Nekromanti Varför Klasser?

Vindhand

Myrmidon
Nu är detta en ytterst puckad sak att fråga kan det tyckas men jag är faktiskt litet nyfiken. D&D-forumet är ju om något en plats där folk som gillar Klasser i rollspel borde samla sig. Vad jag vill veta är _vad_ ni gillar med klasser. Vad ger de spelet och hur förbättrar de reglerna?

(Frågan kan besvaras om valfri version av D&D, inte bara D&D3e men påpeka gärna det i så fall :gremsmile:)

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Klasser är Yrken för mig

Jag ser klasser som en förenkling för att snabbt komma fram till vilken typ av gubbe jag vill spela.

För mig är klasser samma sak som Yrken eller Arketyper, och alltså ett verktyg till att snabbt komma framåt i gestaltningen av min gubbe. Dessa förenklingar finns i stort sett i alla rollspel, till exempel i Call of Cthulhu, Stormbringer, Kult, Western och så vidare. Inget konstigt med det, tycker jag.

Sen skulle jag vilja ha lite mer flexibilitet kring vad klasserna kan köpa för färdigheter och så, men det har inte direkt med konceptet klasser att göra, utan med implementeringen av levels, färdigheter och Base Attack Bonus. En helt annan diskussion.

Till sist vill jag utdela en applåd för ditt sätt att frasera frågan! Helt utan den ton som andra inläggare ofta använder, och som genererar så aggressiva svar från oss. Icke denna gång! Toppenbra, tycker jag.

MVH

Magnus

Duddmannen

Hero
Klasser.

Den stora fördelen med klasser som jag ser det är att man mycket enkelt kan få en överblick av rollpersonernas kunskaper i förhållande till omgivningen. Till en viss del hänger detta även ihop med konceptet nivåer (levels). Man kan alltså genom att tala om vilka klasser gruppen består av, direkt avgöra hur lätt och ungefär på vilket sätt de kommer att kunna lösa en viss uppgift. I ett spel utan klasser blir det ganska snart svårt att veta vad olika personer kan och ett stort antal färdigheter delas av flera rollpersoner. I D&D (och då spelar jag främst 3rd Edition) vet man direkt vem som kan hantera en stridssituation bra och vem som kan göra det sämre.

Dessutom är det ju så att klasserna, i D&D åtminstone, motsvarar en stor mängd olika arketyper, eller klichéer i fantasy-världen. Detta gör att de som vet vilken sorts figur de vill efterlikna, lätt kan hitta just sin klass och därmed vilka färdigheter och förmågor som ska till. För DMs del är det lika lätt att skapa motståndare, man kan ta ett koncept från en film eller bok och i stort sett direkt föra över det till spelet.

Sedan kan man ju diskutera om man inte kan göra allt detta även i andra spel. Svaret är givetvis att det kan man. Men fördelen med klasser är att man redan från början kan plocka ett eller två koncept (eller klasser) som bäst passar in på det man tänkt sig och i och med detta redan ha en spelbar karaktär. Det går alltså mycket snabbare att få konceptet på papper och sätta igång själva spelandet. För absoluta nybörjare är det ett grymt enkelt sätt att göra karaktärer på och därför använder i alla fall jag D&D till detta ändamål.

Netfeed

Swashbuckler
i många fantasy böcker/serier/världar så finns ju klasssammhället och det är kanske det de vill på något sätt framhäva... annars kn ju class i detta fall så som nedan på pekats betyda yrke

Balderk

Swashbuckler
Klasserna är lätta att bygga en karaktär efter! Om jag gör en fighter så tänker jag mig ofta en gabska barsk personlighet, en legosoldat som bara bryr sig om sig själv t ex, eller möjligvis en sagohjkälte som inte vill annat än att göra gott, bara han får sätta svärdet i några ondingar på vägen eller rädda prinsessan från den onda draken (nått sånt har jag aldrig gjort, kan påpekas)

Spelar jag en rogue tänker jag mig en helt anna personlighet, där fightern är klumpig och inte bryr sig om vem som ser honom (eller kanske till och med vill han en publik) när han slår ner en man i en gränd eller i ett krogslagsmål så är roguen mer försiktig och väntar tills mannen är ensam i en mörk gränd och hugger honom i ryggen. Okej, kanske inte de bästa exemplen, men de får duga.

