Nekromanti Varför inte tråd med senaste inlägg högst upp?

Grendel

Warrior
Jag vet inte om någon tidigare frågat detta eller på annat sätt påpekat det. Men:
På eonforumet har det varit en del rabalder om att forumet överösts med nya (enligt vissa röster) onödiga poster och därmed tryckt ner de där det förts (återigen enligt vissa röster) vettiga diskussioner.
Jag kan hålla med om detta, och undrar [color:\\"red\\"] varför man inte har ett forumssystem där poster med senaste inlägget hamnar högst upp? [/color] :gremconfused: Detta skulle ju föra med sig att intresseväckande poster där diskussion pågår skulle överleva längre. Nu dör de en alltför tidig död i ensamhet långt nere på botten av postavgrunden, kvävda av nonsens. :gremcrazy:

Troberg

Sinister eater
Kolla i kontrollpanelen och välj trådvisning med 'Aktiva trådar senaste X dagarna'. Funkar ungefär som du vill.

Helmgast
Wombat har ett BRA förslag!

Naa, eftersom aktivismen är snorhög på Eonforumet så kommer en ett år gammal men aktiv tråd alltid vara längst ner av de trådar som visas även om den nu syns. Låt den senast skrivna tråden vara högst upp!

Morgoth

Swashbuckler
kvävda av nonsens.

För det första: det där argumentet håller inte.

Systemet som du föreslår är jättesmidigt -förutsatt att man befinner sig på ett forum med relativt låg aktivitet. Då märker man alltid när det händer något. Men på ett forum som rollspel.nu -där det alltid händer något- är det en alltjämt besvärligare variant. Då borde nog funktionen faktiskt reserveras till specialfall, så som troberg påpekar.

Fast på vissa forum, kanske? Kontaktannons och Rävsvans, tillexempel?

Azagthoth

Myrmidon
Re: Wombat har ett BRA förslag!

Detta är en funktion som då och då efterfrågas av användare, och det är en funktion som finns på många andra forum. Redaktionen bakom forumen och sidan är dock starkt kritiska mot ett sådant system, vi anser bland annat att det skapar ett kaos med trådar som flyttar på sig hela tiden, bättre då att veta var saker och ting är.

Funktionen som Troberg nämner fungerar ändå på ett sådant sätt, om du besöker sidan varje dag är det inga problem med att till exempel välja att visa "aktiv senaste veckan". Eonforumet skulle då ha 21 trådar (i dag alltså, det varierar givetvis), vilket är överskådligt. Besöker man endast forumen någon gång ibland kan jag gå med på att det kan bli svårt, men å andra sidan så vore det dumt att anpassa ett system efter en flyktig besökare istället för en frekvent sådan.

Kort sagt, funktionen kommer inte att skapas av oss, för redaktionen gillar den inte. Om någon annan bland dem som utvecklar det hela kodar ett sådant hack så det blir möjligt för användarna att välja detta i sina visningsinställningar (vilket jag som sagt redan tycker "Förvalt värde på hur gamla inlägg som skall visas" är) så kan vi lägga in det. Men inte om det ändrar strukturen för alla på forumen.

P|uT0NiUm

Swashbuckler

Personligen så hatar jag det också, och håller mig bara till forum som inte använder det systemet.

Några trevliga nackdelar som det medför är att alla börjar "bumpa" trådar för att hålla de längst upp, samt att det skapar allmän oreda som du nämnde. Nej, ner med det.

Men är inte "Förvald sorteringsordning" exakt det som Åke Wombat frågar efter? Eller är jag helt bakom flötet som vanligt?

Azagthoth

Myrmidon

Jag vet inte riktigt hur den funktionen fungerar fullt ut. Jag har alltid valt att visa "alla" trådar. Jag tror inte att trådarna byter plats när någon skriver något i dem, däremot så syns endast de trådar som någon har skrivit i den senaste veckan/månaden/whatever.

Alltså, om inlägg ett görs i dag och inlägg fem i morgon så kommer inlägg fem att stå över inlägg ett så länge det skrivs någonting i båda trådarna. Om någon av dem blir "inaktiv" så kommer den helt att försvinna ur användarens syn. Det skulle med andra ord inte fungera att skriva "bump" eller liknande bara för att lyfta en tråd högst upp i listan (däremot så skulle det fungera för att hålla den synlig för de som endast ser trådar som är aktiva under kortare perioder).

