Nekromanti Varför får rollpersonerna inte med sig skatten?

Landrim

Warrior
Joined
21 May 2013
Messages
251
Kanske inte passande for level 1 rollpersoner men, hela skattkammaren ar insidan av en enormt stor Mimic! RP upptacker att nagot ar fel nar skatterna verkar sitta fast i varandra och omgivningen, RP tvingas att fly innan mimicen vaknar. (skrivet pa mobilen)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,530
Landrim;n148994 said:
Kanske inte passande for level 1 rollpersoner men, hela skattkammaren ar insidan av en enormt stor Mimic! RP upptacker att nagot ar fel nar skatterna verkar sitta fast i varandra och omgivningen, RP tvingas att fly innan mimicen vaknar. (skrivet pa mobilen)
Jag hade en gång ett helt rum som var en mimic. I mimic rummet fanns det en kista som var en normal stor mimic och den var fylld av rust monsters. Ibland kommer nya spelare in i den gruppen och undrar varför alla är kallhamrade och paranoida sociopater med isvatten i ådrorna och då berättar de den historien.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Skatten är Kärlek och kamratskap! Tillsammans har de minsann lyckats, och kommer göra så i mångra år framöver. Låt dem ge varandra kramar och klappar på ryggen!
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
God45;n149001 said:
Jag hade en gång ett helt rum som var en mimic. I mimic rummet fanns det en kista som var en normal stor mimic och den var fylld av rust monsters. Ibland kommer nya spelare in i den gruppen och undrar varför alla är kallhamrade och paranoida sociopater med isvatten i ådrorna och då berättar de den historien.

kan man inte ha typ en mimic kompis som i terry pratchet, som följer med en som en bag of holding typ, men vill man ta upp det där magiska svärdet som man sparat så får man slänga i något annat annars biter den av armen? En kärvänlig mimic liksom så när spelarna först springer så jagar den dem och sen när de slår läger någonstans långt senare så kommer den igen. Tillslut fattar de att den vill bara ha loot-mat. Den får gärna äta upp en spelare också om den inte får det :p då blir de extra benägna att alltid ha massa skatter och hitta nya ;)
 

Fjodor Pollett

Swordsman
Joined
10 Dec 2013
Messages
416
Location
Lund
De får med sig skatten ut, men väl ute visar det sig att deras hästar slitit sig och försvunnit med vagnen. Det är nästan en månads vandring till närmaste någotlunda säkra stad. Hur mycket guld kan man bära till fots? Hur bra går det att jaga eller skaffa mat och vatten när man är överbelastad? Är "hälften av allt ni bär på" en rimlig bro-tull?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,530
.113;n149003 said:
Skatten är Kärlek och kamratskap! Tillsammans har de minsann lyckats, och kommer göra så i mångra år framöver. Låt dem ge varandra kramar och klappar på ryggen!
I would kill... Just, everyone.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Skatten består av en komplex konstruktion i (något annat material än guld, mithril eller adamantium typ) som är det enda som håller grottaket uppe.

För varje stag som avlägsnas ökar sannolikheten att det störtar in - och gör typ 30T20T20 i skada. (slå 30 T20 för att bestämma hur många T20 som ska slås för själva skadan...)
 

Landrim

Warrior
Joined
21 May 2013
Messages
251
God45;n149001 said:
Jag hade en gång ett helt rum som var en mimic. I mimic rummet fanns det en kista som var en normal stor mimic och den var fylld av rust monsters. Ibland kommer nya spelare in i den gruppen och undrar varför alla är kallhamrade och paranoida sociopater med isvatten i ådrorna och då berättar de den historien.
Jag har haft ett slott à la Ravenloft som var en mimic. Det bodde en karismatisk aristokrat i slottet som ställde till ett stort gästabud för att mata mimic-slottet i utbyte mot odödlighet. Så vart 200e år vaknade mimicen och krävde sin tribut. RP var inbjudna och började utforska men fick tydliga instruktioner om att de inte fick gå ner i källaren eller upp på översta våningen. Efter mycket om och men lyckades de gå ner i källaren där golvet var varmt och svampigt och insåg till sin fasa att de stod på en tunga och att hela byggnaden var ett monster och ingen byggnad :p

Älskar mimics, man kan knäcka vilken spelgrupp som helst med dem och få spelarna att vara rädda för allt hela kampanjen ut xD
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Sapient;n149054 said:
Skatten består av en komplex konstruktion i (något annat material än guld, mithril eller adamantium typ) som är det enda som håller grottaket uppe.

För varje stag som avlägsnas ökar sannolikheten att det störtar in - och gör typ 30T20T20 i skada. (slå 30 T20 för att bestämma hur många T20 som ska slås för själva skadan...)


Det här fick mig att tänka att du kan ha typ 100 skatter där inne, numrerade :p (äh, du måste ju ändå ha koll på sakerna när de ska säljas) och för varje skatt de tar slår du en d100, om det blir den siffran på skatten ELLER någon tidigare skatt så händer något skit.

Så det är 1% första slaget, 2% andra slaget osv. Bra ha en lista med alla skatterna på då, eller åtminstone en översikt, så du kan pricka av om spelarna tagit dem.

