Så om man skapar ett varumärke, och arbetar under detta så avsäger man sig äganderätten till fördel för varumärket?
Enkelt uttryckt, nej. Upphovsrätten tillhör upphovsmannen. Det har inget med varumärke att göra.
Vad ett varumärke är, är precis vad ordet säger. Varu. Märke. Något som märker mina varor.
Det är ett igenkänningstecken som gör att kunderna känner igen mina varor. Värdet på varumärket ligger i vad kunderna kopplar det till. Namnet i sig ger kopplingar till egenskaper - de egenskaper som gör att kunderna väljer just min produkt. När jag då lanserar en ny produkt under samma varumärke, har kunderna redan en uppfattning om den. Varumärket ger dem, på rätt eller fel, en bild av den nya produkten. "Halve inne", så att säga.
Om jag säger Rolex, tänker du säkert på lyx och rikedom. Och det är precis vad de har laddat det varumärket med. Om någon visar upp en klocka (eller kanske en annan liknande produkt) med varumärket Rolex på, har du genast en uppfattning om den, trots att du inte vet ett dugg om den egentligen.
Därför vill man skydda sitt varumärke, så att inte andra drar nytta av det eller, ännu värre, förstör det med olämpliga produkter. Man kan då registrera sitt varumärke inom ett visst geografiskt område (till exempel Sverige eller EU) att gälla vissa typer av varor (en eller flera så kallade varuklasser). Man kan även arbeta in det så hårt i folks medvetande att man kan hävda ägandeskap i domstol utan registrering (mycket svårare, men om det lyckas har man ett nästan totalt skydd överallt, typexemplet i min lärobok var "Kodak").
Hängde du med?
/Mikael