Nekromanti Varför Klasser?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Vem vet, inte du, vem vet...

... jo, Gary Gygax! Men jag har ingen aning om varför det är en egen klass.

MVH

Magnus

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Nä, kanske inte

Om en paladin gör en ond handling måste han göra "atonement" för det. Om han inte gör det och blir kickad av sin gud är han inte längre paladin. Och om han gör onda grejer lär han bli kickad.

Glöm inte att Ont och Gott är absoluta sannningar i D&D. I reglerna alltså. En Ond handling är Ond och en God handling är God. Allt relativt funderande om arv och miljö och är det verkligen ont och om man stod på andra sidan i konflikten skulle handlingen vara ond, och allt det där, är just bara funderande.

I D&D är Ont absolut Ont, och Gott absolut Gott.

Sen spelar inte jag så, men enligt reglerna är det så.

MVH

M.

Balderk

Swashbuckler
Re: Vem vet, inte du, vem vet...

Nä, den är bara skit. jag känner en som spelat den, och han är så dålig rollspelare att den passar honom perfekt. En stor stark fåordig paladin har han spelat vid ett antal tillfällen. De tråkigaste karaktärerna jag spelat mot :gremwink:

Han brydde sig heller inte vidare om gott och ont och enda gången han visade några känslor över huvudtaget var när en annan spelare snodde hans häst och bytte ut den mot en annan häst som han målade så att den skulle likna hästen han snodde! :gremwink:

Detta ledde till det längsta rollspelbråk jag varit med om, en hel spelkväll höll det i sig :gremsmile: där herr paladin försökte bevisa att det inte var hans häst. Detta involverade också en "charm person" en annan spelare kastade på paladinen, och fick honom att skriva på ett kontrakt där han avsade sig rätten till hästen!

/Jonas, roligt var det iaf :gremlaugh:

Staffan

Myrmidon
Re: Följdfråga

Fast systemet för skräddarsydda klasser i 2nd ed var specifikt uppbyggt så att man inte skulle kunna bygga upp de vanliga klasserna, i alla fall inte till samma "pris" (XP/level).

Staffan

Myrmidon
Re: Ja, du ja.

Men varför är de goda heliga krigarna en egen klass medan de onda inte är det? Det borde ju finnas nån motsvarighet som använder (den smått onödiga) palladinens färdigheter m.m. (alltså också går efter klassen "Paladin") om det skulle finnas onda och neutrala paladiner/heliga krigare skulle iaf den klassen få ett lite större användnings område.
I DMGn finns prestigeklassen Blackguard som är just den onda motsvarigheten till en paladin. Dessutom finns som sagt var prestige-klassen Divine Champion i Forgotten Realms.

Sedan finns det en princip i D&D som säger att de goda krafterna satsar på kvalitet, medan de onda satsar på kvantitet. De goda har alltså ett fåtal tuffa heliga krigare medan de onda har en mobb med slödder. Detta var mer uttalat i 1st och 2nd edition då paladin-klassen helt enkelt var bättre än den vanliga krigaren, men finns fortfarande kvar i viss mån.

Staffan

Myrmidon
Re: Klasser.

I d20-versionen av Call of Cthulhu har man rationaliserat bort klasser. I stället får man välja om ens rollperson är "offensiv" (bra BAB, ett bra save och två dåliga) eller "defensiv" (dålig BAB, två bra saves och ett dåligt). Alla har tolv valfria primärfärdigheter (som class skills i D&D) - nio av dessa beror på yrket man väljer (eller designar) och tre får väljas helt fritt.

Boobis

Warrior
Re: Köp Assassin's Handbook

Tråkigare yrke/klass finns inte!

Njaaa det vet jag inte. I "grund d&d" där, som Magnus påpekade, allt gott är absolut Gott, och allt ont är absolut Ont, kan jag hålla med om att det är en tråkig klass. Men om man vrider lite på världen och inte gör den så absolut, tycker det kan vara väldig intressant att spela paladin.

En kompis gjorde ett inhopp som i min kampanj (egen värld där allt inte är så absolut) som en Paladin väldigt inspirerad av medeltidens Korsriddare, en av de som ville väl iaf, och det var väldigt intressant med de moraliska och etiska problem som uppstod.

Jag bör väl kanske tillägga att han är väldigt duktig på att både uppfinna och gestalta roliga moraliska/etiska dilemmor.

-J

Duddmannen

Hero

Skulle man inte kunna ersätta allt med ett fåtal klasser (Mycket krigisk, Krigisk, Litet krigisk samt Inte alls krigisk) och låta resten vara förslag på hur man skall köpa skills, feats och sånt?
Visst skulle man kunna göra så. Se CoC d20 exempelvis.

Troberg

Sinister eater
Men jag då?

Jag skrev nyss mitt sjuhundrade inlägg och blev därmed paladin.

Måste jag sluta vara ond då? Får jag inte längre äta små barn och sparka kattungar och sånt? :gremconfused:

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: Men jag då?

Nope... Du ska vara snäll och beskydda småbarnen från sådana som vill äta dem och skydda kattungarna från att bli sparkade på... Dessutom får du en häst. :gremlaugh:

Troberg

Sinister eater
Re: Men jag då?

Nope... Du ska vara snäll och beskydda småbarnen från sådana som vill äta dem och skydda kattungarna från att bli sparkade på...
Attans, då måste jag radera några inlägg...

Dessutom får du en häst.
Men jag vill hellre ha en kamel! Större, fulare, billigare i inköp (Ja, jag vet faktiskt vad en kamel kostar! Det lönar sig att ta reda på saker.) och drift.

Troberg

Sinister eater
Hur kunde du tro det?

Jag trodde du skrev "karamell"...
Jag hade ju redan sagt att jag åt små barn, hur kan jag då veta vad en karamell kostar? Fast det är klart, lite bete är ju alltid praktiskt...

Vindhand

Myrmidon

Jupp, det var litet det jag tänkte på... Det skulle kunna rationalisera reglerna en aning (så att man kanske inte skulle behöva två tjocka böcker för de mest grundläggande reglerna :gremsmile:)

Troberg

Sinister eater
Eller bländad av min nyfunna godhet? [NT]

NT = No Text (Ingen text)

Balderk

Swashbuckler
Re: Ja, du ja.

Jag har inte spelat 2nd edition mer än ett fåtal tillfällen så det vet jag inget om... kan också nämna att jag inte spelleder något så jag har ine läst det där om goda-kvalitet och onda-kvantitet... du får ursäkta... Men jag tycker ändå att det är en onödigt klass, pga att den är så tråkig att spela. Om den ska finnas kvar borde de hitta på något för att göra den roligare! Den skulle också kanske vara en prestige klass? Skulle vara bättre tycker jag, den skulle nog vara bättre spelmässigt då också (om den bygger på präst kan de kanske kasta magier?).. Och ta bort den där jävla hästen! Den är bara jobbig! Skaffa en vanlig häst!

/Jonas