Jag minns detta också. Jag undrar om det inte var någon av de gamla rävarna som låg bakom den? Rosenius?Har för mig att jag för några år sedan läste att det var strul avseende rättigheterna till Khelataar. Tror det var en av skaparna som skrev det på en hemsida där han även publicerade en massa outgivet material och tankar. Har kvar länken men hemsidan är inte längre nåbar.
Jag tror USPen då, ur Lancelots perspektiv, var att Khelataar var ett Seriöst ROLLspel!!! Till skillnad från Äspels oSeRIöSa rollSPEL.Iaf, Khelataars stora problem var att det inte hade någon USP,
Man får väl säga att den implementerades rätt dåligt, redan på omslaget gick man bet.Jag tror USPen då, ur Lancelots perspektiv, var att Khelataar var ett Seriöst ROLLspel!!! Till skillnad från Äspels oSeRIöSa rollSPEL.
Nä det signalerade ju Vuxet!Man får väl säga att den implementerades rätt dåligt, redan på omslaget gick man bet.
ADULT XXX RPGNä det signalerade ju Vuxet!
Lol.En spelvärld som är en trist kelt-patisch där svaret på frågan "vad gör rollpersonerna" i första hand tycks vara "mördar sina grannar" - i lera, medan grisarna tittar på.
Vänta nu lite?Iaf, Khelataars stora problem var att det inte hade någon USP, något en nyutgåva hade kunnat åtgärda lätt. Men, som sagt. Det finns nog juridiska hinder för detta.
I ärlighetens namn var ju exakt det här temat för Drakar och Demoner (reglerna snarare än äventyren) också. Den svenska marknaden för grisodling var redan mättad. Jag undrar varför Lancelot inte satsade på High-fantasy eller nåt annat mer nyskapande istället?En spelvärld som är en trist kelt-patisch där svaret på frågan "vad gör rollpersonerna" i första hand tycks vara "mördar sina grannar" - i lera, medan grisarna tittar på.
Lol. Men i sammanhanget spelet släpptes signalerade omslaget att det var något annat än Drakar och demoner. Det måste man ge det.ADULT XXX RPG
Fast det kan ju sägas om väldigt många fantasyspel ute på marknaden nu. Jag tror inte att det viktigaste är att göra ett spel som är jättesuper unikt (och det enda andra svenska spelet som gör vad Khelataar gör är väl Järn?) utan att det gör vad det gör på ett väldigt bra sätt. Det är ju orsaken till att många älskar det utmärkta Kopparhavets Hjältar; Det gör vad DoD2016 borde ha gjort.Tack för denna genomgång (jag citerade bara "bästa" stycket ). Mer behöver egentligen inte sägas - anledningen till att ingen nyutgivit Khelataar är att det helt enkelt inte finns någon anledning; spelet tillförde aldrig någonting tillräckligt speciellt, och det finns bättre alternativ oavsett vilken aspekt av rollspelande du är ute efter.
Det var väll ganska mycket ackegård-pattar i DoD också vid det laget?Lol. Men i sammanhanget spelet släpptes signalerade omslaget att det var något annat än Drakar och demoner. Det måste man ge det.
Det roliga är att den största skillnaden i Omslagen motiv var att Drakar och Demoner hade en massa halvnakna karlar på omslaget medan Khelataar hade en massa halvnakna damer Fast sen var det en liten annan känsla över Khelataars omslag i övrigt med.Lol. Men i sammanhanget spelet släpptes signalerade omslaget att det var något annat än Drakar och demoner. Det måste man ge det.
Jag tror inte man kan ställa USP och varumärke mot varandra på det viset. Det bästa är om båda är starka. I värsta fall är en av dem stark. Är båda svaga är det kört. Vilket som är enklast eller svårast beror helt på bransch, produkt och de verksammas skill set. Men inga kunder, inga pengar.Vänta nu lite?
Om du har lätt för att tillföra en USP, varför i hela friden skulle du vilja slösa bort den idén på ett gammalt spel som aldrig hade någon unique selling proposition?
Varför utgå från att det finns ett egenvärde i en nyutgåva av "Gammalt Spel A". Det finns det ju naturligtvis inte.
Man väljer ju att reboota ett spel (i motsats till att skapa en ny IP) för att det i sig medför ett värde.
Att slösa bort din USP på ett av de gamla spel som gått mest spårlöst förbi tycker jag verkar vara en dålig idé...
PS. I verkligheten är det ju USPn som är det svåra, medan det går tretton på dussinet av halvskakiga rollspelsregler och icke-orginella spelvärldar. DS.
USPen är alltså, ur hästens mun:Khelataar började för lite mer än ett år sen i form av en idéskiss över ett rollspel som skulle vara lite mer människobaserat än de flesta övriga fantasyrollspel på marknaden och där tonvikten skulle vara lagd på själva rollspelandet och en lite annorlunda miljö. Världen skulle vara vara ordentligt genomarbetad och så komplett som möjligt, och den teknologiska nivån skulle ligga närmare sen folkvandringstid än medeltid.
Oväntat designbeslut att göra reglerna ohyggligt tungrodda om nu det var målet...tonvikten skulle vara lagd på själva rollspelande
De har faktiskt ett resonemang om rollspel vs regeltyngd, så de var uppenbarligen medvetna om att det fanns en möjlig motsättning här - dock menar de ha löst detta problem på ett tillfredsställande sätt med sin regelmotor.Oväntat designbeslut att göra reglerna ohyggligt tungrodda om nu det var målet...