Re: Skärp dig...
"Respektera att olika personer gillar olika spel, och sluta upp med att säga att visa spel är bättre, mognare osv än andra."
"Bättre/sämre" är ord jag försöker undvika om jag inte vet i vilket sammanhang det frågas om "bra" spel, eller om jag kan klargöra vad jag menar med det. "Omoget" är däremot inte konstigare att kalla ett spel än att säga att det är "fantasy" eller ett "deckarspel". Det betyder inte att spelet är dåligt. Jag gillar både omogna och (över)mogna rollspel. Kanske har folk något emot mitt ordval, men då får jag väl förklara vad jag menar med "moget" (vilket jag kanske drar mig för att göra om jag ser att mitt inlägg redan har blivit långt).
Eftersom det i den här tråden inte direkt handlade om olika rollspels kvaliteter tyckte jag inte det var viktigt.
Kult är mitt favoritrollspel, så när du tror att jag dissar spelet genom att påstå att det har ett nästan oförtjänt gott rykte, så tar du fel. Det är ingen synonym för "spelet suger" om du tror det, utan enbart ett konstaterande från min synvinkel: Spelet har ett oerhört gott rykte, det har en hängiven publik och många med mig kallar det det bästa rollspelet (i alla fall "skräckrollspelet") som någonsin gjorts. Ändå verkar det finnas lika många olika spelsätt i Kult som det finns spelgrupper, alla retar upp sig på stora delar (eller allting) i regelboken, ingen verkar nöjd med några andras äventyr än deras egna osv. Finns det något annat rollspel som alla tycker är så dåligt i sitt grundutförande och så bra i deras egen tappning?
Well, jag vet inte hur författarna lyckats, men jag tycker Kultäventyr på nätet är värdelösa, fansidor om Kult tycker jag är idiotiska och jag vill skriva om i stort sett hela regelboken. Ändå älskar jag spelet, och blir enormt inspirerad varje gång jag bläddrar i det.
Dess rykte är på något vis oförtjänt bra. Jag vet inte om en ny publik skulle bli lika imponerad. Därför var jag lite osäker om ett nytryck på Kult skulle sälja mer än ett Phobia (alltså innan jag vet något om produkternas kvaliteter), men antog ändå att det skulle vara så.
---
Självklart ska man respektera andras åsikter, men jag vägrar göra det om det innebär att vi bara får säga slätstrukna floskler till varandra här på forumet. Personligen gillar jag att få höra vad andra personer tycker, även om jag inte alltid håller med själv. De flesta av mina favoriter på forumet är de som gillar helt andra typer av rollspel än sådana jag själv tycker om, och som är totalt oförstående för det som jag gillar.
Jag tror att de som bara beblandar sig med likasinnade går miste om mycket i längden.
/Rising