Är det inte på något sätt så att pistoler bara är kraftfulla i mycket realistiska spel?
I verkligheten är ju till och med en vanlig kökskniv av typen som man hackar morötter med ett rätt fruktansvärt vapen, som ger bäraren ett enormt övertag mot en obeväpnad person. Ett eller två hugg med en sån så är man väl så körd att inte ens modern kirurgi kan rädda en.
Anledningen till att folk i en sorts medeltida miljö använder något tyngre än knivar tänker jag inte handlar så mycket om att knivar inte är dödliga i sig själva, som att man vill trumfa fiendens vapen- och rustningsstyrka: en knivbeväpnad tjuv kan nog rätt lätt döda vemsomhelst, tills en knekt med ett spjut eller en spikklubba dyker upp. Och den där knekten är sedan dominant tills någon med brynja eller helrustning och sköld och svärd kommer rasslande.
Samma sak med skjutvapen. Pistolen härskar tills -- som någon nämnt -- en fiende dyker upp med ett gevär eller automatvapen; då blir pistolen rätt värdelös, om den andre vet hur den ska använda sitt eget vapen. Det är som med polis och militär: vanlig polis bär pistol; insatsstyrkan har k-pistar; militären har automatkarbiner och ytterligare tyngre vapen.
Så en pistol är kraftfull och kanske "häftig" i en miljö där folk som regel är obeväpnade eller bara har pistoler själva. När vi spelar deckar-skräck-spel, där rollpersonerna är mordutredare som stryker runt i mörka trapphallar och lägenheter, och sitter och dricker kaffe i bilar, och mest har att göra med vanligt bus, så är deras pistoler liksom väldigt... respektingivande när de drar fram dem. De dödar också vanliga typer med ett skott; rollpersonerna tål två skott, eller tre om de bär skyddsväst.