Troberg

Sinister eater

Jag vet inte riktigt hur den funktionen fungerar fullt ut. Jag har alltid valt att visa "alla" trådar. Jag tror inte att trådarna byter plats när någon skriver något i dem, däremot så syns endast de trådar som någon har skrivit i den senaste veckan/månaden/whatever.

Alltså, om inlägg ett görs i dag och inlägg fem i morgon så kommer inlägg fem att stå över inlägg ett så länge det skrivs någonting i båda trådarna. Om någon av dem blir "inaktiv" så kommer den helt att försvinna ur användarens syn. Det skulle med andra ord inte fungera att skriva "bump" eller liknande bara för att lyfta en tråd högst upp i listan (däremot så skulle det fungera för att hålla den synlig för de som endast ser trådar som är aktiva under kortare perioder).
Japp, så funkar det. Man kan inte bumpa en gammal tråd till toppen, deras inbördes ordning är alltid baserad på trådens startdatum. Man gallrar alltså bara bort trådar utan aktivitet ur listan.

Grendel

Warrior
Tackar för svaret.

Okej. Tack för svaret. :gremsmirk:

Jag är faktiskt ganska övertygad. Tänkte inte riktigt på möjligheten med "Visa trådar aktiva senaste..."... :gremconfused:

Gardener

Champion

Tänkte bara tillägga att forumsystemet som sådant faktiskt har stöd för att få trådar att skutta runt helt okontrollerat, det är bara en inställningsfråga så det skulle inte behövas någon kodning för att fixa. Men vi vill inte ha det så, utan föredrar ju detta som ger det bästa av alla världar. =]

Ackerfors

Alas, your rapids!

Tänkte bara tillägga att forumsystemet som sådant faktiskt har stöd för att få trådar att skutta runt helt okontrollerat, det är bara en inställningsfråga så det skulle inte behövas någon kodning för att fixa. Men vi vill inte ha det så, utan föredrar ju detta som ger det bästa av alla världar. =]

Jag antar att det är en vanesak. Jag har nästan bojkottat "skutt-forumen" för att jag tycker att det är svårt att se vad som händer. Därför föredrar jag den här typen av forum, men så var ju det här det första forumet jag besökte. :gremsmile:

Gardener

Champion

Jag besöker flera skuttforum dagligen men vänjer mig ändå aldrig vid dem.

Troberg

Sinister eater

Jag har nästan bojkottat "skutt-forumen" för att jag tycker att det är svårt att se vad som händer.
Är det ett intressant forum så bojkottar inte jag det på grund av sådana detaljer, däremot så gillar jag den lösning som används här bäst (även om jag ibland skulle vilja kunna märka en tråd som ointressant och därmed skicka den längst ned...).

Netfeed

Swashbuckler
tja, jag vet inte riktigt... men det fungerar där iaf
det fungerar ju inte i trådade forum...

//Netfeed, känner sig som han är yrvaken, men i själva värket gick han upp 0550

Ackerfors

Alas, your rapids!

Är det ett intressant forum så bojkottar inte jag det på grund av sådana detaljer,

För mig var det så att jag tröttnade på forumet (PCGamers forum) pga allt hoppandet, även om jag tyckte det var ganska intressant.

(även om jag ibland skulle vilja kunna märka en tråd som ointressant och därmed skicka den längst ned...).

Intressant funktion. Finns det sådana möjligheter på andra forum? Går det att lägga till här? Fast å andra sidan. Trådarna försvinner efter ett tag i vilket fall, så det kanske inte är någon jättestor vits med det.

Gardener

Champion

Jag har aldrig sett det, men det finns säkert, om inte som standard så säkert som hack. Problemet är att det skulle kunna bli ganska krävande för systemet att kolla mot en ignore-lista också.

Balderk

Swashbuckler

Minimera förvalt trådvisnings-läge då. Då får du plats med upp till 99 grundinlägg per sida. Det borde räcka, även för eon-forumet.

/Balderk, fattar inte varför fler inte är minimerade

Ackerfors

Alas, your rapids!

Jo, jag tänkte på det, jag med... Visste inte om det krävdes en varsin lista för det eller om det bara vara att "göra den mindre aktiv"... :gremsmile: