Nu har jag förvisso inte spelat något sådant spel så det här kan bli hur fel som helst, men.. Here goes.
Egenskaper är ju egentligen saker som stor, blåögd, vänsterhänt osv.. Att man därför kan räkna in vissa saker som intelligens, styrka och annat sådant är väl delvis logiskt men egentligen inte så genomtänkt. Men eftersom det nu är det så är dom ju någon sorts grundläggande beskrivning på en person (eller ett djur eller vad det nu är).
Färdigheter är saker man kan, oftast lärt sig antingen själv eller av någon annan.
Egenskaper är ibland väldigt svåra att ändra, tex ögonfärg eller skäggväxt, samtidigt som dom ibland kan påverka färdigheter.
Som exempel kanske jag har lärt mig den ultimata tekniken för att hoppa, men min längd, vikt och benstyrka skulle begränsa hur långt eller högt jag ändå kunde hoppa.
Men för att återgå till själva frågan så antar jag att det egentligen mest är av "kosmetiska" skäl, men kanske även beroende på system, som du nämnde att nånstans om hur lätt/svårt det borde vara att öka. Tycker det känns som att det borde vara svårare, om det ens går, att öka ens egenskaper.
Däremot ang. eventuell expertis, tycker jag definitivt att de passar in på egenskaper. Att ha blå ögon som man kan bli "bättre" i och öka väldigt mycket känns i mina ögon
P) väldigt konstigt, medan en expertis i det som gör att man lärt sig använda sina blå ögon på ett bra sätt, tex flörtigt, vore mer logiskt.
Likadant "stor", även om jag tar på mig styltor eller äter en jävla massa mat känns det inte som att det är DET som borde ge en sorts ökning i det, men att lära sig använda sin storlek på rätt sätt i rätt tillfälle (tex strid, bära saker eller annat) känns passande.