.113
Swashbuckler
Bara av nyfikenhet, hade du ett svärd eller iaf något vasst?afUttermark;n343182 said:Jag har fördomar om dungeon and dragons. Jag har spelat det en enda gång och då tyckte jag det var väldigt tråkigt. Beroende på tvär regelrytteri typ stil med: Du kan inte skära halsen av den medvetslöse fången för du har inte dolk. Meh!
Så här i vuxen ålder och när jag läser trådar om spelet. Har jag svårt att fatta hur man spelar det. Är det som ett vanligt rollspel eller är det mer som Baldurs Gate, man går runt planlöst och slår ihjäl saker. Fast inte stadsbor för vakter har skyhög level, nästan som drakar. Kan det gå två spelmöten eller typ åtta timmars tid utan att något dör?
Jag kan faktiskt vara beredd på att hålla med om det skulle visat sig att du t.ex. hade en... påk? Eller en quarterstaff. Eller va munk.
Med det sagt så är det säkert några som spelar ungefär som i baldurs gate, men de allra flesta spelar det nog som en kombination av äventyrande (med inslag av strid) och rollspelande, eller rakt ut dungeon crawling. Eller en kombination.
Alltså det går spela som ett turbaserat systematiskt "jag går till den rutan/platsen och hugger på den fienden" och sen bara rensa rum efter rum, det går göra samma sak fast man dessutom rollspelar mycket mer, har samtal mellan sina karaktärer som kan ha otroligt mycket personlighet eller inte osv..
Att man inte slår ihjäl stadsbor handlar väl främst för att de har så dåligt loot. Eller för att man oftast är nån sorts good guy/det finns ingen poäng med att göra det. Nu vet jag inte vad du spelar för rollspel i vanliga fall men låt oss säga att du spelar rollspel med intriger som fokus, går du omkring och intrigerar med alla du träffar på gatan? Liksom, kommer du fram någonstans för det tar 58 timmar att gå genom torget för du måste hela tiden intrigera? Nä, antagligen inte, för det vore ganska löjligt (ursäkta till någon som eventuellt faktiskt gör så).
Rimligen går man inte bara och hackar sönder allt man ser.
När vi spelar dnd så blir det oftast väldigt mycket samspel mellan karaktärerna, blandat med kanske lite mysterier man får lösa, resande till olika platser, strid här och där. Strid är väl ofta ganska "speligt" som jag tror Krank skulle sagt. kanske. (?) men roligt taktiskt och spännande. Det som är spännande är väl att du riskerar att förlora något och samtidigt att du har en utmaning i form av striden då där du ska lösa problemet helst utan att dö, eller att någon annan dör på din sida.
Vad spelar du? Eller det kanske borde vara en egen tråd.