Nekromanti Varför krångla till det?

Jocke

Man med skägg
Re: Varför krångla till det?(OT)

Det var inte igår jag speladre Toon.. dax att rota i bokyllan igen. Kanske man kan köra nånting Invader Zim inspirerat?

Mindgaps

Veteran
Tärningsrullandet kan man göra som man ville med egetligen. Själv hade jag nog tänkt att spelarna ska få slå sina egna slag.
Men för det behöver man inte tala om hur mycket dom har i modifikation, man kan istället bara säga att det kommer vara svårt eller kanske extremt svårt. På detta sätt har rollpersonen bara ett uppskattning om hur svårt han/hon tror att det är, så som det är i verkligheten. Om man ska utföra något i verkligheten kan man bara uppskatta hur svårt det kommer att vara, man vet ju aldrig exakt hur svårt något är förräns man försöker.

Personligen tycker jag att träningar är en del av charmen med rollspelande, Jag har haft många roliga och spännande stunder där alla runt spelbordet stirrat intensivt på en spelare som skakar en tärning. Och när han sedan slår så kan reaktionen varit jubel eller djupa suckar följde av desperata:" NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEJ NEEEEEEEEEEEEEEEEJ NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEJ!!!!!!!!!!!!!!!!!!".

Erufailon

Swordsman
huvudet på spiken

där har du allt slåt huvudet på spiken, tror det är så för många rollspelare är de börjar bli lite erfarna att man prioriterar rythmen i rollspelande och inte en massa avbrott för regeltolkningar ( som kan ta tid, började med EON, ajajaj det blev lite jobbigt vid strid ibland :)).

Tycker själv att rollspel som ger en större möjligheter att improvisera med reglerna är mycket bättre än de som inte gör det. Man ska liksom kunna slänga till lite bonusar och lite svårighet utan att det ska vara ett dugg svårt eller svårt att begripa sig på. Rollspel ska vara så logiska som möjligt, detta hjälper till att enkelt kunna hålla reglerna i huvudet, inte för konstiga regler om svårighetsökningar, detta är en frihet vi DM måste ha, en logisk sak är att dela in t.ex. strid i olika faser, det e logiskt tycker jag själv och använder mig av detta när jag skriver på rollspel. Ett rollspel behöver inte en lista på hur svårt det är med vissa manövrar (kanske endå för vissa manövrar, finns säker undantag) utan en skala för att visa på hur mycket som är lämpligt i svårighet!

// Johan, som gillar att ge små bonusar hit och dit när han e DM ibland till andras förtret/images/icons/clown.gif.