Nekromanti Varför ett varumärke?

Targon

Hero
Re: Tjänst eller vara? …

Visst, rent principiellt är det utan tvekan så. Men vad det gäller rollspel finns det något i mig som säger att saken är mer komplicerad än så. I anslutning till detta kan man ju fundera på huruvida läroböcker eller konstnärliga installationer är varor eller tjänster och hur ska i så fall dessa ting klassas? Skulle själv nog inte ha några problem att lägga rollspel i samma låda som dessa företeelser (jepp, en stor låda blir det).

King Kromm

Hero

I anslutning till detta kan man ju fundera på huruvida läroböcker eller konstnärliga installationer är varor eller tjänster och hur ska i så fall dessa ting klassas? Skulle själv nog inte ha några problem att lägga rollspel i samma låda som dessa företeelser (jepp, en stor låda blir det).
Rollspel går helt klart ner i samma låda,utan problem, men sen så anser jag nog att både läroböcker och konst går under gruppen varor, så länge det inte medföljer en lärare eller en konstnär som i så fall står för tjänsten. Så om man inte säljer spelledare så går et nog under klass 28. Om jag har förstått rätt.

Targon

Hero
Men hur klassas böcker?

Vare sig man anser rollspel vara konst, underhållning eller sällskapsspel (alltihop IMHO), är det väl ändå på något underligt vänster fråga om mer eller mindre litterärt material. Alltså borde det klassas utifrån samma principer som man varumärkesklassa böcker. Om man nu överhuvudtaget gör detta, vilket låter skumt.

entomophobiac

Low Prep High Play
Re: Men hur klassas böcker?

Böcker måste kunna tillhöra ett varumärke. TV-spelsböcker eller exempelvis Forgotten Realms böcker är ju trots allt producerade under registrerade varumärken. (Vilket åtminstone i USA gör att man får använda ett coolt R vid logotypen...)

Krille

Super Moderator
Bara om man inte krånglar till det för sig [ANT]

Och onej, jag syftar inte alls på att vissa här gör det onödigt krångligt för sig... :gremgrin:

Targon

Hero
Tydligen inte

Fan vet, men så här står det i alla fall under PRV:s klassrubriker med förklaringar. Kategori: Tjänster: Klass: 41.

"presentationer av visuellt arbete eller litteratur för allmänheten i kulturellt eller utbildningssyfte."

Borde platsa in på både läroböcker och annan litteratur. Och varför då inte heller rollspel?

Targon

Hero
Re: Bara om man inte krånglar till det för sig [ANT]

Öh, har jag missat något?

Krille

Super Moderator
Men... rgntudjuu!

""presentationer av visuellt arbete eller litteratur för allmänheten i kulturellt eller utbildningssyfte."

Borde platsa in på både läroböcker och annan litteratur."

Envisa fåntratt! Presentationen där är handlingen i "att presentera", det vill säga högläsning, presslobbying, utbildning, utställningar et cetera. Det är tjänster. Boken som presenteras är och förblir en vara.

Targon

Hero
Re: Men... rgntudjuu!

Boken som presenteras är och förblir en vara.
He he, man kan aldrig så noga veta. När man skärskådar saker och ting har de en tendens att bli jädrigt skumma. Finns det någonting bortom begreppen? Vad händer när vi dör? Finns Gud? Är böcker varor eller tjänster? Jepp, man kan ligga sömnlös på nätterna för mindre. :gremgrin:

Ok, det är kanske jag som krånglar till saker och ting. Men det beror nog mest på att jag helst inte vill sortera rollspel i samma låda som Fia med knuff och julgransbelysning. :gremtongue:

Krille

Super Moderator

"Men det beror nog mest på att jag helst inte vill sortera rollspel i samma låda som Fia med knuff och julgransbelysning."

Pretto. :gremgrin:

Man Mountainman

Storsvagåret

Men det beror nog mest på att jag helst inte vill sortera rollspel i samma låda som Fia med knuff och julgransbelysning.

