckt mig annorlunda.

/Han som brukar stå för det han säger men som kan erkänna sina misstag

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013

Han said:
Förutom de sedvanliga trollandet så kom det fram ett par poänger som jag ville visa upp med denna tråd. Uppfattningar som folk har.
Det här reagerade jag på, eftersom jag inte upplevt något trollande i tråden. Vad är det specifikt som du tänker på?

Rickard

Urverk speldesign
Om att vinna diskussioner [OT]

Nu vet jag inte vad du har emot mig personligen men...

Vimes said:
Han om någon har väl som trademark i diskussioner att vantolka andras utsagor så de ska passa in i hans argumentation.
Jag tror att du skjuter utanför mål. Det var minst två år sedan jag försökte sluta upp med att "vinna" diskussioner. Jag funderade vid den tiden på vad jag vann på att vara med i diskussioner och försöka "vinna" dem. Det jag kom fram till var ett föga överraskande svar: inget. Jag insåg att det bara tog tid och möda. Tid och möda som kunde läggas på annat. Jag insåg också att anta vad andra säger istället för att fråga vad de menade var en av orsakerna bakom de längre diskussionerna. Missförstå eller medvetet misstolka eller -kreditera. Helt meningslöst.

Vid samma veva sedan lade jag även till mig en policy att aldrig skriva fler än två inlägg i rad till en person i en tråd. För när jag analyserade de längre diskussioner jag varit med i så insåg jag att om jag inte kommit överens med den andra personen efter två inlägg vardera så kommer vi aldrig att komma överens. Ibland bryter jag mig policyn men det är mer undantag än regel.

Jag har för mig att det diskuterades i vrållådan hur jag försökte vinna billiga poänger genom att förvrida den andres ord för några veckor sedan. Jag har dessutom för mig det var Vitulv som jag bad säga åt mig om jag gjorde det igen (kan ha varit Den svarta faraonen också). Jag har inte fått någon tillsägelse om det hitintills.

/Han som inte utelämnar alternativet att han förvrider andras ord utan att tänka på det

Recca

Femme Fatale

Vitulv said:
Han said:
Det här reagerade jag på, eftersom jag inte upplevt något trollande i tråden. Vad är det specifikt som du tänker på?
Jag ser massor trollande men det kanske beror på att GM, V och guy fawkes inte säger mig så mycket...

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member

Recca said:
Jag ser massor trollande men det kanske beror på att GM, V och guy fawkes inte säger mig så mycket...
Det är OT, inte trollande.

GM = gärningsman.
V = Vitulv/Vimes.
Guy Fawkes = förebilden för V, hjälteskurken i V för Vendetta.

En massa flams helt enkelt. :gremlaugh:

/M

Vimes

Sillkung
Re: Om att vinna diskussioner [OT]

Eftersom jag fick en tillsägelse att inte diskutera din person i den här tråden tänker jag inte svara på ditt inlägg.

Istället skulle jag gärna se att du svarade på den ganska högljuda kritiken mot hur du har lagt upp den här tråden. Ser du själv något problem med att du väljer att diskutera Perssons person och inte den principiella frågan om vilket ansvar man har som moderator?

Även om jag nog kan hålla med om att man som moderator och ordförande nog har vissa krav på sig bör en tråd i ämnet hålla sig till det principiella. Du har ju alltid möjlighet att anmäla Perssons tilltag till moderatorkåren och du har även möjlighet att gå med i föreningen och försöka påverka ordförandeposten därifrån. Det borde inte vara ok att starta en tråd angående vad en namngiven person "ibland hasplar ur sig" även om denne har en officiell befattning. Lyft din frågeställning till en principiell nivå eller använd de kanaler som finns för att klaga och korrigera på en användares beteende.

(Såhär tolkar jag dig: Du ogillar Perssons sätt, och turligt nog är han en officiell person, vilket ger dig frikort att starta en tråd där du bashar hans beteende. Jag kan ha fel, du kanske verkligen undrar vad det finns för gränser för en "moderators" (som nämnt är ju inte Persson moderator påwrnu, egentligen) beteende, men det är inte det intrycket jag får som läsare av dina inlägg här.)

chrull

Stockholm Kartell

Recca said:
Det är bara ett skämt om språket på Flashback i trådar om aktuella brott där. BO=Brottsoffer, GM=Gärningsman. H och V är då Han och Vimes.

Rickard

Urverk speldesign

Mitt andra inlägg: att reda ut missförstånd.

Jag diskuterar Persson i rollen som moderator. För mig känns det rätt omöjlig att göra det utan att nämna personen ifråga och varför jag tycker att personen är olämplig i sin roll.

Som Vän av ordning skriver: "I Perssons fall råder en viss skillnad, eftersom diskussionen handlar om ett uppdrag han utför och hans lämplighet för det(ungefär som att frågor kring min person kan tas upp om min redaktörsroll diskuteras)."

Jag tog upp frågan på forum-forumet för att det är här som man tar upp frågor om moderatorer. "Det här forumet är till för att diskutera allt som gäller själva webbplatsen Rollspel.nu."

/Han som inte ens hade irriterat sig på Persson om han varit en vanlig användare, utan bara ignorerat honom

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

Han said:
Som Vän av ordning skriver: "I Perssons fall råder en viss skillnad, eftersom diskussionen handlar om ett uppdrag han utför och hans lämplighet för det(ungefär som att frågor kring min person kan tas upp om min redaktörsroll diskuteras)."
Hrm.