DeBracy said:
Nåt som jag däremot tycker är coolt med färdiga scenarion är att de kan heta nåt. Det kan jag sakna till och från.
Det här tänker jag nog använda som liten språngbräda in i ett relaterat ämne: Vad som inspirerar mig
till äventyr. Jag tänker nog kalla dem "äventyr", "scenarion" låter inte som det jag skriver eller skapar. Trådstartaren frågade nämligen inte om det - utan om vad som inspirerade
i scenarion, och så.
Jag börjar nämligen nästan pinsamt ofta med ett namn. Namnet kommer i 95% av fallen från en låttext. Ibland är det högst medvetet - som att alla äventyr i min nuvarande superhjältekampanj får namn från låtar som kom det år kampanjen utspelar sig (1987) men oftast är det för att det är där jag får min inspiration. Låttitlar och låttexter; inte alltid så mycket musiken i sig. Jag är likadan när jag lyssnar på musik, texten är nästan alltid viktigast. Om det inte är soundtracks till rollspel då, där föredrar jag musik utan (begriplig) sång.
Men, öh, inspiration, ja. Äventyr som heter balla saker tilltalar mig. Lite som serietidningar, framförallt av superhjältetyp: varje berättelse får en flashig titel, som ibland bara verkar vald för att det lät ballt. Ibland ser man samma sak i TV-serier. Me like. Saker behöver häftiga namn, det ger en grundkänsla, en basstämning, något att hänga upp resten på. Därifrån bygger jag sedan en känsla; några platser, några aktörer som jag tycker passar i känslan, sen krystar jag fram lite relationer (det som är svårast för mig) och ett par grundproblem. Försöker fylla på med så mycket extra information som möjligt; se mitt tidigare exempel med
Tatters, där får vi en hyfsat komplett bibliografi till en SLP-regissör som egentligen inte verkar vara tänkt att vara annat än en excentrisk gubbe i kampanjens prolog. Varje bok beskrivs med titel, utgivningsår, handling och
förlag. Förlag, motherfucker. Now that's attention to detail. Det är sånt jag aspirerar till, det är sånt som - för mig - gör ett äventyr, en kampanj, levande. Synbarligen oändliga informationsmängder. Precis som i verkligheten. Jag associerar lite till fraktaler; ju närmare man tittar, desto mer detaljer framträder.
Information har alltid, för mig, varit mer påtaglig och mer... "verklig" än känslor och relationer, tror jag. Därför blir information viktigt även i rollspel. Det är därför jag har så svårt att spelleda ofärdiga världar, där (enligt mig) viktig information om världen saknas. För mig är settingen inte bara settingen, den är
spelet. Utan en informationsrik setting går jag inte igång.