/images/icons/dragon.gif Drakar & Demoner /images/icons/scream.gif
Jag spelar/spelleder DoD 91 och har en lite fundering.
Varför vill man ha ett mer avancerat regelsystem?
Ta t.ex. OH-plasten man ska lägga över bilden av sitt offer i Western. Är inte det att gå lite för långt i sin strävan efter realism. Med en millisekunds improvisation och en kastad T20 kan man ersätta minuttals av regeltolkningar och kanske till slut iaf få samma resultat. Det är min bild av ett regelsystem.
Ibland kan jag få känslan av att regler kan vara designade från "fel håll". Att de ska återspegla naturens lagar eller att de nödvändigtvis ska återspegla alla variabler som påverkar t.ex. ett svärdsslag. Är det inte bättre att istället se det från spelets sida, vad behövs för att se om den här personen lyckas med det han tänker göra? Den 20delade skalan kan midifieras med en drös olika + eller -.
Skulle man inte kunna ersätta ett stort och tungrott regelsystem med stora mängder förutbestämda färdighetemodifikationer och en gnutta förnuft?
Jag spelar/spelleder DoD 91 och har en lite fundering.
Varför vill man ha ett mer avancerat regelsystem?
Ta t.ex. OH-plasten man ska lägga över bilden av sitt offer i Western. Är inte det att gå lite för långt i sin strävan efter realism. Med en millisekunds improvisation och en kastad T20 kan man ersätta minuttals av regeltolkningar och kanske till slut iaf få samma resultat. Det är min bild av ett regelsystem.
Ibland kan jag få känslan av att regler kan vara designade från "fel håll". Att de ska återspegla naturens lagar eller att de nödvändigtvis ska återspegla alla variabler som påverkar t.ex. ett svärdsslag. Är det inte bättre att istället se det från spelets sida, vad behövs för att se om den här personen lyckas med det han tänker göra? Den 20delade skalan kan midifieras med en drös olika + eller -.
Skulle man inte kunna ersätta ett stort och tungrott regelsystem med stora mängder förutbestämda färdighetemodifikationer och en gnutta förnuft?