Gnome, precis som thieves, paladins, monks, assassins och psionics har funnits i DnD sedan 1974-75.
Gnome dök upp första gången i supplement II, Blackmoor. De är alltså ett påhitt av Dave Arnesson, inte av Gygax.
Bara för att gnome funnits med från början är dock inte tillräckligt för att den ska få vara med idag.
Nu får någon rätta mig om jag har fel, men jag kan inte komma på någon värld eller äventyr där vanliga gnomer spelar en viktig roll.
Först måste man bestämma vilka raser som är "spelbara" (det skiljer sig från kampanj till kampanj).
Om man tittar på "grundreglerna" (oavsett version) fyller gnome inte en meningsfull roll.
Spelar man med "splat rules" (oavsett version) kan man spela nästan vilken ras som helst; som goblin och ogre - då ska gnome givetvis vara tillåten.
Sedan måste man bestämma vilken roll gnome fyller i världen.
Enligt mig är de mer släkt med brownie, sprite och leprechaun än dwarf - d.v.s. de är faerie creatures från feywild.
(I GURPS Banestorm, som inte har med DnD att göra, kan gnomer och dvärgar få bar, precis som människor och alver)
I vissa settings finns dock ett antal gnome-varianter som fyller helt andra roller - och man måste bestämma om dess finns eller inte:
- I underdark finns svirfnerblin som har mer kontakt med earth elementals än faeries.
- I DragonLance finns tinker gnomes som är mer galna uppfinnare än faeries.
- Spriggans är onda gnomes som däremot passar ni i faerie.
- Den ursprungliga betydelsen av gnoll (som i DnD är en hyenaliknande humanoid) var en korsning mellan gnome och troll.
En lösning är att man behåller gnome, men tar bort halfling - då får man något som känns lite annorlunda jämfört emd vanlig DnD.
En annan lösning som jag använde i en kampanj är att ersätta gnomes med ankor, vilket ger lite mer Drakar&Demoner-känsla.