Vad jag försöker säga är att klassen inte bara bästämmer vilka färdigheter man har utan också hur personligheten utformas, därmed inte sagt att man behöver ha samma personlighet varje gång man spelar rogue, man kan ju också vara en Robin Hood som tar från de rika och... ja ni vet :gremsmile:
Men klassen är ett bra riktmärke om hur man ska vara som person, alla är inte lämpade att bli krigare och alla vill inte leva ett liv som bard, vandra omkring i byar och uppträda på olika värdshus.

/Jonas, som hoppas han fich fram sin poäng där

DanielSchenström

Swashbuckler
Klasser? Det ger en snabb och enkel fingervisning om förmågor. Helst föredrar jag att spelet är som Star Wars och liknande där det finns både klasser/yrken/arketyper och regler för att göra en egen gubbe från scratch.

Förbättrar reglerna gör de inte, de kan förenkla arbetet för spelledaren, vilket jag som oftast spelleder förstås uppskattar.
I övrigt, regler som regler så länge de inte är långsamma är jag nöjd.

chrull

Stockholm Kartell
Klasser världen över, förenen eder!

... eller nån annan kitschig rubrik.

Jag är inte på så bra kant med klasserna för tilfället. Jag tycker att de fungerar i d&d men kanske inte riktigt som jag vill att de ska fungera.

Det främsta jag har emot dem är i hur olika och ibland hur lika de är och hur de kan förleda en person som inte har komplett koll på spelet.
Nu kanske ni kan få känslan av att jag är en riktig powermunchkinkoboldgamer, och det får ni väl tro om ni vill, men då tror jag ni missförstår mig lite. Situationen ser ut såhär:
Jag vill göra en rollperson, en nekromantiker. Det självklara valet blir givetvis en Nekromantiker. Spec Wiz (Necromancy). Eller?
Och när jag vet vilken typ av rollperson jag vill göra vill jag ju givetvis välja de förmågor, formler och prestige klasser som gör min rollperson till den bästa nekromantikern i världen. Trots allt är detta rollpersonens mål (vid sidan av att leva för evigt och helt döda sin sexualitet. en väldigt förtryckt liten herre...) och borde ju vara mitt mål med karaktären.

Nåja. efter en längre tids spelande blir man ganska besviken när man öppnar Tome and Blood och slår upp sidan 69 och läser kriterierna för prestige klassen True Necromancer.
Tydligen ska man vara Präst om man ska vara nekromantiker. Ha. där fick vi dig din lilla ligist!

Okej, ingen stor grej kanske, men man kände sig ju lite snopen eftersom det var just en True Necromancer jag ville göra...

Sen har vi själva koncepten. Någon här beskrev dem som klichéer och det är ju sant. Någon annan beskrev dem som guider, vilket också är sant. Men kolla hur olika de egentligen fungerar som sådana. Hur många olika typer av yrken kan man inte göra av en fighter? eller en rouge? MASSOR.
en fighter kan bli en stolt riddare som rider främst i kungens arméer. han kan vara en gladiator som tvingas slåss mot monster för andras nöjes skull. Han kan vara god eller ond eller bara tokig.
Rougen har en liknande situation.
Jämför dem sedan med Paladinen. Kanske är det bara jag som har dålig fantasi eller hyser ett stort agg emot paladiner, men jag tror min fantasi är ganska ok och att det här snarare är en av anledningarna till min avversion mot paladinerna.
Ärligt talat. Är inte riddaren med den skinande rustningen det enda man kan göra av en paladin?

Bara den här löjliga grejjen att en paladin inte kan vara ond...
Det här är väl det tydligaste exemplet på sådant jag tycker borde förändrats lite i 3e. Om man inte kan bli en lönnmördare förräns du nått X antal levels så borde Paladinen kunna fungera likadant fast för en cleric som vill slåss mer eller en fighter som går i kyrkans tjänst.
Jag ska inte börja prata om deras olika förmågor och så, det hör inte hemma i den här diskussionen...

