Dubbelyxa
Warrior
Grisodlar'n;n325081 said:Jadå. Det går att rädda. Jag och erebaltors Spelknepe hade lite planer på det en gång i tiden, långt innan Riotminds och andra var i farten. Särskilda förmågor är ett kul inslag som -91 års regler hade. Alla mina spelare älskade att rulla på den där tabellen. Hjältarnas handbok kom ju lite senare, och hade många av EDDs hjälteförmågor. Så sådant går att kombinera. Men något som skulle förbättra Dod91 och EDD är att knyta det hårdare till spelvärlden Ereb Altor. Man skulle kunna skapa sina RP via ett Burning Wheel/Mutant Chronicles-liknande system med olika Livsvägar och bakgrundshändelser, direkt anknytna till den sk lapptäckesvärlden Ereb Altor. Det perfekta vore ett Livsbräde i stil med det brillianta Lifeboard som var en del av Operation: Fallen Reich. Där både slump och val avgör en RPs egenskaper, bakgrund och färdigheter.
För övrigt så har vår egen värld har också varit något av en lapptäckesvärld. Detta är ingen nackdel alls. Samtidigt som jag käkar micrad varmkorv och skriver detta på min Asus med i7 processor så tror folk på Balkan fortfarande på vampyrer och huvudjägare/kannibaler smyger fortfarande omkring i Amazonas och på Papa Nya Guinea.
Problemet är att jag inte spelar i Ereb Altor just nu, jag spelar i Tolkiens Midgård, så jag behöver mer direkt regeltekniska lösningar.