Revolvrar är ju också betydligt mer avancerade än de tidiga enklare krutvapnen. De kräver bättre krut, patroner, material som fixar värmen från flera snabba avfyrningar utan att spränga de övriga patronerna, avancerad mekanik, räfflade pipor, tillförlitliga projektiler och mycket mer komplicerad tillverkning.Dock är jag inte alls lika lockad av revolvrar
Det fanns ju både räfflade musköter och repeterande musköter med revolvermagasin, men de var dyra och krångliga så det blev aldrig aktuellt med massproduktion eftersom det var billigare att sätta flera vanliga musköter i händerna på flera bonnpojkar.Revolvrar är ju också betydligt mer avancerade än de tidiga enklare krutvapnen. De kräver bättre krut, patroner, material som fixar värmen från flera snabba avfyrningar utan att spränga de övriga patronerna, avancerad mekanik, räfflade pipor, tillförlitliga projektiler och mycket mer komplicerad tillverkning.
Men i en fantasy-värld där man kan acceptera att magiska svärd och rustningar kan tillverkas. Att dvärgsmeder är överlägsna människosmeder etc så dra paralleller med vår historia kan bli lite knepigt.Det fanns ju både räfflade musköter och repeterande musköter med revolvermagasin, men de var dyra och krångliga så det blev aldrig aktuellt med massproduktion eftersom det var billigare att sätta flera vanliga musköter i händerna på flera bonnpojkar.
Ett fruktansvärt jävla oskick, för övrigt, som jag stör mig på något enormt.Ett liknande fenomen jag upplevt är att sjöfarare och pirater i fantasy ofta avbildas som klädesmässigt mer inspirerade av 1600- och 1700-tal, eftersom det är den populärkulturella bilden av "pirater".
Ge upp. Det går hela vägen tillbaka till fantasyns början och novellen The Black Stranger av Robert E. Howard.Ett fruktansvärt jävla oskick, för övrigt, som jag stör mig på något enormt.
Samtidigt är det inte helt enkelt att komma runt. Det verkar vara först precis i slutet av medeltiden, mot slutet av 1400-talet, som man börjar kunna se utvecklingen mot en distinkt sjömansklädsel (de randiga trekvartslånga byxorna börjar dyka upp då t ex, och halsdukar och örringar under 1500-talet om jag minns rätt).Ett fruktansvärt jävla oskick, för övrigt, som jag stör mig på något enormt.
Berberna, wokou, och vikingarna håller inte helt med.Samtidigt är det inte helt enkelt att komma runt.
Nej, uppenbarligen inte med tanke på hur mycket fantasy det finns som utspelar sig i nutid.Charmen med Fantasy är väl att det är ett smörgåsbord av influenser i en tilltalande romantisk-estetisk mix som gör att man kan drömma sig tillbaka lite till en svunnen tid (som såklart aldrig funnits).
Den naturliga uppföljningen på det är såklart "varför kan inte min pirat i 1700-tals-piratkläder också ha fyra flintlåspistoler spända över bröstet, som jag föreställer mig en pirat?". Det finns en inneboende spänning här, mellan olika former av romantiserade förflutna (Pirates of the Caribbean är ju mer fantasy än historia).Charmen med Fantasy är väl att det är ett smörgåsbord av influenser i en tilltalande romantisk-estetisk mix som gör att man kan drömma sig tillbaka lite till en svunnen tid (som såklart aldrig funnits). Då är väl inte otidsenliga piratkläder något problem?
Nej, uppenbarligen inte med tanke på hur mycket fantasy det finns som utspelar sig i nutid.
Frågeställningen är "varför inte krutvapen i fantasy".jag tror inte att det finns en entydig definition av vad fantasy "bör" vara.
Som du säkerligen begriper menade jag naturligtvis i den kontext där folk annars är frestade att stoppa in 1600-talspirater. (Och vikingar är ju för all del lika anakronistiska i en generisk schmedeltida setting som 1600-talspirater.)Berberna, wokou, och vikingarna håller inte helt med.
100% detta. Det är poängen med Kopparhavet.Den här diskutionen gör att det känns som vi bör arbeta för att vi och andra nördar (om inte allmänheten) ska ta in mer pirathistorier som inte utspelar sig på 1600-/1700-talet eller är visuellt inspirerade av dessa.
Exakt!Som belägningsvapen var däremot kanonen oslagbar!
Det här förstår jag nog inte. Fortfikationskonsten hade ju sin absoluta höjdpunkt just efter krutets genombrott, och började inte fasas ut förrän mot slutet 17- början 1800tal. Och den riktiga anpassningen till effektivt artilleri kommer väl egentligen först på 1600-talet (med Vauban, Dalberg mfl) så under den period vi talar om (senmedeltid) så handlar det mest om förstärkningar och ombyggnad av typiska medeltida fortifikationer.Vill man ha en kampanjmiljö där slott och borgar är lika militärstrategiskt viktiga som under normandernas erövring av England kan nog krut få falla bort.