Nekromanti Varför Klasser?

Troberg

Sinister eater
Men, om ifall att...

...en ond person vill infiltrera en paladinorden då. Kan han lyckas?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member

Eftersom alla paldiner har Detect Evil. Såvida ondingen inte har nån spell som kan förvirra Detect Evil, och dämed utstålar godhet.

M.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Ja, du ja.

Men PHB:n defininerar en paladin som en God snubbe, som upprätthåller Lagen och som belämpar Ondska. I D&D är ju dessa termer absoluta sanningar (ont och gott) vilket blir lite absurt.

Det du beskriver är mer en Helig Krigare. Inte en paladin. Även om skillnaden kanske är hårfin.

MVH

Magnus

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member

Eftersom klasserna då skulle vara färdiga "mallar" för de som vill använda dem, och den fria mallen skulle gå att använda för dem som vill det.

Jag skulle gärna testa ett sånt system. Om det var kompatibelt med resten av D&D.

M.

Vindhand

Myrmidon
Re: Ja, du ja.

Men PHB:n defininerar en paladin som en God snubbe, som upprätthåller Lagen och som belämpar Ondska. I D&D är ju dessa termer absoluta sanningar (ont och gott) vilket blir lite absurt.

Mjo, behöver jag påpeka cirkeln i att argumentera för en specifik D&D-regel med samma D&D-regel? :gremwink:

Vindhand

Myrmidon
Re: Nä

Jag skulle gärna testa ett sånt system. Om det var kompatibelt med resten av D&D.

Mjo, det är nog svårt att bygga inom D20 dock. Det är ju det område som specifikt undantas från licensen :gremtongue:

Vindhand

Myrmidon
Apropå motmedel

...det är en av de saker som jag saknar i D&Ds spell-listor: Bra motmedel och metamagi. Gurps Magic (för att ta ett exempel) har sida upp och sida ned om att avleda magiska projektiler, dölja sig från magisk sökning, förställa sin aura, stjäla spells folk har igång, analysera magi, göra hål i folks areaspells o.s.v. Vad jag sett finns det ganska magert med sådant i D&D...

Har jag läst dåligt?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Kanske det, kanske inte

Jag argumenterar inte för reglen. Jag påpekar hur regeln fungerar, hur den är, hur den är skriven. Själv skulle jag lätt kunna argumentera för att man ändrar Paladin till Helig Krigare, men då är det ju inte en paladin, utan en helig krigare. :gremgrin:

Öööh, eller nått sånt.

MVH

Magnus

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Ja

Jag tror att du läst dåligt, troligen lika dåligt som jag, för jag har heller ingen aning om vad som funkar hur. Men när jag läser Monte Cooks äventyr har han en massa referenser till hur man gör sånt med olika besvärjelser, så det som saknas kankse helt enkelt är en schysst matris som förklarar hur olika saker funkar mot varandra.

MVH

Magnus

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Då kör man OGL istället

Och gör som man vill, men låter bli att stämpla systemet som d20-kompatibelt.

Nema problema, helt enkelt.

MVH

Magnus

Vindhand

Myrmidon
Funderingar

Nu har jag fått massa bra svar så det kanske är OK om jag kontaminerar tråden med mina egna åsikter :gremsmile:

Som jag ser det har man slarvat bort poängen med D&Ds klasser.

Klasser i sig är det inget egentligt fel på. Det är ett fantasyspel och i sådana dyker det upp högar med klichéer i form av den hjältemodige krigaren, den listiga tjuven, den visa magikern o.s.v. För att folk skall hålla sig i genren får de välja en av dessa arketyper och den utgör både dess tillgångar och dess begränsningar. Krigaren kan inte lära sig magi för det är inte vad krigare gör. Magikern skall hålla sig till sina dammiga böcker av förbjuden kunskap och lukta svagt av konserveringsmedel för det är vad magiker gör; de traskar inte omkring med tunga rustningar och maffiga vapen. Genom att tilldela folk arketyper så får de något att spela som passar in i världen och stämningen.

Numera har man dock gjort D&Ds klassystem så flexibelt och anpassningsbart (om man bortser från mängden arbete) att det nästan är fel att kalla det ett Klassystem längre. Det är snarare ett ytterst omständigt köpsystem, där valutan mäts i levlar och man bara får spendera den enligt ett komplext system. Nästan vilka värden man än vill ha kan man nog pussla ihop det med ett par tre klasser, prestigeklasser, rätt feats och skillpointsfördelning... om man bara är bra nog på systemet.

Frågan är då vad det är bra till.
Det håller inte folk till arketyper; för vad är det för "arketyp" egentligen att vara en wizard/ranger/rogue? Visst är det en tänkbar karaktär men det är inte precis en stapelvara i litteraturen.
Det är inte heller ett rationellt köpsystem. Det är ett helskottas pusslande för att få ihop en effektiv fördelning av valutan som ger en ungefär rätt karaktär. Visst är det svårt att bygga bra köpsystem men någon enklare lösning borde ju gå att få till.

Det känns som man skulle kunna skära bort 90% av regelmassan genom att ta bort Multiclassing helt och ha riktiga arketyper och _en_ klass för egen anpassning. I stället för en wizard/ranger/rogue (3/2/1) skulle man då göra en "{klasslös} 6" eller möjligtvis en "adapted wizard 6". Om man tyckte att den där blandningen var vanligt förekommande i ens värld skulle man kunna slänga ihop en egen arketyp av det.

Det folk varit mest överens om i denna tråd är i.o.f.s. att klasserna är praktiska för karaktärsskapande så jag kanske är helt ute och cyklar. :gremcrazy:

Vindhand

Myrmidon
Re: Då kör man OGL istället

Intressant... Synd att det är så mycket jobb.

Jag skall fundera på om det går att lösa på ett enkelt vis :gremsmile:

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Classless d20 ...

»[…] ta bort Multiclassing helt och ha riktiga arketyper och _en_ klass för egen anpassning. I stället för en wizard/ranger/rogue (3/2/1) skulle man då göra en "{klasslös} 6" […]«

Det finns faktiskt några pajsare som försökt åstadkomma just detta.

Resultatet – Classless d20 (CD20) – återfinns på denna webbplats.

Balderk

Swashbuckler
Re: Köp Assassin's Handbook

Vad han försöker påpeka är väl att Paladinen inte borde vara en klass, precis som Assasinen och där håller jag med! Tråkigare yrke/klass finns inte!

/Jonas

Netfeed

Swashbuckler
Re: Jepp, alltså...

tyckte det verkade jävligt suspect asså men det mest störande var att det bara funka till onda paladiner...
suck vad de kan hitta på :gremooo:

Balderk

Swashbuckler
Re: Ja, du ja.

Men varför är de goda heliga krigarna en egen klass medan de onda inte är det? Det borde ju finnas nån motsvarighet som använder (den smått onödiga) palladinens färdigheter m.m. (alltså också går efter klassen "Paladin") om det skulle finnas onda och neutrala paladiner/heliga krigare skulle iaf den klassen få ett lite större användnings område.

Om man skulle spela en krigare av en ond god skulle man ju inte få några färdigheter eller liknande som visar att man har en gud på sin sida. man får nöja sig med fighetern som inte har någon hjälp av gudarna alls!

/Jonas, egentligen inte irriterad över detta faktum

Netfeed

Swashbuckler
Re: Enligt PHB:n

men bara för att en paladin är god betyder inte det att han _är_ god
en paladin kanske i sitt sätt att handla förstör för en familj när han tror sig hitta en ond person i den familjen. är det då en god handling?