Nekromanti Varför kör alla Star Wars så enformigt?

Troberg

Sinister eater
En sak som jag funderat på när det gäller SW är hur lite variation det är i hur folk kör det. I huvudsak så är det en av två varianter: rebeller mot imperiet som i filmerna eller småskurkar som hörsöker undvika imperiet.

Med några små modifikationer så kan man variera den världen enormt.

Säg till exempel att Luke inte lyckades använda kraften, sköt sina torpeder åt helsike och blev sprängd i bitar av Vader, varefter rebellbasen och rebellflottan åker på stordäng. Detta är ett massivt slag för rebellerna och sätter definitivt stopp för alla storskaliga operationer mot imperiet. Imperiet håller världen i ett järngrepp och rebellerna måste arbeta som en underjordisk motståndsrörelse. Helt plötsligt blir uppdragen inte att spränga dödsstjärnor och panga imperieskepp, de blir att smuggla dokument, avslöja infiltratörer, fly undan raider, smuggla ut nedskjutna rebellpiloter, publicera motståndspropaganda, desperata fritagningar osv. Naturligtvis har hemliga polisen egen stormtrupper i blanka, svarta rustningar. Kanske man kan lägga på något yttre hot för att motivera att imperiet fortsätter bygga sin militära makt. Kanske inte lika episkt, men mycket mer möjligheter till rollspel och tanke.

Synpunkter?

fusk

Warrior
:gremsmile: Lustigt, jag håller just på med en Star Wars kampanj som är anningen annorlunda i uppläggningen. (Tror jag)
Mest i stil med att jag ändrar på en massa "heliga" saker, ljussablar som inte hugger igenom metall som om det vore smör?! :gremconfused: :gremsmile: (Och dylika saker)
Ja, och att spelarna skall spela Imperie folk då(Moffar, Admiraler och sådant)...
Sedan så gör jag nog om rebellerna så att de blir lite mer av dem, så att det känns som att det finns några fiender för spelarna. I och för sig, jaga skuggor kan ju vara kul det med.
(+Inget hål rakt ner till den explosiva reaktorn i dödsstjärnan) :gremwink: :gremsmile:

Ackerfors

Alas, your rapids!
Därför Star Wars är enformigt?

Jag gillar idén. Jag har undvikit Star Wars-rollspelande på grund av hur enformigt och film-wannabeigt det blir. Att rota runt lite i historien och ändra någon liten detalj för att få det mer rollspelbart är ingen dum idé. Risken jag kan se är att man förlorar en gnutta Star Wars om Luke inte sköt ner dödsstjärnan (för att bygga på ditt exempel). Jag har inget emot det, men alla kanske inte har lika lätt att acceptera sådana ändringar.

Troberg

Sinister eater
Re: Därför Star Wars är enformigt?

Risken jag kan se är att man förlorar en gnutta Star Wars om Luke inte sköt ner dödsstjärnan (för att bygga på ditt exempel). Jag har inget emot det, men alla kanske inte har lika lätt att acceptera sådana ändringar.
Men det man vinner är att man har en värld där alla i huvudsak känner till vad som gäller. Man vet vilka skepp som finns, hur tekniken funkar, vilka aliens och planeter som finns och så vidare. Spelarna vet tillräckligt mycket för att visualisera vad karaktärerna ser. Sådant gör mycket för känslan, speciellt i SF där man varierar ganska mycket mellan olika världar.

Jag har undvikit Star Wars-rollspelande på grund av hur enformigt och film-wannabeigt det blir.
Precis min tanke, men då började jag fundera om det verkligen måste vara så.

Jag kan tänka mig andra möjligheter. Ett externt hot dyker upp. Deras agenda är okänd, men antagligen inte bra. Rebellerna måste samarbeta med dem trots allt för att möta imperiet, och man försöker spela ut dem mot varandra så att de blir så svaga att rebellerna kan ta kontrollen när röken lagt sig. Hur långt vågar man dansa med djävulen för att nå sina mål? Helgar ändamålen medlen? En kampanj som passar de som vill ha gigantiska episka rymdstrider.

Fler förslag?

chrull

Stockholm Kartell
Men det är ju därför...

Jag skulle aldrig klara av att spela star wars i upprorstiden. Det är för trist. Alla vet ju hur det går/gick/kanske kommer se. Vi vet för mycket. Dessutom finns det redan ett gäng hjältar som springer runt och beter sig. Varför ska man ha med dem? Trist.

Jag väljer det mycket mer spännande tiden INNAN imperiet.
ingen i min spelgrupp vet särskilt mycket om den och vi har friheter. trots det känner vi igen planeterna och platserna något sådär. Och kanske visar det sig att det är just våra rollpersoner som skapar saker som vi kan se i filmerna.

