Funderingar
Nu har jag fått massa bra svar så det kanske är OK om jag kontaminerar tråden med mina egna åsikter
Som jag ser det har man slarvat bort poängen med D&Ds klasser.
Klasser i sig är det inget egentligt fel på. Det är ett fantasyspel och i sådana dyker det upp högar med klichéer i form av den hjältemodige krigaren, den listiga tjuven, den visa magikern o.s.v. För att folk skall hålla sig
i genren får de välja en av dessa arketyper och den utgör både dess tillgångar och dess begränsningar. Krigaren kan inte lära sig magi för det är inte vad krigare gör. Magikern skall hålla sig till sina dammiga böcker av förbjuden kunskap och lukta svagt av konserveringsmedel för det är vad
magiker gör; de traskar inte omkring med tunga rustningar och maffiga vapen. Genom att tilldela folk arketyper så får de något att spela som passar in i världen och stämningen.
Numera har man dock gjort D&Ds klassystem så flexibelt och anpassningsbart (om man bortser från mängden arbete) att det nästan är fel att kalla det ett Klassystem längre. Det är snarare ett ytterst omständigt köpsystem, där valutan mäts i levlar och man bara får spendera den enligt ett komplext system. Nästan vilka värden man än vill ha kan man nog pussla ihop det med ett par tre klasser, prestigeklasser, rätt feats och skillpointsfördelning... om man bara är bra nog på systemet.
Frågan är då vad det är bra till.
Det håller inte folk till arketyper; för vad är det för "arketyp" egentligen att vara en wizard/ranger/rogue? Visst är det en tänkbar karaktär men det är inte precis en stapelvara i litteraturen.
Det är inte heller ett rationellt köpsystem. Det är ett helskottas pusslande för att få ihop en effektiv fördelning av valutan som ger en ungefär rätt karaktär. Visst är det svårt att bygga bra köpsystem men någon enklare lösning borde ju gå att få till.
Det känns som man skulle kunna skära bort 90% av regelmassan genom att ta bort Multiclassing helt och ha riktiga arketyper och _en_ klass för egen anpassning. I stället för en wizard/ranger/rogue (3/2/1) skulle man då göra en "{klasslös} 6" eller möjligtvis en "adapted wizard 6". Om man tyckte att den där blandningen var vanligt förekommande i ens värld skulle man kunna slänga ihop en egen arketyp av det.
Det folk varit mest överens om i denna tråd är i.o.f.s. att klasserna är praktiska för karaktärsskapande så jag kanske är helt ute och cyklar.