Culture gaming
"Culture gaming" är ett uttryck jag först tror kommer från Paul Mason's fanzin Imazine (bara för det har jag tappat bort URLen till nätversionen). Det går ut på att spela en kampanj där man, enkelt uttryckt, sätter sig in ett annat tankesätt än det man är van vid, i motsats till säg Call of Cthulhu eller Vampire; i det första fallet springer man på parakosmiska monster, i det andra blir man vampyr, men bakgrunden är ändå den modernt västerländska. Det skiljer sig framförallt från allmän Dragonlance-fantasy, där alla tänker och beter sig som moderna västerlänningar, fastän det skall utspelas i en uråldrig fantasyvärld bortom tid och rum...
En av Masons poänger är att det verkligen är lärorikt rollspel; en av mina är att det i fantasysammanhang ger en bra mycket större sense of wonder än hur många drakar, uråldriga förbannelser och jättekonstiga fantasyspråk som helst.
Nightowl, culture gamer om han inte får spela "matinéspel" ett uttryck han anser sig ha uppfunnit själv
"No point selling out in the roleplaying industry. I mean there's no money."
Johnny Nexus