Jag gillar klasser för att de kan ge en regelmässig skillnad på olika yrken i spelet. Väljer du att spela magiker så hamnar dina kunskaper på magi. Väljer du krigare så kommer du kunna slåss.
Jag ogillar klasser när de begränsar för mycket och du inte kan variera din rollperson nånting, du blir bara en till krigare bland många andra...
Jag gillar öppna system där du får X antal färdighetspoäng och kan köpa vad du vill för dem för att de är så öppna och låter dig skapa vilken rollperson du vill.
Jag ogillar de öppna systemen för att man riskerar att få många rollpersoner som är så lika, bara några få saker skiljer dem åt. (Jag har en kille här som kanslåss med svärd... oh. javisst ja, han är köpman och en jävle på att köpslå också. vs. Jag har en kille här som kan slåss med svärd... oh. javisst ja, han är tjuv och en jävel på att dyrka lås också...)

chrull

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
En ond paladin är inte en paladin

Det ligger lixom i definitionen av paladin. En god riddare. Är den goda riddaren ond är han alltså inte en paladin. Inte så konstigt, tycker jag.

MVH

Magnus

Netfeed

Swashbuckler
ond paladin i nwn *spoiler varning*

*spoiler*
i nwn stöter man på i fjärde akten/kapitlet aribeth som ond och då har hon ett vapen som bara fungerar för paladiner som är onda
*slut spoiler*

Troberg

Sinister eater
Re: ond paladin i nwn *spoiler varning*

i nwn stöter man på i fjärde akten/kapitlet aribeth som ond och då har hon ett vapen som bara fungerar för paladiner som är onda
Fast hon började som god men blev pissed off för att hennes älkade blev dödad. Har ingen förklaring på vapnet.

Staffan

Myrmidon
Re: Klasser världen över, förenen eder!

Tydligen ska man vara Präst om man ska vara nekromantiker. Ha. där fick vi dig din lilla ligist!
Och det hade du inte kunnat klura ut genom att titta på formlerna i Player's Handbook? Notera att prällar får animate dead på tredje formelnivån medan trollisar får vänta till femte, och saker som create undead och create greater undead är exklusivt prästiga. Liv och död är i huvudsak prästernas domän i D&D, och det är rätt svårt för trollkarlar att meckla med det.
Om man inte kan bli en lönnmördare förräns du nått X antal levels så borde Paladinen kunna fungera likadant fast för en cleric som vill slåss mer eller en fighter som går i kyrkans tjänst.
Visst kan du vara lönnmördare utan att ha X antal levels innan. Du kan bara inte ta nivåer i den speciella lönnmördarklassen med extra-speciella förmågor, men visst kan du döda folk mot betalning. Det finns dessutom några prestige-klasser för paladin-liknande saker också - den mest uppenbara är Divine Champion från FRCS.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Jepp, alltså...

...är hon inte Paladin, hon är en Ex Paladin. Det där med vapnet verkar vara en miss, fast jag har ju inte sett vapnet ifråga.

MVH

Magnus

chrull

Stockholm Kartell
Re: En ond paladin är inte en paladin

Visst, okej. men vad är e paladin då? definera det.

God och ordningsam kyrklig riddare som följer reglerna för en paladin?
Är inte det en extremt begränsad klass? Varför har man inte en klass som defineras som kyrklig riddare istället?
Är det en lämning från tiden då alla rollpersoner var goda och hjältemodiga?

chrull

chrull

Stockholm Kartell
Re: Klasser världen över, förenen eder!

Och det hade du inte kunnat klura ut genom att titta på formlerna i Player's Handbook? Notera att prällar får animate dead på tredje formelnivån medan trollisar får vänta till femte, och saker som create undead och create greater undead är exklusivt prästiga. Liv och död är i huvudsak prästernas domän i D&D, och det är rätt svårt för trollkarlar att meckla med det.
eftersom det var den första rollpersonen jag gjorde till spelet, och aldrig hade tanken på att en klass som faktiskt heter Nekromantiker skulle vara sämre på nekromanti än något annat så nej. Jag litade på namnet och brydde mig inte om att kolla igenom andra yrkens formellistor...

Visst kan du vara lönnmördare utan att ha X antal levels innan. Du kan bara inte ta nivåer i den speciella lönnmördarklassen med extra-speciella förmågor, men visst kan du döda folk mot betalning. Det finns dessutom några prestige-klasser för paladin-liknande saker också - den mest uppenbara är Divine Champion från FRCS.
Givetvis kan jag spela en rollperson som tar betalt för att döda folk, men varför är paladinen en klass medan lönmördaren inte är det? Nu kanske inte lönmördaren är det bästa exemplet, men jag tror det är tydligt vad jag menar.

chrull

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Enligt PHB:n

God och ordningsam kyrklig riddare som följer reglerna för en paladin?
Tja, det är väl det som står i PHB. En paladin är God, upprätthåller Lagen, och vill besegra och utrota allt Ont.