Och dessutom så är jag faktiskt mer ute efter ett slags Freelancer RPG. Men i star wars. Här ska det spelas smugglare, upptäckare och cantinafyllon. Inga tråkiga jaladiner... inga tråkiga "för godheten mot imperiet" osv.

Och att göra en "luke lyckades inte"-kampanj och slänga in massa gestapoagenter verkar inte särskilt... kul.
Jag har aldrig fattat varför imperiet egentligen är onda. Att göra dem till rymdnazister är bara tråkigt och löjligt. Jag ser inte varför. Om jag nödvändigtvis ska ha med imperiet så gör jag hellre tvärt om där rollpersonerna får uppleva att imperiet kanske inte är riktigt så illa som terroristerna och "frihetskämparna" i rebellerna säger.

chrull

Storuggla

Champion
Bokstavstroende?

Varför? För att man... ska spela så? För att filmerna är så? För att... ja, det är väl det.
Jag har tröttnat på SW, det är för mycket svart/vitt, enkel moral och officerare med brittiska accenter och gått över till Traveller istället. Men det är en annan diskussion.
Om jag förstått det rätt så föreslår du en mer... Ockuperat Frankrike 1942 fast i en galax långt borta för länge, länge sedan? Vilket är en bra idé, fast det föreslås aldrig ens i böckerna om jag inte missminner mig. Konstigt nog.

Storuggla, jump-2

Foggmock

Myrmidon

Det jag tror du söker kallas 'Yuzan Vong' eller något sånt överblaffigt namn. Det är överblaffiga aliens som invaderar galaxen i Nya Republiken-eran med biotechprylar som vapen. Inget hindrar att du slänger in dem utan att Nya Republiken bildas, de var antagligen i antågande ändå liksom. Problemet är väl att de inte är särskilt samarbetsvilliga, men de lär ju nita mer Imperiesaker än rebellsaker iallafall, eftersom rebellerna är underground och grim'n'gritty och liksom håller sig undan. Så en form av allians blir det ju, en försvagning av den magnituden du pratar om. Och episkt blir det ju, det är ju som Aliens i Aliens eller Saurons härar i Sagan om Ringen. Så fort Yuzankompisarna fått ett brohuvud in i galaxen (det ryktas att de kommer från den outforskade delen av den Yttre Randen) så kommer de ju bara att bli fler och fler.

Muggas

Hero

Jag kan tänka mig andra möjligheter. Ett externt hot dyker upp. Deras agenda är okänd, men antagligen inte bra. Rebellerna måste samarbeta med dem trots allt för att möta imperiet, och man försöker spela ut dem mot varandra så att de blir så svaga att rebellerna kan ta kontrollen när röken lagt sig.

Bra idé! En annan idé är en härskarras som helt urskiljningslöst nedgör både Rebellernas och Imperiets hembaser och hemvärldar, som endast har som mål att förgöra alla andra civilisationer och ensamma härska i hela galaxen, en ras som t o m är mer skoninglösa än det ondskefulla imperiet. Kanske Rebellerna och Imperiet då tvingas samarbeta? Tänk att som rebellpilot ha Darth Vader som wing-man...

Troberg

Sinister eater
Bara vokalerna

Jag har tröttnat på SW, det är för mycket svart/vitt, enkel moral och officerare med brittiska accenter och gått över till Traveller istället. Men det är en annan diskussion.
Japp, samma här, men jag gick till Freelancer med GURPS istället.

Det finns dock en fördel med en familjär värld.

Om jag förstått det rätt så föreslår du en mer... Ockuperat Frankrike 1942 fast i en galax långt borta för länge, länge sedan?
Till exempel. Det är tänkbart med andra varianter också. Kanske Darth Vader inte är Lukes far (egentligen kanske det är hans mor, eller kanske till och med Hans mor!). Kanske revolten inom imperiet som hände i ett av datorspelen inte avslutades, utan istället nådde den ett dödläge där sidorna var relativt jämna. osv.

Troberg

Sinister eater

Kanske Rebellerna och Imperiet då tvingas samarbeta? Tänk att som rebellpilot ha Darth Vader som wing-man...
Eller rebeller som opererar med sina X-vingar från en Star Destroyer och måste komma överens med imperiepiloterna.

Vem vet, kanske kejsaren kände detta i kraften och byggde upp imperiet som ett sätt att möta det kommande hotet? Han kanske var en som lät goda intentioner leda till tvivelaktiga medel? Jag skulle gilla det, jag gillar inte skurkar som är onda för sakens egen skull. Jag tror få "onda" personer i historien sett sig själv som onda.

