Evokee;n169268 said:
Varför är det så många kvinnor på framsidorna? Nästan inga kvinnor spelar ju rollspel. Är det för locka kåta manliga spelare? Eller är det för att man vill vara politiskt korrekta?
Det är precis den här sortens "resonemang" som gör att väldigt få kvinnor ger sig till känna i sammanhang som de här.
För det första är det tydligen inte ett "problem" att det finns många kvinnor på framsidorna enligt ett senare uttalande. Ändå är det tillräckligt viktigt att påtala att det finns många kvinnor på rollspelsomslag för att skriva ett inlägg om det. Varför? Vad är syftet om den ändå inte är ett problem?
Att lyfta resonemanget i sig blir problematiskt, därför att det pekar på kvinnor som något annorlunda, något som inte hör hemma i kulturen vilket i sig gör att vi som inte hör till den dominerande gruppen inte känner oss hemma i sammanhanget.
Sedan är det kanske värt att fråga sig om det verkligen förhåller sig på det viset, att det är många kvinnor på omslagen. Ofta när vi tycker att kvinnor tar mycket plats, visar det sig att det ligger någonstans mellan 30 - 40% av utrymmet som upptas av kvinnor. Nu har jag tyvärr inte tillgång till omslagen, så jag vet inte hur det förhåller sig här.
Det andra påståendet - att nästan inga kvinnor spelar rollspel - vi håller på att förändra det inifrån spelkulturen. Det finns många som är engagerade i att skapa en spelkultur som är mer jämställd och mer mångfaldig. Sedan jag började spela har antalet spelande kvinnor ökat kraftigt, något som syns inte minst på konvent. Påståendet i sig vidarebefordrar dock myten om den icke-existerande kvinnliga spelaren, som i sin tur ökar på uppfattningen om kvinnan som något annorlunda. Om det hade varit så att vi pratade om datorspel där det finns bra statistik hade resonemanget istället handlat om att kvinnor inte spelar "riktiga spel".
Att
locka kåta manliga spelare är ett uttalande som är förolämpande mot manliga spelare imho. Det är att reducera män till sin sexualdrift och inget mer, att påstå att det enda som krävs för att någon skall köpa ett rollspel är en kvinna på omslaget. Å andra sidan är vi så vana vid att se kvinnor som objekt att det kanske inte är så konstigt att det resonemanget kommer upp. Jag vill tro att vi har kommit längre än så.
Politiskt korrekthet parat med ovanstående påstående gör mig lite konfunderad. Hur kan det vara politiskt korrekt att locka kåta män med kvinnor på omslaget? Antingen är det för att locka kåta män, och då handlar det i första hand om objektifierade och sexualiserade kvinnor, för det är så vi är vana att bli lockade till köp. Det är inte politiskt korrekt.
Alternativet är att kvinnorna inte är objektifierade och sexualiserade och därför används för att vara lockvara för de som vanligtvis inte representeras i rollspel på ett bra sätt, nämligen kvinnor och andra minoriteter. I det fallet handlar det om representation. "För att kunna handla måste vi vara någon. För att kunna vara måste vi ha en identitet. För att få en identitet måste vi bekräftas för vår identitet" - citatet kommer ifrån boken
Rollspel i teori och praktik av Björn Nilsson och Anna-Karin Waldemarsson. Det är förhoppningsvis det som händer inom spelkulturen. Att vi som tidigare saknat underlag för att vara inom rollspel äntligen kan börja bygga en identitet runt att vara en spelare.
Oavsett vilket känns uttalandet som en provokation och som ett försök att utesluta de kvinnor som faktiskt finns här.