Nekromanti Varför man alltid skall välja tvåhandsvärdet!

Big Marco

Läskig
Om du någonsin undrade vad du saknade i ditt liv så finns svaret - ett tvåhandssvärd. Du blir lite snyggare, lite tryggare och även lite bättre om du har ett. För vem kommer att mucka med dig när du bär ett tre kilo tungt vässat stålinstrument? Dessutom verkar det vara lämpligt att ha i köket. Obs - även tjockisar kan använda det!

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/_hfLZozBVpM"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/_hfLZozBVpM" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

tull

Hero
Den Upplyste Despoten said:
Om du någonsin undrade vad du saknade i ditt liv så finns svaret - ett tvåhandssvärd. Du blir lite snyggare, lite tryggare och även lite bättre om du har ett. För vem kommer att mucka med dig när du bär ett tre kilo tungt vässat stålinstrument? Dessutom verkar det vara lämpligt att ha i köket. Obs - även tjockisar kan använda det!

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/_hfLZozBVpM"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/_hfLZozBVpM" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>
Tycker det här är ett utmärkt exempel på målgruppsanpassad reklamfilm. Ser inte han säljaren lite ut som Krille här på forumet?

Mr.Walker

Warrior
Tycker det var mest äckligt och lite läskigt jag...
Menar dom man ska ha ett sånt hemma heller?:)

GREAT sword i dubbel mening:)

Arfert

Facit
varför kör alltid jänkare med "tuff musik" i alla sina inslag, har de ingen fantasi? :gremgrin:

Och difficult cut ... my ass. Inget svårt med det där. (kanske med det där svärdet, iofs.) Har du testat tameshigiri några gånger, som undertecknad, gör du det där med lätthet.

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/RS2YcBbubs8"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/RS2YcBbubs8" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Spitfire

Swordsman
Och ett sånt svärd springer min pathfinder paladin på 165cm omkring med :gremgrin:

Blir dock lite orolig med att de saluför det som ett alternativ att skydda hus och hem med. Kan se rubrikerna redan nu: "Villaägare klöv inbrottstjuv med svärd"

Obelix brukad ju säga: "De är inte kloka, romarna". Jag föreslår att vi uppdaterar det uttrycket till "De är inte kloka, jänkarna".

tillägg:
Man ser dessutom i Arferts klipp en person som kan svinga ett svärd. Notera hans fotposition och balans. Killarna i Coldsteel reklamen är helt klart glada amatörer, och jag är orolig varje gång de svingar det där svärdet att de ska skada sig själva.

Arfert

Facit
mateyasu said:
tillägg:
Man ser dessutom i Arferts klipp en person som kan svinga ett svärd. Notera hans fotposition och balans. Killarna i Coldsteel reklamen är helt klart glada amatörer, och jag är orolig varje gång de svingar det där svärdet att de ska skada sig själva.
Det tänkte kag också på.. om man till exempel använder en hoprullad bast-mmatta (som i tameshigiri) så är det väldig lätt att hugga sig själv i benet om man står fel. Nar man hugger så saktar svärdet ner i själva rullen, men accelererar sen när det lämnar den.. med ett "knyck". Råkar man då stå fel är det lätt att man får svärdet i låret.

Inte bra. :gremgrin:

Arfert said:
Och difficult cut ... my ass. Inget svårt med det där. (kanske med det där svärdet, iofs.) Har du testat tameshigiri några gånger, som undertecknad, gör du det där med lätthet.

Det där är en typisk Arfert kommentar. Mannen som gjort och sett allt!

Arfert

Facit
Jag tränar iaido. Har provat tameshigiri flera gånger. Vad är problemet?

Hursomhelst. De huggen som de gör i 2-handsvärds-videon kan du också göra, med tre minuters instruktioner. (Nu förutsätter jag att du inte testat det redan.)

Krille

Super Moderator
Arfert said:
Hursomhelst. De huggen som de gör i 2-handsvärds-videon kan du också göra, med tre minuters instruktioner.
Det är väl bra? Det visar ju vad svärdet kan göra, snarare än fäktaren.

Sen kan man hålla på å fäktas i tjugo år, men då tycker jag att man ska jämföra en tvåhandssvärdsfäktare med tjugo års erfarenhet med en katanafäktare med tjugo års erfarenhet.

Johan K

Gammal & dryg
Fasen, det är ju så att man blir lite sugen att skaffa sig ett sådant där svärd juh.. =)
Om inte annat så är det snyggt att hänga upp det på väggen.

Arfert

Facit
Tror helt enkelt att de där svärden är speciellt bra... helt enkelt. (Och då menar jag de nytillverkade de säljer, inte tvåhandssvärd i sig.) Huggen i djurskallarna var inte direkt imponerande.

Men grejen är att snubben säger "difficult cut". Och det är det inte. Det var min poäng.

Foggmock

Myrmidon
De tar dessutom sats (på ett lite trippande, fånigt sätt så det är inte ens planerade steg - trots att de riktar in svärdet först(!)) och jag skulle antagligen klara av att göra de där huggen med mitt bluntade lichtenauerträningssvärd med bara lite sämre resultat om jag också tog i för kung och fosterland... personen i Arferts video har kontroll, precision och hugger mattan med en hand flera gånger. Mustaschtjockisen och hans kompis tar i med hela sin kraft och kan inte bromsa bladet för ett andra hugg.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Krille said:
Sen kan man hålla på å fäktas i tjugo år, men då tycker jag att man ska jämföra en tvåhandssvärdsfäktare med tjugo års erfarenhet med en katanafäktare med tjugo års erfarenhet.
Jupp.

Och som en sidenote tycker jag det verkar lite konstigt med det där vassa tvåhandssvärdet. Jag har för mig att tvåhandssvärd användes mer som spjut, och inte för sådana där dråparhugg.