Det där diagrammet säger väl allt!!? Är typ omöjligt att utföra en enda attack om man inte har PHD.
Drakar och Demoner 91 var det första rollspel jag nånsin såg. Tyckte det lät DÖFRÄCKT.
Spelet där du är hjälten!!!
Vi bodde på landet och kände ingen, hade åkt in till en pytteliten småstad och det var där vi såg det i en leksaksaffär.
Hade typ inga kompisar som kunde förklara hur man spelade rollspel utan det var med syrran, mamma, granntjejerna och en av deras brorsor som vi försökte köra.
Jag är supernostalgisk för spelet och på vissa sätt älskar jag det fortfarande. Boxen, bilden (som jag senare fick lära mig var Elric), känslan av häftena, tärningarna. Dom småfula bilderna av Giadrosich.
Varför är då spelet dåligt?
Jo, för att det inte förklarar hur man ska spela. För dom som redan vuxit upp med gamla grundlådan och expert och visste hur man skulle göra så var kanske 91 en dream come true för det konsoliderade en massa tidigare versioner till ett enda system med allt på samma ställe. Den bästa versionen av spelet enligt många. Men för mig som hade missat hela 80-talet för jag var upptagen med att läsa Min Häst och spela Game & Watch så var spelet obegripligt. Döcoolt, men obegripligt.
Hur preppar man?
Det här spelet är ett illusionisthärke.
Gamla versioner av spelet (som jag alltså aldrig hade sett eller ens hört talas om!) beskrev noggrant hur man skulle rita kartor och göra mötestabeller.
Men det här spelet nämner i förbifarten (sidan 9 i Spelledarboken) nåt om att rita en karta och att “bara lägga in dom möten som passar med stämningen”.
Allt annat, sida upp och sida ne i spelledarboken, är bara action action action, se till att det känns som en film, fuska gärna med tärningarna, SL du behöver inte använda regler skramla bara lite med tärningarna osv.
På spelarsidan är spelet otroligt detaljerat och överkrångligt. Att bygga en rolle tar ca nio år med alla BP och ekvationer att harva med. Det finns skitmycket regler och SL uppmanas bara att strunta i allt dom. Man är en dålig SL om man följer spelets regler. Improvisera och bara röj röj röj så blir det bra.
Det tycker jag är skitsnack. Så här tycker jag man ska göra:
Preppa platser, inte events.
Porte-Monstre-Trésor är det som gäller. Platser, problem, och belöningar!
Ironiskt nog hade vi brädspelet Hero Quest [fast jag tror vi fick det efter] men vi kopplade inte till att man skulle kunna preppa rollspelet på samma sätt. Lurad av allt “flimsnack” så tänkte vi att det skulle vara scen efter scen efter scen, inte platser där rollpersonerna kunde röra sig fritt.
Hur spelleder man?
Skrev en längre text som jag önskar hade fått i handen när vi precis började.
Hur spelar man?
Hur hoppar man över ett dike? Hur tar man ett steg framåt? Hur öppnar man ögonen? Hur andas man? I Mario-spelet på nintendot skulle man ju trycka höger för att gå. Hur går man i Drakar och Demoner? Vi var helt clueless. CL-tabellen helt obegriplig.
Vi lade några veckor på att göra rollspersonerna men sen när vi faktiskt skulle spela dom så fattade vi ingenting. När börjar spelet…?
I Hero Quest fanns det tydliga regler för hur man gick omkring och hög ner skeletten, men här bara… va?
Detta hade kunnat fixas genom nåt så enkelt som:
Säg vad du vill göra så säger spelledaren vad som händer. Om det är nåt som inte är så lätt så får du slå tärningar, se på reglerna på sidan si-och-så. Och vissa saker går inte alls. Men annars är det bara att göra.
“Jag öppnar ögonen” “OK du ser en vacker skog och solen skiner genom löven.”
“Jag öppnar dörren” “OK, slå ett Dyrka-slag det betyder du ska slå så-och-så” [som ni märker har jag FORTFARANDE inte fattat hur man ska spela Drakar 91]
Ja det kanske låter pinsamt men jag fattade inte att lätta saker var bara att “göra” genom att säga att man gör dom.
Och spelet gör svåra saker verkligen URKRÅNGLIGA.
Jag grävde upp paragrafen som jag skulle ha behövt förstå för att kunna göra svåra saker, här har ni den:
Alltså hur fucking lillgamla tror dom att vi var egentligen? Ska man behöva ett FV i tolka byråkrati bara för att dra på sig jeansen på morgonen!??!“DoD91 said:När man använder en färdighet ur kategori A (och ibland även ur kategori B) har man en viss chans att lyckas med den, uttryckt i ett värde mellan 1 och 20. När man slår för att se om man lyckas kan man få fyra olika resultat: perfekt slag, lyckat slag, misslyckats lag, eller fummelslag. De olika utfallen visar på olika grad av framgång eller misslyckande.
För färdigheter ur kategori A beräknas CL med start från FV:t. Detta kan modifieras av flera olika faktorer, av vilka de flesta finns angivna vid varje färdighet.
Dom borde ha skrivit: “slå under ditt färdighetsvärde med den tjugosidiga tärningen” KLART!! hur svårt ska det vara?!?!
Jag hatar verkligen det här spelet
Attachments
-
35.7 KB Views: 8