Foggmock

Myrmidon
Re: Men det är ju därför...

Jag skulle aldrig klara av att spela star wars i upprorstiden. Det är för trist. Alla vet ju hur det går/gick/kanske kommer se. Vi vet för mycket.

precis. spelar man i den tiden vill man gärna ha en skön twist, typ att rollpersonerna är Imperiesoldater/officerare.

Men i star wars. Här ska det spelas smugglare, upptäckare och cantinafyllon.

Det tyckte vi också. Vi har spelat ett par äventyr med Jedi-rollpersoner, men det är ändå kampanjen med Zharta, piloten, vagabonden, upprorsmakerskan som har hållt längst. Vi började på ett lyxigt kryssningsfartyg som blev bordat av pirater. Nergjorde piraterna, snodde deras byte, stal ett skepp och stack iväg från kryssaren som exploderade. Såklart blev vi upptäckta av myndigheterna, men det är en annan historia. Så småningom blev vi rekryterade av Imperiet, och jag hoppas att våra rollpersoner gör en cameo i kampanjen vi planerar under rebelltiden.

Jag har aldrig fattat varför imperiet egentligen är onda.

De bygger massförstörelsevapen extra ordinarie som förstör HELA PLANETER. Vill du räkna hur många som dör? De förtrycker och förslavar. Och till råge på allt är ledarna Kraftentroende som vänt sig till den mörka sidan.

Storuggla

Champion
Re: Bara vokalerna

"Kanske Darth Vader inte är Lukes far (egentligen kanske det är hans mor, eller kanske till och med Hans mor!)."

Hans mor? :gremooo:

Storuggla, travellerit

Troberg

Sinister eater

"Jag har aldrig fattat varför imperiet egentligen är onda."

De bygger massförstörelsevapen extra ordinarie som förstör HELA PLANETER. Vill du räkna hur många som dör? De förtrycker och förslavar. Och till råge på allt är ledarna Kraftentroende som vänt sig till den mörka sidan.
Misstänker att du missuppfattade frågan där. Frågan är inte om de är onda eller inte och på vilka grunder, frågan är varför de agerar som de gör. Vad driver dem?

Muggas

Hero
Lysande! [ANT]

Gillar det! Ändamålet helgar medlen, kejsaren tänker långsiktligt, på galaxens överlevnad... En bra idé att sno från dig, kanske? :gremwink:

Troberg

Sinister eater
Re: Lysande! [ANT]

Gillar det! Ändamålet helgar medlen, kejsaren tänker långsiktligt, på galaxens överlevnad...
Tja, är det en sak historien lärt oss så är det att det är svårt att avgöra vad som är gott och ont medan det händer.

Fast egentligen snodde jag iden från WH40k, där kejsaren begår diverse illdåd för att hålla tillbaka kaoskrafterna (i alla fall var det så i mitt (andra editionen) som jag ångrar mycket att jag sålde och gärna skulle köpa igen om någon råkar ha några över).

En bra idé att sno från dig, kanske?
Sno hur mycket du vill, men tala gärna om vad du hittar på för kul med det så att vi andra kan bli inspirerade.

Storuggla

Champion

"Misstänker att du missuppfattade frågan där. Frågan är inte om de är onda eller inte och på vilka grunder, frågan är varför de agerar som de gör. Vad driver dem?"

Stabilitet och effektivitet. Den gamla republiken var handlingsförlamad, senatorer och byråkratin korrupt och helt oförmögna att hantera problemen. Kejsaren och hans gäng (KOMBNOR?) elliminerade korruptionen, senaten, handlingsförlamningen och såg till at saker och ting började fungera igen. Visst, de tog bort saker som folkvalda och satte en hoper folk i fängelse, men för att göra en omelett...
Vad driver de som blåser bort planeter? Tja, det finns väl två typer av imperietrupper antar jag: De lojala och de fanatiska.
De lojala är först och främst lojala till sitt vpaenslag och idealet av regeringen. De kommer inte spränga en massa planeter på eget bevåg men de lyder order.
De fanatiska har kejsaren att tacka för sin nyvarande status och makt och kommer vara lojala gentemot kejsaren som person, inte imperiet i sig. Det är dessa som blir stormsoldater, stormoffar och brutala svin.
Det finns en Wehrmacht/SS-paralell där någonstans men jag orkar inte just nu.

Storuggla, ond är inte ond

chrull

Stockholm Kartell

nejnej. jag undrade bara vad som gör dem onda. alltså. visst. de spränger en planet och så. men det är ju bara småpotatis. det gör de ju liksom EFTER upproret börjat. right?

chrull