Eller för att göra det mer spännande så skiter det sig mer och mer beroende på hur mycket skatter de tagit, i stil med, 1 skatt så kanske bara skatten försvinner sen på nått sätt, men relativt harmlöst. 13 skatter, spelarna blir cursade, när de kommer upp i 25 blir de dessutom hauntade av ett spöke eller nåt. vid 40 så summonar de en mumie, vid 60 en lich, vid 90 en jättedemon och 100 en tarrasque.

Bad stuff listan går ju så klart göra om, eller leka med på olika sätt , kan ju t.ex. vara så att hela skatten är cursad så att man får slå på en badstuff lista varje gång man tar en skatt, och lägga på +1 på slaget för varje skatt också, då blir det lite mer personligt och sådär gulligt "vafan jag fick 3 förbannelser på mig, du fick bara 1"

Eventuellt kan badstuff listan vara good stuff också, men bara i början. Ju girigare de är desto sämre ska det ju gå, men en som nöjer sig med en skatt kanske har tur och får en blessing istället. Som så klart förvinner hårt om denne fortsätter loota skatter som det giriga monster denne är.

Greed is a sin.
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Några förslag, som kanske ändrar premissen för mycket:

Rollpersonerna anlitas av en ancient red dragon för att äventyra i dennes skattkammare. (mängden skatt rollpersonerna snor med sig ut är givetvis fritt vald, men konsekvenserna borde ju avskräcka)

En dungeon är en portal till "elemental plane of gold/cash/whatever", vilket innebär att rollpersonerna enbart kan sno med sig de skattbitar vars sanna namn de kan luska ut och sedan, väl hemma, åkalla.

Jocke;n148875 said:
Kanske är det spöket av en skatt eller en önskan av rikedom som tagit fysisk form under marken?
Mycket bra tänkt!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,530
slanfan;n149121 said:
En dungeon är en portal till "elemental plane of gold/cash/whatever", vilket innebär att rollpersonerna enbart kan sno med sig de skattbitar vars sanna namn de kan luska ut och sedan, väl hemma, åkalla.
Det är så portaler till Elemental planes ska fungera så klart! Genial ide, jag ska sno den!

Aldrig mer ska mina spelare starta en saltgruva med hjälp av en portal till the Elemental plane of Salt och ägna 5 sessioner åt att driva den.
 

deusexmatteo

Warrior
Joined
13 Mar 2014
Messages
341
"And they'll tell you black is really white
The moon is just the sun at night
And when you walk in golden halls
You get to keep the gold that falls

It's heaven and hell, oh no"

Heaven and Hell / Black Sabbath
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
1,128
Location
Uppsala
De får helt klart ta med sig skatten, låt dem spela ut hur de packar den, beskriv allt de hittar i detalj, låt dem frossa... men när de är på väg ut så låt dem inse allt mer att de faktiskt inte har tagit med något. Tvärt om, de har lämnat kvar värdesaker och pengar. Desto mer de ägnar tanken åt det, kanske borde de ha lämnar mer, de har ju massor som de kan lämna. Kanske ta andra uppdrag för att tjäna mer och lämna det.

Det finns alltså en anledning till varför skatten fortfarande finns kvar, varför den är så stor och fortfarande växer... alla de skelett som de hittade, det var inte besegrade äventyrare. Det var äventyrare som tillslut offrat sig själva och sina själar för att öka skattens värde.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Peter;n148914 said:
Det är inga problem att få med sig skatten ut, men allt guld översvämmar snart den lokala marknaden och man får snart inte mer än tre ägg och ett kålhuvud för en antik kristallspira eller ornerad guldplåt.
Det där kunde vara oerhört kul att spela ut, gradvis, med rätt spelgrupp. Inte omedelbar katastrof, men sakta med säkert så inser spelarna att de verkligen har fuckat upp omgivningen.

"Ni möter ett följe med ridande, som omger en mycket imponerande vagn. Först rider fyra livréklädda vakter, sedan kommer vagnen dragen av sex bländvita hästar - ni är nästan säkra på att hästarna måste vara pudrade med krita för att vara så vita - och efter rider ett följe av härolder, gycklare, uppassare och allmänna tjänare..."

Lagom till att spelarn dragit slutsatsen att detta måste vara en lokal adelsperson, som säkert ingår i äventyrets plot, så avslöjas att det är värdshusvärden från förra äventyret som varit över i grannbyn för att handla rovor till köket...
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,062
Sapient;n149164 said:
Lagom till att spelarn dragit slutsatsen att detta måste vara en lokal adelsperson, som säkert ingår i äventyrets plot, så avslöjas att det är värdshusvärden från förra äventyret som varit över i grannbyn för att handla rovor till köket...

:)

"Inflation - ett sagospel om drakar och styrräntor"
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Som i Black Sails: Skatten är så jättestor att man behöver ett fort eller borg för att vakta den, och varenda jävlel är ute efter den, så man måste hålla den hemlig.

RP behöver:
• En säker plats för att förvara skatten på.
• Kunna forsla skatten säkert och hemligt till den säkra platsen, om och när de fixat den.

Lika bra att låta den vara kvar.
 

Logros

Veteran
Joined
28 May 2008
Messages
77
Jag skulle bli superpissed om skatten snoddes från mig. Hellre att som andra skrivit spelarna inser tidigt att de inte kan få med sig allt, men får völja vad de själva tycker är "bäst" att ta med (med alla diskussioner och konflikter det kan innebära).
 
Top