Däremot finns det inget stort spel som jag har hört talas om som bygger på portal-idén. Detta trots att tropen är så stor i skönlitteraturen.
En möjlig anledning är att portal-idén inte fungerar så bra/gör någon skillnad i längre kampanjer.
Rollpersonerna färdas genom portalen
Rollpersonerna gör sig hemmastadda i den nya världen
Rollpersonerna ger sig ut på ett äventyr.
I skönlitteraturen så brukar det vara ungefär här som rollpersonerna åker tillbaka genom portalen och boken tar slut.
Men i rollspel? Tja, rollpersonerna ger sig väl ut på fler äventyr och väldigt snabbt så blir det helt vanligt fantasy rollspelande där portalen snabbt glöms bort. Man kan naturligtvis låta rollpersonerna hoppa fram och tillbaka genom portalen, och kanske även till helt nya världar, men hur man än gör försvinner snabbt en del av charmen med portal-fantasy - nämligen att huvudpersonerna är oerfarna nykomlingar till den nya världen som snabbt behöver lära sig hur den fungerar.
En orsak till att portaler är populära i skönlitteratur är att det ger en bra ursäkt till författaren för att låta folk förklara världen för huvudpersonen som ju inte känner till den.
En annan är nog att väldigt många äldre fantasyförfattare verkade ha väldigt svårt att helt släppa anknytningen till vår värld. Antingen så utspelas det hela i vår värld, fast i någon väldigt fjärran (och uppdiktad) forntid eller framtid (Conan, Ringtrilogin, Döende Jorden, mfl) eller så färdas man från vår värld till en annan vi någon typ av "portal" (Narnia är det mest kända exemplet, men det finns ju en hel drös andra).
Kan vara att det dröjde ett tag innan läsekretsen var så pass van vid tanken på andra världar att man inte behövda förklara allting längre utan kunde låta en massa saker vara underförstådda.