Om den är begränsad eller inte har jag egentligen ingen koll på. Jag tycker den är fjantig, och har aldrig använt den. Paladiner är bara dryga know-it-alls som ställer till problem med sin holier-than-thou-attityd.

Men, en paladin är god. Är han eller hon inte god är det ingen paladin.

Den kyrkliga riddaren finns som prestige class, tror jag, och tas upp i en av de senaste Dragon-numren. Men visst, jag hade hellre sett den typen av riddare som en av grundklasserna också, så kunde de ha fotat pellefjantinen.

MVH

Magnus

(som medvetet dissar paladinen, för att se om nån kommer till klassens försvar!)

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Köp Assassin's Handbook

Det fina med d20 är att du kan göra dina egna klasser, eller köpa andras som tycker som du. Green Ronin har en bok som heter Assassin's Handbook, där Assassin är en grundklass.

Varför Assassin inte är en grundklass har jag ingen aning om. Troligtvis kände de att de måste dra gränsen nånstans, och då åkte Assasssinen ut med huvet först.

Jag saknar honom inte.

MVH

Magnus

Vindhand

Myrmidon
Re: En ond paladin är inte en paladin

Visst, kapa min fina tråd bara :gremwink:

Det ligger lixom i definitionen av paladin. En god riddare. Är den goda riddaren ond är han alltså inte en paladin. Inte så konstigt, tycker jag.

Jag skulle snarare definiera en paladin som en guds/religions förkämpe. Goda religioner får Goda paladiner, Neutrala får Neutrala o.s.v.

/Vindhand - som spelat en Neutral paladin med stort nöje :gremsmile:

Vindhand

Myrmidon
Följdfråga

Sen skulle jag vilja ha lite mer flexibilitet kring vad klasserna kan köpa för färdigheter och så, men det har inte direkt med konceptet klasser att göra, utan med implementeringen av levels, färdigheter och Base Attack Bonus. En helt annan diskussion.

Nja, det har ju sina beröringspunkter.

Säg att man ersatte klasserna med olika Mallar och ett vanligt köpsystem. Så att man kunde:
* plocka ihop Mallar
* plocka några Mallar och köpa en del
* bygga helt från grunden

Inga klasser/prestigeklasses osv utan bara olika stora mallar där varje mall teoretiskt sett skulle kunna byggas från grunden med köpsystemet.

Tror du spelet skulle förlora något på det?

(Nu är det naturligtvis svårt att uttala sig om Vapourware, men använd fantasin :gremsmile:)

Boobis

Warrior
Vet inte om jag kan säga att klasser tillför spelet någt regelmässigt, men jag måste erkänna att det är väldigt tillfredsställande att "gå upp i level". Det ger liksom en trevlig känsla i magen.

Här antar jag då givetvis att nivåer följer med klasser, att ett nivåbaserat system får klasserna på köpet. Även om det inte är samma sak har jag svårt att tänka mig ett nivåbaserat klasslöst system. I spel som inte bygger på nivåer ser jag ingen anledning att inkludera klasser, utan skulle föredra något sorts bredare, och inte så hårt styrande begrepp för att definera vad en rollfigur kan och inte kan (eller kan och inte kan lära sig ..).

Det går dock säkert att konstruera ett klasslöst nivåbaserat system, men jag tror inte på det.

Förutom att jag kopplar ihop klasser med nivåer (och gillar nivåer) så tycker jag att klasser ger en bra, klar och enkel grund att stå på när man skapar sin rollfigur, men det tror jag redan någon annan har påpekat.

-J

Vindhand

Myrmidon
Re: Klasser.

Dessutom är det ju så att klasserna, i D&D åtminstone, motsvarar en stor mängd olika arketyper, eller klichéer i fantasy-världen. Detta gör att de som vet vilken sorts figur de vill efterlikna, lätt kan hitta just sin klass och därmed vilka färdigheter och förmågor som ska till. För DMs del är det lika lätt att skapa motståndare, man kan ta ett koncept från en film eller bok och i stort sett direkt föra över det till spelet.

Det finns dock vissa som är väldigt specifika (Paladin eller Barbarian) och andra som är ruskigt generella (Fighter) och hela spektrat däremellan. Skulle man inte kunna ersätta allt med ett fåtal klasser (Mycket krigisk, Krigisk, Litet krigisk samt Inte alls krigisk) och låta resten vara förslag på hur man skall köpa skills, feats och sånt?