Så du sorterar hellre rollspel i samma låda som tapetsering, taxi och montering av parabolantenner? :gremsmirk:

Simon

Swashbuckler

Rollspel går helt klart ner i samma låda,utan problem, men sen så anser jag nog att både läroböcker och konst går under gruppen varor, så länge det inte medföljer en lärare eller en konstnär som i så fall står för tjänsten. Så om man inte säljer spelledare så går et nog under klass 28. Om jag har förstått rätt.
Om man nu verkligen skulle sälja en spelledare så torde det vara en vara i vilket fall. Precis som en ko. Eller en hamster.

Om man däremot skulle sälja spelledande för 150 kronor i timmen, då skulle vi börja snacka tjänst och inte vara.

King Kromm

Hero

Om man nu verkligen skulle sälja en spelledare så torde det vara en vara i vilket fall. Precis som en ko. Eller en hamster.

Om man däremot skulle sälja spelledande för 150 kronor i timmen, då skulle vi börja snacka tjänst och inte vara.
Okej, jag kanske va lite otydlig, men det var ner åt de hållet jag menade. Fast om man nu ska prata om att hyra ut proffesionella spelledare, hur mycket hade då inte dem kostat? Antagligen ganska mycke eftersom det ligger en hel del tid bakom. Men å andra sidan är detta rejält OT.

Oldtimer

Slava Ukraini!
Re: Men hur klassas böcker?

Alltså borde det klassas utifrån samma principer som man varumärkesklassa böcker. Om man nu överhuvudtaget gör detta, vilket låter skumt.
Böcker ligger i klass 16. Förmodligen skulle man kunna göra gällande att många rollspel ligger där också.

Om du kollar på varumärket "DUNGEONS & DRAGONS" är det reggat i klass 6, 16, 20 och 28. Klass 6 är tennfigurer och klass 20 är plastfigurer. Klass 16 är böcker och klass 28 är spel. Därmed har de täckt upp alla intressanta möjligheter.

Enda sättet för rollspel att vara klass 41 är om man tar betalt för rollspelande ("DM for hire") eller anordnar kurser i rollspelande.

/Mikael

Oldtimer

Slava Ukraini!
Re: Nu blir det dumt igen!

I övrigt var Drakar och Demoner inte registrerat. Inte heller Riotminds.
Visst är Internet fantastiskt. :gremgrin:

Om Riotminds är ett AB behöver de égentligen inte regga namnet som varumärke också. Det har tillräckligt skydd ändå.

Och notera den lilla brasklapp som PRV placerat på webbsidan:
Observera att den databas du söker mot inte är en fullständig förteckning över gällande varumärkesrättigheter i Sverige.
De erbjuder nämligen sökning i varumärkesregistret mot betalning (1200 kr/timma har jag för mig det kostade), så de vill väl inte att kreti och pleti skall kunna söka själva på Internet.. :gremcrazy:

Men visst är det fascinerande att DRAKAR & DEMONER är reggat i klass 30 av Again AB i Kungsbacka här utanför Göteborg. Undrar om det är en kaffesort eller om det är frukostflingor...

/Mikael

King Kromm

Hero
Re: Nu blir det dumt igen![OT]

Men visst är det fascinerande att DRAKAR & DEMONER är reggat i klass 30 av Again AB i Kungsbacka här utanför Göteborg. Undrar om det är en kaffesort eller om det är frukostflingor...
Man kanske borde ta och göra ett studiebesök. Bor ju trots allt i Kungsbacka... Hade ju kul och veta vad dom tänkt sig!

Olle Linge

Snigel
Re: Nu blir det dumt igen!

Då uppkommer frågan om det räknas som frukostflingor om man stoppar figurer, äventyrsuppslag eller coola noveller i barnens frostiespaket :gremlaugh: