Inte ett direkt svar till Arfert, men definitivt relaterat till det här.
Kan vi konstatera att striden är över angående just den här bilden. Det går att tolka bilden som sexistisk enligt de definitioner som är uppställda för det. Det går också att konstatera att den är en av massvis med bilder inom Svenska och internationell rollspelshistoria som kan tolkas som det eller som inte ens behöver tolkas för att folk ska reagera.
Jag tänker inte hävda att diskussionen om sexism i rollspel är oviktigt. Tvärt om tycker jag att den är jävligt viktig. Men nu har vi diskuterat just den där bilden i typ tio trådar som sträcker sig över typ tre års tid. Kan vi gå vidare till något annat exempel? Kan vi tala om det att Vampire har blivit sämre på att representera kvinnor med åren? Kan vi tala om hur vi på slentrian lägger in sexism i alla världar för att "det ska vara så?".
Kan vi tala om hur vi har världens mossigaste syn på historien för att råchauvnistiska historieförvanskande gubbar på 1800-talet har hittat på vad vi ska tro om tidigare tidsåldrar?
Jag vill inte direkt ta Arfert i försvar. Jag har stor respekt för honom som spelskapare och för sättet han marknadsfört sitt spel på i övrigt men är ingen jättefan av bilden av anledningar vi ältat till döddagar. Men för sjutton, kan vi ta några andra exempel? Det finns rätt gott om dem.
Titta här på vad Magnus Edlund har att säga om saken innan Fantasyomslaget ens var påtänkt.
http://www.piruett.se/2009/01/16/de-11-mest-gubbiga-rollspelsomslagen/
Inte ens om det här hade publicerats efter Fantasy!s utgivning hade dess framslag platsat på listan.
Trotts att jag håller med kritiken tycker att det känns jävligt obehagligt att mobba en användare för någonting i tre år. Det känns liksom som att vi har gjort Arfert och i förlängningen Per till "sexismens ansikte". Mina egna erfarenheter (av i alla fall Arfert) säger mig att han är medveten om problematiken och inte vill vara en del av problemet men att han ändå kommer att försvara det han gjort och älskar till döddagar av förklarliga anledningar.
I korthet, man behöver inte sluta prata om sexism i rollspel för att man slutar sparka på en specifik död häst.