God45
#PrayersForBahakan
- Joined
- 23 Oct 2012
- Messages
- 18,554
Jag kommer vara med och spela i Bassejrs Fantasy! Play-by-post spel framåt och har för detta spel bestämmt mig för att spela en halv-alv.
Jag har aldrig tidigare spelat en halv-alv och har ärligt talat inte gillat dem särskilt mycket. Vill jag spela låg fantasy eller historier där man ska identifiera sig med karaktärerna föredrar jag mäniskor. Vill man ha någonting som man inte kan identifiera sig med och som kan vara både förundrande eller skrämande så kör man riktiga alver. Varför ha ett mellanting?
I bästa fall är halv-alverna aningen mer ghetto alver som Elrond och i värsta fall gnäller de över hur utstötta och missförståda de är.
Men sedan kom jag att tänka på en sak. Halv-alver är nästan alltid rangers i D&D och andra rollspel. Rangers är en klass som är definierade av sin "favored enemy" som gör att de slåss bättre mot en viss grupp av varelser eftersom de hatar den typen av varelse. Alltså är halv-alver rasister! Men är inte det märkligt? De är inte ens en egen ras. Från detta kom min ide för vad som definierar halv-alverna. Att de är precis mellan alver och mäniskor gör dem galna!
I fiction är människor alltid mindre svarta/vita i hur de är än de andra raserna. Mänskliga karaktärer velar fram och tillbaka och våndas över sina beslut. De är sällan helt goda eller helt onda och när de är det är den intressanta historien varför de blev så. Alver å sin sida är alltid goda och utan tveksamheter eller interna strider. Ända tills de blir onda och då blir de riktigt, riktigt onda. Drow style med bytad hudfärg och hela köret.
Halv-alverna har fått det värsta från båda sidorna. De kan inte ligga i mitten, de är antingen goda eller onda. Hedervärda eller uslingar. Moraliskt svarta eller vita. Men sammtidigt har de alla kvalen och kamperna som människorna lider av. De ifråga sätter sig själva, de förändras av vad de ser och av vad de hör. Men detta är ingen gradvis process som hos mänsikor, när de får en inre konflikt slår de rakt över från goda till onda eller tvärtom. Kanske bara när det kommer till saken de har en inre stridighet över. Detta leder till att halv-alver kan vara glada, trevliga och goda personer ända tills de ser en ork. Men när de ser den där orken slår de över till full mordisk vrede och börjar använda svartalvs metoder.
Tycker ni det här verkar vara är ett intressant sätt att spela halv-alver på? Har ni några tankar på hur man kan förbättra konceptet? Eller har ni något annat sätt som ni brukar köra halv-alver på? Jag är nyfiken på hur ni brukar göra.
Jag har aldrig tidigare spelat en halv-alv och har ärligt talat inte gillat dem särskilt mycket. Vill jag spela låg fantasy eller historier där man ska identifiera sig med karaktärerna föredrar jag mäniskor. Vill man ha någonting som man inte kan identifiera sig med och som kan vara både förundrande eller skrämande så kör man riktiga alver. Varför ha ett mellanting?
I bästa fall är halv-alverna aningen mer ghetto alver som Elrond och i värsta fall gnäller de över hur utstötta och missförståda de är.
Men sedan kom jag att tänka på en sak. Halv-alver är nästan alltid rangers i D&D och andra rollspel. Rangers är en klass som är definierade av sin "favored enemy" som gör att de slåss bättre mot en viss grupp av varelser eftersom de hatar den typen av varelse. Alltså är halv-alver rasister! Men är inte det märkligt? De är inte ens en egen ras. Från detta kom min ide för vad som definierar halv-alverna. Att de är precis mellan alver och mäniskor gör dem galna!
I fiction är människor alltid mindre svarta/vita i hur de är än de andra raserna. Mänskliga karaktärer velar fram och tillbaka och våndas över sina beslut. De är sällan helt goda eller helt onda och när de är det är den intressanta historien varför de blev så. Alver å sin sida är alltid goda och utan tveksamheter eller interna strider. Ända tills de blir onda och då blir de riktigt, riktigt onda. Drow style med bytad hudfärg och hela köret.
Halv-alverna har fått det värsta från båda sidorna. De kan inte ligga i mitten, de är antingen goda eller onda. Hedervärda eller uslingar. Moraliskt svarta eller vita. Men sammtidigt har de alla kvalen och kamperna som människorna lider av. De ifråga sätter sig själva, de förändras av vad de ser och av vad de hör. Men detta är ingen gradvis process som hos mänsikor, när de får en inre konflikt slår de rakt över från goda till onda eller tvärtom. Kanske bara när det kommer till saken de har en inre stridighet över. Detta leder till att halv-alver kan vara glada, trevliga och goda personer ända tills de ser en ork. Men när de ser den där orken slår de över till full mordisk vrede och börjar använda svartalvs metoder.
Tycker ni det här verkar vara är ett intressant sätt att spela halv-alver på? Har ni några tankar på hur man kan förbättra konceptet? Eller har ni något annat sätt som ni brukar köra halv-alver på? Jag är nyfiken på hur ni brukar göra.