Svarte Faraonen
Sumer is icumen in
Jag tycker generellt om något mått av social player skill, gärna i kombination med reaktionsslag som avgör en inledande attityd som man sedan kan utgå från i en mer friformig social interaktion. Jag tycker också nästan alltid illa om när system försöker skapa "sociala konflikter" som funkar analogt med strid -- det ger en trivial och felaktig bild av social interaktion. Med detta sagt finns det situationer där jag tycker det är bra att ha regler för sociala färdigheter. Exempel:
Westerns system är också anmärkningsvärt spartanskt här. Vältalighet funkar för rollpersoner som är agitatorer, predikanter, advokater och liknande, men hur gestaltar man den kallögde prisjägarens förmåga att stirra ned någon? Saloonflickans talang för att förvända huvudet på folk?
- Situationen handlar om att manipulera en informationsasymmetri som finns mellan rollperson och spelledarperson, men inte mellan spelare och spelledare. Det här är framför allt eftersom jag som spelledare inte alltid tycker det är lätt att vara rättvis när det gäller att bedöma bluffar och liknande, eftersom jag har ett helt annat utgångsläge än spelledarpersonen.
- Situationen tar lång tid. Att spela en scen när man förhör någon eller letar rykten är intressant. Att däremot spela igenom hur man över flera dagar försöker mjuka upp någon man förhör, eller hur man spenderar en helkväll med att snacka med folk och höra sig för om saker, det är inte lika spännande. Då är det bra att ha regler för hur man snabbspolar det.
- Situationen bygger på den sortens karismatiska kvaliteter som inte går att uttrycka i form av spelarens agerande vid spelbordet. Att helt enkelt bara utstråla en viss känsla, ordlös och känslobetonad. Ofta är det reaktionsslaget som får lösa det här.
Westerns system är också anmärkningsvärt spartanskt här. Vältalighet funkar för rollpersoner som är agitatorer, predikanter, advokater och liknande, men hur gestaltar man den kallögde prisjägarens förmåga att stirra ned någon? Saloonflickans talang för att förvända huvudet på folk?